• linnn89

15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

Hej

Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

• Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • Johan75
    Trevligt skrev 2013-04-14 10:42:22 följande:
    Varför gå över ån efter vatten ?
    Är du hungrig efter träningen och anser att din träning kräver mer "bränsle" åt kroppen ät naturligt fast mer !

Fast proteinpulver är väl mer till återhämtning och uppbyggnad av muskler än "bränsle", eller missförstår jag dig?
    Behold, i come as a thief.
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 10:42:22 följande:
    Varför gå över ån efter vatten ?
    Är du hungrig efter träningen och anser att din träning kräver mer "bränsle" åt kroppen ät naturligt fast mer !

Kanske för att det kan vara rätt svårt att få i sig närmare ett kilo kött per dag?
    Med din rekommendation skulle vi inte ha elitidrottare i Sverige
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Haffsorkestern

Proteinpulver är inget istället för nyttig mat.
    Det är ett komplement till nyttig mat.
    Om man vill bygga muskler på seriös nivå behöver man minst 2 g protein per kg kroppsvikt. Det innebär att en man som väger 80 kg behöver äta minst 160 g protein om dagen. Det är ganska mycket mat det. Men om man kompletterar maten med proteinpulver som innehåller runt 20-25 g protein per portion så kommer man lättare upp i rätt mängd.
    Jag är tjej och det var först när jag började komplettera med proteinpulver som  jag faktiskt började få synliga resultat på gymmet. Nu springer jag mer, men har fortsatt att dricka ett till två portioner pulver om dagen och har inte sett någon större muskelförlust, men väl fettförlust.

• Tealhawk

Proteinpulver är skit. Det ökar resultaten med 4%. Om din son vill bli större så få honom att äta mer ordentlig mat och träna explosivt.

These are not the droids you're looking for
  • linnn89

Han kommer inte att få ta proteinpulver. Han får äta mer protein rik mat.

• PolyPond

Jag skulle prata med min son om kroppsideal, snarare än proteiner.

• cattus

Kan förstå att om han är ambisiös i sin träning så vill han gärna  få mer muskler, men dels så är han ung ännu, kroppen bygger inte naturligt muskler ännu, dels så är det inte alltid bra med för mycket muskler när du spelar fotboll. Man tappar lite i snabbhet och smidighet om man får för mycket muskler. Lagom är bäst heter det....
    Proteinpulver i sig är inte farligt på något sätt, innehåller oftast hydrolyserade proteinkällor bla soja. Hydrolyseringen gör att man tar bort det som inte är själva proteinet, spjälkar upp proteinet till aminosyror och gör det lättare för kroppen att ta upp det. 
    Skall ni låta honom testa så följ med honom till en hälsokost/sporbutik och fråga efter ett preparat som använts under en längre tid och har fått en bra renome. Titta själv efter hur det skall användas och se till att han använder det på rätt sätt.
    Med rätt träning så kommer kroppen att bygga muskler så småningom, men han är ung ännu, det kommer.. 

• Aquilalore

Min undran är varför han vill bygga muskler när han spelar fotboll, planer på att sluta?
    Och bygga muskler när han är 15... nja, gränsfall.

En hårt tränande vuxen behöver normalt inte proteintillskott men han kanske är superman Skrattande

• Aquilalore
    cattus skrev 2013-04-14 11:55:18 följande:
    Kan förstå att om han är ambisiös i sin träning så vill han gärna  få mer muskler, men dels så är han ung ännu, kroppen bygger inte naturligt muskler ännu, dels så är det inte alltid bra med för mycket muskler när du spelar fotboll. Man tappar lite i snabbhet och smidighet om man får för mycket muskler. Lagom är bäst heter det....
    Proteinpulver i sig är inte farligt på något sätt, innehåller oftast hydrolyserade proteinkällor bla soja. Hydrolyseringen gör att man tar bort det som inte är själva proteinet, spjälkar upp proteinet till aminosyror och gör det lättare för kroppen att ta upp det. 
    Skall ni låta honom testa så följ med honom till en hälsokost/sporbutik och fråga efter ett preparat som använts under en längre tid och har fått en bra renome. Titta själv efter hur det skall användas och se till att han använder det på rätt sätt.
    Med rätt träning så kommer kroppen att bygga muskler så småningom, men han är ung ännu, det kommer.. 
    :)
  • Regnig måndag
    Aquilalore skrev 2013-04-14 12:05:05 följande:
    Min undran är varför han vill bygga muskler när han spelar fotboll, planer på att sluta?
    Och bygga muskler när han är 15... nja, gränsfall.

En hårt tränande vuxen behöver normalt inte proteintillskott men han kanske är superman Skrattande
    De gym vi träffat på har 16 som åldersgräns vilket var ett litet helsifyr när sonen behövde rehab. Vi hittade ett några mil hemifrån som som gav honom dispens tack vare att han samtidigt gick hos sjukgymnasten som var knuten till gymmet. (Han hade tränat för mycket explosivt)

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??