• Órla

får inte låna till kontantinsatsen.

Skopan skrev 2013-04-15 17:10:46 följande:
    Man ska ha 15% i handpenning o pengar till pantbrev o lagfart med dom nya reglerna ! Ni får nog vänta om ni inte kan låna av nån privat ! 90% i lån var ju snällt ändå !
    Ska och ska, vi fick låna precis allt till vårt hus, förutom till pantbrev och lagfart då.
    Och nu när vi sålt huset och jag köpt radhus, samma sak.  Jag fick låna både till kontantinsatsen och bostaden.
    Skillnaden är att det blir två olika lån, lånet till kontantinsatsen blir ett blancolån. 
  • Órla
    Skopan skrev 2013-04-15 18:55:53 följande:
    Konstigt då bankerna inte får låna ut mera än 85% idag i bolån
    I bolån ja, men de kan låna ut blancolån..
  • Órla
    Skopan skrev 2013-04-19 21:43:50 följande:
    Sa jag tidigare oxå att man kan ta dyra lån till det men det blir oftast väldigt kostsamt
    Nja, väldigt kostsamt behöver det inte bli.   Men lite högre ränta, självklart, det blir det ju på lån utan säkerhet.
  • Órla
    Skopan skrev 2013-04-19 21:47:59 följande:
    Ja o ska man då tänka framåt så är det inte så smart om man inte har väldigt höga inkomster eller ett bra sparade , man kan bli sjuk en längre tid man kan bli arbetslös mm
    Ja, och det är det banken räknar på också.
    Så antagligen beräknar de inte att TS har möjlighet att klara ett lån på kontantinsatsen också.
    Enligt mina erfarenheter så är Nordea väldigt generösa, så det kanske är en varningssignal.

Jag köpte ett radhus som kostade 1080 0000, och månadskostnaden är 4800 kr/mån.'
    Fick låna 90% till bostaden och 10% till kontantinsatsen.  

Svar på tråden får inte låna till kontantinsatsen.