• linnn89

15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

Hej

Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

• Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • skogsvitter
    Elin 885 skrev 2013-04-14 15:02:29 följande:
    ajdå :(
    det har jag faktiskt inte läst.
    hur som haver så finns det på en del av deras produkter resultat av dopingtester att ta del av.
    De har säkert vettiga produkter också, annars skulle det nog inte gå ihop. Men jag vill i varje fall uppmärksamma att de absolut inte är särskilt seriösa utan har varit i hetluften mycket pga de produkter de säljer.
  • Elin 885
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:05:19 följande:
    De har säkert vettiga produkter också, annars skulle det nog inte gå ihop. Men jag vill i varje fall uppmärksamma att de absolut inte är särskilt seriösa utan har varit i hetluften mycket pga de produkter de säljer.
    det hade jag faktiskt inte koll på och får då be om ursäkt :(
    jag länkade till dem som jag använder, dessa två har jag använt i flera år och ingen av dem är dopingklassad vad jag vet...usch nu blev jag nervös ; /
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • skogsvitter
    Regnig måndag skrev 2013-04-14 15:04:58 följande:
    Ja gymgrossister är ena jäklar på att många ut narkotika i smyg....
    Grejen är ju att det är positivt att de drar in en produkt efter vad myndigheter bestämmer. Det vore riktigt illa om de inte gjorde det.

Pratar du verkligen om gymgrossister och inte nätapotek där du kan beställa allt och lite till?

Om du hängt med så är lagstiftningen ändrad. Ett ämne behöver inte vara klassificerat på molekylnivå längre utan det räcker med att de är snarlika.
    Jag pratar specifikt om gymgrossisten.com

När ändrades den lagen? Låter ju helt otroligt bra i så fall
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:02:10 följande:
    Och eh... gymgrossisten har ett uselt rykte i hälsorelaterade kretsar. De tänker öht inte "hälsa" utan snarare antalet sedlar de kan hinna tjäna per produkt...
    Jo de framstår som synnerligen oseriösa

Från länken
    Gymgrossisten återkallar kosttillskottet ”Craze” från leverantören Driven Sports

Gymgrossisten återkallar kosttillskottet ”Craze” från leverantören Driven Sports efter misstanke om att produkten kan innehålla spår av dopingklassade ämnen. I skrivande stund genomförs tester av kosttillskottet på SKL (Statens kriminaltekniska laboratorium) och återkallelsen sker av försiktighetsskäl i avvaktan på resultatet.

– Blotta misstanken om att det kan finnas ohälsosamma ämnen i produkten räcker för att vi ska agera. Därför har vi redan nu valt att stoppa all försäljning och informera alla kunder som köpt tillskottet om att vi vill ha tillbaka den och att de får ersättning för sin produkt, säger Therése Hillman, VD på Gymgrossisten.

Produkten har gått igenom flera tester utan att förbjudna ämnen identifierats. I avvaktan på rapporten från SKL stoppas försäljningen omedelbart i samtliga av Gymgrossistens försäljningskanaler.

-Vi kontaktar nu alla kunder som har köpt produkten från oss och de som vi inte når den vägen vill vi gärna ha kontakt med så att vi kan få produkten och kunden kan få pengarna tillbaka, säger Thérese Hillman.

Kunder som vill returnera sin produkt ber vi logga in på "dina sidor" och registrera en reklamation.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:07:03 följande:
    Jag pratar specifikt om gymgrossisten.com

När ändrades den lagen? Låter ju helt otroligt bra i så fall
    Jag vet inte när men jag hörde det på nyheterna på TV alldeles nyligen. Har dessvärre ingen länk för jag har inte varit tillräckligt intresserad för att grotta i det.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • skogsvitter
    Elin 885 skrev 2013-04-14 15:06:30 följande:
    det hade jag faktiskt inte koll på och får då be om ursäkt :(
    jag länkade till dem som jag använder, dessa två har jag använt i flera år och ingen av dem är dopingklassad vad jag vet...usch nu blev jag nervös ; /
    Har de funnits i flera år så är det garanterat ingen fara
  • Elin 885
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:09:43 följande:
    Har de funnits i flera år så är det garanterat ingen fara
    nej det är sant.
    whey-100 tar jag för den är låglaktos och min mage och laktos går inte ihop så bra, testade whey-80 som är samma men med laktos men magen brakade ut helt tyvärr. synd för whey- 80 har roligare smaker haha. jaja inte mkt att göra åt.
    jag tränar i perioder, i perioder så bygger jag muskelmassa och i andra perioder så förbränner jag fett. vill inte kalla mig för deffare och bulkare dock för då skulle nog alla gladiatorer där ute ta väldigt illa vid sig ;). men i alla fall, så under mina byggar- perioder så tar jag denna 2ggr om dagen och även under förbrännarperioderna som mellanmål om jag är på språng. nu under min praktik så har träningen fått ligga i lite i lä, inte så att jag inte tränar men inte lika mkt som jag brukar. de tvingar ju upp mig kvart i sex de jävlarna :P.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Sötnöt
    linnn89 skrev 2013-04-13 21:02:39 följande:

Hej

Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

Ta reda på så mycket fakta om pulvret som möjligt. Vart är det köpt? Läs på om hemsidan/affären. Vad innehåller det? Googla namnet och se om det står några "recensioner".

Mitt ex tog några tabletter/pulver han köpt på internet och fick tunnelseende, inte bra.  
    Jag är ganska bra ändå
  • mepetite

jag funderade också på att köpa proteinpulver ett tag, (tränar 4ggr i veckan, så det behövs nog inte) men då läste jag speciellt på flashback + att en granne hade fått enorm acne som biverkning. nej, jag vet flashback är ingen säker källa, men ett antal av dessa hade ju faktiskt fått det, vilket för mig avgjorde saken. men snälla, rätta mig gärna då jag inte orkade leta rätt på eventuell korrekt information.

• lilleman2000
    Trevligt skrev 2013-04-14 08:53:31 följande:
    Skrämmande läsning, det finns ett enormt stort glorifierande av detta pulver.
    Vi hörde senast i veckan ang pulver med narkotiskt likt innehåll. 
    Öka upp måltiderna med ett par gram av kött, kyckling ( kött detta oxså ) grönsaker och bönor.
    Du får på detta sätt i dig nyttiga sunda goda och mättande proteiner.
    Proteinpulver är en ren och skär bluff, du har itne en aning om vad för annat som finns i detta pulver.
    Det som står på burken, är långt ifrån sanningen. 
    Det bara lyser okunskap om hela det här inlägget. Det första (och största) felet du gör är att dra alla "pulver" över samma kam. Ja, en prestationshöjare vid namn Craze drogs tillbaka nu i veckan pga. tvivelaktigt innehåll. Vad har det med proteinpulver att göra? Enda gemensamma nämnaren kunde möjligtvis vara att dom säljs i samma butik. Bojkottar du äpplen på Ica också om det visar sig ha varit något fel på potatisen?

För någon som tränar seriöst från 3 ggr i veckan och uppåt är proteinpulver ett utmärkt sätt att öka på proteinintaget.
    Däremot ska man inte byta ut en välbalanserad kost mot proteinpulver utan de bör användas just som namnet säger, som ett tillskott till kosten. Någon påstod att proteinpulver är dyrt, det stämmer inte heller. Jag utmanar vem som helst en billigare proteinkälla (pris/g).

Jag förstår att du tycker man kunde byta ut pulvret mot mera proteinrik mat, men problemet är då att man ofta får i sig en del fett på köpet, ofta ohälsosamt sådant.  

Började själv träna som 15 åring och har sen dess använt (lagliga) tillskott av alla dess slag, också den nu tillbakadragna craze. Kan konstatera att det finns många onödiga (verkningslösa) tillskott, men proteinpulver hör verkligen inte dit.

Senare i tråden ville du att någon skulle backa upp sitt påstående med vetenskapliga studier. Jag utmanar dig att hitta EN vetenskapligt utförd studie som backar upp ditt påstående att proteinpulver skulle vara "ren och skär bluff". Tills dess gör jag som du själv rekommenderade i inlägg nr. 64 och ser dina inlägg som lögnaktiga och oseriösa.

Ta i fortsättningen reda på fakta innan du ger "råd".

Till TS: Låt pojken käka proteinpulver, sålänge du/han köper proteinet av dom stora kedjorna inom Sveriges gränser så är det inga problem. 
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??