• Anthonia

får inte låna till kontantinsatsen.

Hej!

Vi vill köpa ett hus som kostar 900 000,- . Vi får låna hos Nordea upp till 90% så vi behöver ha en kontantinsats + lagfart + pantbrev som ligger sammanlagt på 110 000,-. Vi får inte låna detta hos Nordea. Skulle vi låna detta hos en annan bank får vi inget alls från Nordea.  Vad kan vi göra nu?

Hälsningar, Annet 

• Svar på tråden får inte låna till kontantinsatsen.
  • Skopan

Konstigt då bankerna inte får låna ut mera än 85% idag i bolån

• Ejin

man lånar de övriga tio procenten som privatlån... 

• Rasputin
    Annettez skrev 2013-04-15 16:36:03 följande:

det heter kontantinsats utav en anledning lixom...... 110.000kr är väl ingenting!

jösses,jag blir mörkrädd...
    Om nu 110 000kr inte är något så bör det inte vara speciellt svårt för dig att få fram dem och alltså bör det inte vara något problem för vare sig dig eller banken.
  • Färgpaletten

Bankerna får låna ut men bör inte! De har hänvisningar enl va vi fick höra när vi köpte hus. Fick tips om att låna privat av någon av våra familjer tex om de inte har fullt belånade hus.

• TantMy

Vi har också ringt runt, då vi inte har kontantinsats...
    SEAB, där fick vi låna, utan kontantinsats, så nu har vi lånelöfte på 1400000

• Órla
    Skopan skrev 2013-04-15 17:10:46 följande:
    Man ska ha 15% i handpenning o pengar till pantbrev o lagfart med dom nya reglerna ! Ni får nog vänta om ni inte kan låna av nån privat ! 90% i lån var ju snällt ändå !
    Ska och ska, vi fick låna precis allt till vårt hus, förutom till pantbrev och lagfart då.
    Och nu när vi sålt huset och jag köpt radhus, samma sak.  Jag fick låna både till kontantinsatsen och bostaden.
    Skillnaden är att det blir två olika lån, lånet till kontantinsatsen blir ett blancolån. 
  • Órla
    Skopan skrev 2013-04-15 18:55:53 följande:
    Konstigt då bankerna inte får låna ut mera än 85% idag i bolån
    I bolån ja, men de kan låna ut blancolån..
  • Skopan

Sa jag tidigare oxå att man kan ta dyra lån till det men det blir oftast väldigt kostsamt

• Órla
    Skopan skrev 2013-04-19 21:43:50 följande:
    Sa jag tidigare oxå att man kan ta dyra lån till det men det blir oftast väldigt kostsamt
    Nja, väldigt kostsamt behöver det inte bli.   Men lite högre ränta, självklart, det blir det ju på lån utan säkerhet.
  • Skopan

Ja o ska man då tänka framåt så är det inte så smart om man inte har väldigt höga inkomster eller ett bra sparade , man kan bli sjuk en längre tid man kan bli arbetslös mm

• Órla
    Skopan skrev 2013-04-19 21:47:59 följande:
    Ja o ska man då tänka framåt så är det inte så smart om man inte har väldigt höga inkomster eller ett bra sparade , man kan bli sjuk en längre tid man kan bli arbetslös mm
    Ja, och det är det banken räknar på också.
    Så antagligen beräknar de inte att TS har möjlighet att klara ett lån på kontantinsatsen också.
    Enligt mina erfarenheter så är Nordea väldigt generösa, så det kanske är en varningssignal.

Jag köpte ett radhus som kostade 1080 0000, och månadskostnaden är 4800 kr/mån.'
    Fick låna 90% till bostaden och 10% till kontantinsatsen.  

• Skopan

Fast även om man får kanske man bör tänka lite själv om man verkligen skulle klara av stora inkomstbortfall eller mycket höjda räntor tex , inte låna bara för att man får för banken

• Skopan

Sen måste man räkna med att ett hus kan innebära stora kostnader i underhåll skador mm

• TantMy
    Skopan skrev 2013-04-19 22:05:02 följande:
    Sen måste man räkna med att ett hus kan innebära stora kostnader i underhåll skador mm
    Självklart måste man räkna med att ett hus kostar i underhåll..sedan bör man också räkna med att inte ha bråttom att fixa till allt som man vill ha, om man köpt ett hus som inte är tipp topp direkt.

Men många gånger är det dyrare att bo i lägenhet än hus...vi betalar i hyra snart 11000 kr..helt sjukt för en hyreslägenhet!!!

Men har man ett fast jobb, inga andra lån och har koll på sin ekonomi så borde det inte var ett problem.
  • Skopan

Vi har ett hus som är byggt 2009 , taket blåste sönder i en storm , bara ett ex på vad som kan kosta massa trots nyare hys i toppskick men som måste åtgärdas direkt .

• Novaste

Anser själv lite hårt att har man inte råd med kontantinsattsen så kanske man inte har rätt marginaler, rätt tankesätt eller förståelse för ekonomi för att äga hus...

Bankerna får inte belåna hus till mer än 85% för att skydda låntagarna mot överbelåning...

Folk verkar ha en fruktansvärt naiv tro om att huspriserna alltid går upp...

Ser mycket lidande i mitt jobb till följd av överbelåning.

Detta pga att även om bankerna är restrektiva för nya husköpare är de fortfarande väldigt ofta allt för generösa mot dom som redan har hus.

Folk får ofta låna upp rejält till löpande renoveringar osv.

Detta försätter personerna i fruktansvärda situationer om man hamnar i en situation som gör att man behöver sälja, tex skilsmässa.

• LyckligaLina

Fast idag är det mycket tuffare att komma in på bostadsmarknaden jämfört med tidigare. Det som förut sågs som "Svensson-liv" med Volvo-villa-vovve är idag högst orealistiskt för många unga vuxna men även vuxna..

• A10 Thunderbolt

Frukta icke mitt barn !! Ni hafver fel bank bara.

Vi ringde Nordea och en gubbe som hade noll koll på varken siffror eller interna regler satt en halvtimme och pratade om en vacker ny hemsida de hade. Där kunde man räkna ut hur mkt mer man bör lägga på barn frukt och annat. I synnerhet willys fruktkoncentrat på tetrapack. Efter att jag konfronterade gubben att jag inte är 11 år själv och med lite räknematematik så fick jag reda på att kontantinsatsen i vårt fall skulle bli rejält mkt högre. Från 15 procent till Runt 40 procent. Alltså i vårt fall en bra bit över 1 miljon.

Ring SBAB i karlstad. Det tog 3 min att fixa lån. Bra villkor vi fick lån till 100 procent av summan direkt med lite smarta omläggningar. Killen var ung och skulle genast fixa alla lag hinder på ett tillfredställande sätt. Han hade järnkoll på minsta grej.

• Noname00
    A10 Thunderbolt skrev 2017-02-04 18:28:37 följande:

Frukta icke mitt barn !! Ni hafver fel bank bara.

Vi ringde Nordea och en gubbe som hade noll koll på varken siffror eller interna regler satt en halvtimme och pratade om en vacker ny hemsida de hade. Där kunde man räkna ut hur mkt mer man bör lägga på barn frukt och annat. I synnerhet willys fruktkoncentrat på tetrapack. Efter att jag konfronterade gubben att jag inte är 11 år själv och med lite räknematematik så fick jag reda på att kontantinsatsen i vårt fall skulle bli rejält mkt högre. Från 15 procent till Runt 40 procent. Alltså i vårt fall en bra bit över 1 miljon.

Ring SBAB i karlstad. Det tog 3 min att fixa lån. Bra villkor vi fick lån till 100 procent av summan direkt med lite smarta omläggningar. Killen var ung och skulle genast fixa alla lag hinder på ett tillfredställande sätt. Han hade järnkoll på minsta grej.

Tråden är från 2013.
  • Losan
    Noname00 skrev 2017-12-28 12:07:09 följande:
    Tråden är från 2013.
    Senaste svaret är från februari Drömmer *kasta inte sten i glashus* Flört
Svar på tråden får inte låna till kontantinsatsen.