• linnn89

15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

Hej

Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

• Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • Milla222
    cattus skrev 2013-04-14 11:55:18 följande:
    Kan förstå att om han är ambisiös i sin träning så vill han gärna  få mer muskler, men dels så är han ung ännu, kroppen bygger inte naturligt muskler ännu, dels så är det inte alltid bra med för mycket muskler när du spelar fotboll. Man tappar lite i snabbhet och smidighet om man får för mycket muskler. Lagom är bäst heter det....
    Proteinpulver i sig är inte farligt på något sätt, innehåller oftast hydrolyserade proteinkällor bla soja. Hydrolyseringen gör att man tar bort det som inte är själva proteinet, spjälkar upp proteinet till aminosyror och gör det lättare för kroppen att ta upp det. 
    Skall ni låta honom testa så följ med honom till en hälsokost/sporbutik och fråga efter ett preparat som använts under en längre tid och har fått en bra renome. Titta själv efter hur det skall användas och se till att han använder det på rätt sätt.
    Med rätt träning så kommer kroppen att bygga muskler så småningom, men han är ung ännu, det kommer.. 
  • Elin 885

vad är det för märke han vill ta? gymgrossisten är duktiga med att ha rena produkter så att säga som inte är narkotikaklassade. jag köper själv därifrån oftast.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    linnn89 skrev 2013-04-13 21:49:21 följande:
    Ok känner en lättnad för ditt inlägg :) han är ju barn fortfarande och som dom andra nämde jag är inte insatt i detta. Hur vet man om det är ren protein och inte andra skuma ingr!? Ibland förstår man inte vissa ingr
    du det där kan vara en hel djungel!! =).
    men testa gymgrosstens whey- 80 eller mmsports, de är stora kedjor som är extremt måna om sitt rykte och de säljer bra grejjer.
    jag har tränat till och från i 10 år och handlat där och jag är ingen som tar droger, stereioder eller liknande.

• skogsvitter
    Elin 885 skrev 2013-04-14 12:36:13 följande:
    vad är det för märke han vill ta? gymgrossisten är duktiga med att ha rena produkter så att säga som inte är narkotikaklassade. jag köper själv därifrån oftast.
    Say what!? Jag hoppas du är ironisk. Gymgrossisten är ju värst av alla! Senast igår läste jag om en produkt ur deras sortiment som blivit dopingklassad och därmed indragen. Det sker med jämna och ganska täta mellanrum och det är rätt ofta jag märker att gymgrossisten är i hetluften. Men lika snabbt som en produkt hos dem blir förbjuden (och innan dess har de dessutom haft utförsäljning med superrea så hundratals människor har blivit lurade att köpa skadliga preparat) så lanserar de ju nya med näst intill identiska ämnen. Men som då tyvärr tack vare Sveriges katastrofalt usla rättssystem ännu inte blivit förbjudna för att någon molekyl är ändrad.
  • skogsvitter
    Elin 885 skrev 2013-04-14 12:38:34 följande:
    du det där kan vara en hel djungel!! =).
    men testa gymgrosstens whey- 80 eller mmsports, de är stora kedjor som är extremt måna om sitt rykte och de säljer bra grejjer.
    jag har tränat till och från i 10 år och handlat där och jag är ingen som tar droger, stereioder eller liknande.

Och eh... gymgrossisten har ett uselt rykte i hälsorelaterade kretsar. De tänker öht inte "hälsa" utan snarare antalet sedlar de kan hinna tjäna per produkt...
  • Elin 885
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:00:29 följande:
    Say what!? Jag hoppas du är ironisk. Gymgrossisten är ju värst av alla! Senast igår läste jag om en produkt ur deras sortiment som blivit dopingklassad och därmed indragen. Det sker med jämna och ganska täta mellanrum och det är rätt ofta jag märker att gymgrossisten är i hetluften. Men lika snabbt som en produkt hos dem blir förbjuden (och innan dess har de dessutom haft utförsäljning med superrea så hundratals människor har blivit lurade att köpa skadliga preparat) så lanserar de ju nya med näst intill identiska ämnen. Men som då tyvärr tack vare Sveriges katastrofalt usla rättssystem ännu inte blivit förbjudna för att någon molekyl är ändrad.
    ajdå :(
    det har jag faktiskt inte läst.
    hur som haver så finns det på en del av deras produkter resultat av dopingtester att ta del av.
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:00:29 följande:
    Ja gymgrossister är ena jäklar på att många ut narkotika i smyg....
    Grejen är ju att det är positivt att de drar in en produkt efter vad myndigheter bestämmer. Det vore riktigt illa om de inte gjorde det.

Pratar du verkligen om gymgrossister och inte nätapotek där du kan beställa allt och lite till?

Om du hängt med så är lagstiftningen ändrad. Ett ämne behöver inte vara klassificerat på molekylnivå längre utan det räcker med att de är snarlika.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Twin Dad
    Trevligt skrev 2013-04-14 10:42:22 följande:
    Varför gå över ån efter vatten ?
    Är du hungrig efter träningen och anser att din träning kräver mer "bränsle" åt kroppen ät naturligt fast mer !

Skillnaden är att man inte vill ha i sig en massa fett med proteinet. Det vanliga köttet vi äter innehåller dessutom ganska mycket fett.
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??