• Anonym (E och D)

Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.

Hej.. 
    Skriver det här med förhoppning om att någon har någon som helst erfarenhet av ovanstående?

Jag kan delge mig av historien som jag och mina barn genomgår just nu. Så förstår ni vad jag är ute efter.

Barnens far dog  2011. Barnen är snart 4 och snart 6 år gamla och jag och pappan var separerade.  Efter sig lämnade han olika former av försäkringar till våra barn osv. 

Barnens pappa var ganska gammal när barnen kom till och han hade varit sambo med en tjej 1991..
    I ett brev till sitt försäkringsbolag hade han skrivit sin sambo som förmånstagare om han skulle dö.
    I andra hand hade han skrivit sin bror.

De hade alltså inga barn 1991 men år 2007 blev han far och 2009 likaså . Han hade förmodligen glömt bort pappret för barnen fick brev av försäkringsbolagen att deras farbror måste avsäga sig sitt särskilda förmånstagande som skrevs 1991. 

Vet ni vad? Han vill ha pengarna och hävdar att jag tänker sno pengarna från mina barn!!!!!

Det är som ni förstår helt omöjligt.. de är omyndigförklarade och har därmed låsta konton eftersom det är stora summor och man kan inte ta ut pengarna hursomhelst då överförmyndare måste kontaktas.
    När människan förstår detta så kommer han med anklagelser om att jag och barnens far var väldiga ovänner och att barnens far hade sagt att JAG inte skulle ha tillgång till pengarna under några som helst omständigheter.

Jag vill nog mest skriva av mig eftersom jag är arg över att en vuxen karl försöker ta pengar från en 6 åring och en 4 åring!! Han hade kunnat avstå men han valde att försöka blåsa mina barn... vad är det för en människa??? 

Ingen i den familjen var normal som jag förstått det. Så igentligen förvånar det mig inte.. 

Har någon erfarenheter och hur resonerade rätten? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-26 10:28
    Dags och uppdatera hur det gick...
    Det var 258 000 som det gällde.. vi förlikade helt enkelt i ärendet och delade summan på 3 st..
    så farbrorn fick lite pengar men det kan det ju vara värt för att slippa honom...

jag tänkte om helt enkelt, först var jag så arg så att jag skulle driva det så långt att han stod utan någonting... men det var skönare på detta sätt...
    Han märkte att jag var tuff förhandlare och satte sig på tvären först.. hans advokat talade honom tillrätta och vi kom överens efter ca 1 timme...

Skönt att ha detta avklarat nu..

• Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.
  • Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 19:31:38 följande:
    vem är han? Farbrorn? 

Ja... de ser till den ekonomiska situationen och det kan mycket väl vara så att mina barn inte får alla pengarna...det kan ju beslutas om att det ska delas rakt av tex... men det är tingsrätten som avgör det och inte vi..  

Du skrev att barnen redan har fått ut från andra försäkringar. Varför behöver de mer?
  • Anonym
    Aili skrev 2013-04-16 19:39:27 följande:
    Nä jag fattar inte heller! Barnen borde i, nästan, alla lägen komma först! Men vissa tänker bara på sig själva... Jag vet vissa jämkningar som har gått igenom, där man bland annat har glömt att ändra förordnande då barnen föddes. I ett annat fall fick en sambo igenom jämkning. Håller tummarna!
    I försäkringar kommer de inte först om man angett annan förmånstagare.
  • Aili
    lillajag82 skrev 2013-04-16 19:38:00 följande:
    Är det så? Har du siffror på det också? 
    Tyvärr kan det vara ganska svårt att få igenom en jämkning då förmånstagarförordnandet är otroligt starkt, det går över tom ett testamente. Men siffror har jag tyvärr inte, kan kanske kolla på jobbet imorgon.
    Men enligt min åsikt, som jag hoppas att tingsrätten håller med om Glad, så borde en jämkning vara aktuellt i ert fall!  
  • lillajag82
    Aili skrev 2013-04-16 19:36:44 följande:
    Vi har också full koll här hemma, har även sett till att min närmaste familj har uppdaterade förmånstagarförordnanden och testamenten. Har, i mitt jobb, sett allt för många smutsiga tvister om pengar!
    Ja...denna tvisten vill farbrodern få till en riktigt smutsig tvist tyvärr.... Han är ju ganska "rolig" på det sättet att han ger sig på mig när det egentligen är småbarn han ger sig på....
  • Aili
    Anonym skrev 2013-04-16 19:40:14 följande:
    Givetvis kommer inte barnen per automatik först om förmånstagarförordnande finns. Men man (jag) önskar att det vore så. Har som sagt sett väldigt många smutsiga tvister om pengar när någon har avlidit!
  • Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 19:41:53 följande:
    Ja...denna tvisten vill farbrodern få till en riktigt smutsig tvist tyvärr.... Han är ju ganska "rolig" på det sättet att han ger sig på mig när det egentligen är småbarn han ger sig på....
    Det är inte han som gör den smutsig. Hans bror skrev honom som förmånstagare på den försäkringen, barnen hade andra...
  • Aili
    lillajag82 skrev 2013-04-16 19:41:53 följande:
    Det är ofta det som är problemet, folk (farbrodern i det här fallet) ser inte det stora perspektivet. Märkligt!
  • Aili
    Anonym skrev 2013-04-16 19:43:13 följande:
    Det är inte han som gör den smutsig. Hans bror skrev honom som förmånstagare på den försäkringen, barnen hade andra...
    Brodern har absolut all laglig rätt att ta emot pengarna, lika stor rätt som bröstarvingarna har att jämka. Inget smutsigt med det!
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 19:39:36 följande:
    Du skrev att barnen redan har fått ut från andra försäkringar. Varför behöver de mer?
    Varför inte? De har förlorat en far i tidig ålder och därmed förlorat en extra försörjare...

Har man möjligheten att skaffa sig mer pengar till sina barn så gör man det. Gissar att du inte har några?  
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 19:40:14 följande:
    Men jisses... det vet vi alla... det är därför man kan jämka...det är det tråden handlar om!  
Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.