får inte låna till kontantinsatsen.
Man ska ha 15% i handpenning o pengar till pantbrev o lagfart med dom nya reglerna ! Ni får nog vänta om ni inte kan låna av nån privat ! 90% i lån var ju snällt ändå !
Man ska ha 15% i handpenning o pengar till pantbrev o lagfart med dom nya reglerna ! Ni får nog vänta om ni inte kan låna av nån privat ! 90% i lån var ju snällt ändå !
85% var det sist jag hörde typ i går i alla fall :) Visst man kan ju få ett dyrt blacolån på resten men det blir ju mycket dyrare i mån då . Sen tycker jag personligen att det är idiotiskt att köpa hus utan sparande !
Absolut ! Fast ett hus kostar i underhåll o vissa saker går sönder o kan bli dyrt o då är det bra att ha liten buffert !
Att låna till både huset o ett dyrare lån till kontantinsats pantbrev o lagfart kan bli kostsamt o man kan få svårt att spara efter köpet !
Konstigt då bankerna inte får låna ut mera än 85% idag i bolån
Sa jag tidigare oxå att man kan ta dyra lån till det men det blir oftast väldigt kostsamt
Ja o ska man då tänka framåt så är det inte så smart om man inte har väldigt höga inkomster eller ett bra sparade , man kan bli sjuk en längre tid man kan bli arbetslös mm
Fast även om man får kanske man bör tänka lite själv om man verkligen skulle klara av stora inkomstbortfall eller mycket höjda räntor tex , inte låna bara för att man får för banken
Sen måste man räkna med att ett hus kan innebära stora kostnader i underhåll skador mm
Vi har ett hus som är byggt 2009 , taket blåste sönder i en storm , bara ett ex på vad som kan kosta massa trots nyare hys i toppskick men som måste åtgärdas direkt .