• Skopan

får inte låna till kontantinsatsen.

Man ska ha 15% i handpenning o pengar till pantbrev o lagfart med dom nya reglerna ! Ni får nog vänta om ni inte kan låna av nån privat ! 90% i lån var ju snällt ändå !

• Skopan

85% var det sist jag hörde typ i går i alla fall :) Visst man kan ju få ett dyrt blacolån på resten men det blir ju mycket dyrare i mån då . Sen tycker jag personligen att det är idiotiskt att köpa hus utan sparande !

• Skopan

Absolut ! Fast ett hus kostar i underhåll o vissa saker går sönder o kan bli dyrt o då är det bra att ha liten buffert !
    Att låna till både huset o ett dyrare lån till kontantinsats pantbrev o lagfart kan bli kostsamt o man kan få svårt att spara efter köpet !

• Skopan

Konstigt då bankerna inte får låna ut mera än 85% idag i bolån

• Skopan

Sa jag tidigare oxå att man kan ta dyra lån till det men det blir oftast väldigt kostsamt

• Skopan

Ja o ska man då tänka framåt så är det inte så smart om man inte har väldigt höga inkomster eller ett bra sparade , man kan bli sjuk en längre tid man kan bli arbetslös mm

• Skopan

Fast även om man får kanske man bör tänka lite själv om man verkligen skulle klara av stora inkomstbortfall eller mycket höjda räntor tex , inte låna bara för att man får för banken

• Skopan

Sen måste man räkna med att ett hus kan innebära stora kostnader i underhåll skador mm

• Skopan

Vi har ett hus som är byggt 2009 , taket blåste sönder i en storm , bara ett ex på vad som kan kosta massa trots nyare hys i toppskick men som måste åtgärdas direkt .

Svar på tråden får inte låna till kontantinsatsen.