• mammatillFelix

Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!

Min son är nu en vecka gammal och vi har haft en minst sagt knagglig start med amningen. Har inga problem med amningsläget och han tar bra tag men min mjölkproduktion har kommit igång sent vilket innebar en kraftig viktnedgång och vi blev inlagda för att få upp vikten.

Jag var tvungen att ge tillägg eftersom han var lite intorkad och var tvungen att hämta upp vikten samt att min mjölk inte riktigt räckte till. 

Vill så gärna helamma. Hur gör jag nu för att gå ifrån ersättningen och öka min produktion? Jag vet att jag ska amma ofta och dra ned på ersättning men i vilket tempo? Vågar inte ta bort någon ersättning än förrän BVC har varit och gjort en kontrollvägning i morgon och jag har kunnat rådgöra med dem. Jag har inte så mycket mjölk när jag pumpar så jag vet att jag just nu inte kan göra honom nöjd med det jag har. Vad ska jag göra??

Vore tacksam för alla tips och råd ni kan ge mig Glad 

Finns det någon annan som varit i samma sits och som senare har lyckats fått till en helammning? Hör gärna några solskenshistorier för lite peppning. Känner mig så osäker på om det kommer att gå....      

• Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!
  • Helene70
    mammatillFelix skrev 2013-04-14 17:45:21 följande:
    Helene70: Det är mer eller mindre så jag gjort nu. Idag har han dock varit mer nöjd med bara bröstet
    Bra jobbat! 
    Allt kommer att lossna innan du vet ordet avFlört.

Lycka till! 
  • mammatillFelix

Suck! Nu ger jag snart upp... Tyckte det gick åt rätt håll men jag får inte mer mjölk hur jag än försöker...

I en vecka har jag nu intensivammat (har haft honom vid bröstet hela tiden), druckit lättöl, ammat hud mot hud, pumpat, ätit bra, vilat, druckit mycket. Inget verkar fungera. Min son blir fortfarande inte nöjd med bröstet..

Så frustrerande.... Vet inte vad jag ska göra mer..?? Börjar känna mig riktigt trött och sliten vilket går ut över resten i familjen.. Funderar på att ge upp och gå över helt till ersättning ist. Känner mig helt kass...

• VilkenLycka

Har du pratat med amningshjälpen? De gånger jag har vänt mig till dem har jag fått jättebra hjälp. Det kan också vara skönt att bara prata och ventilera med någon och de kan det här med amning och att stötta mammor.

www.amningshjalpen.se

• mammatillFelix

Har inte pratat m amningshjälpen men med amningsmottagningen och jag har fått en tid dit på sön. Hoppas de kan hjälpa mig...

• Resande

Han är inte bara inne i en av de berömda faserna? Då knorras det och ammas hela tiden och betyder inte att mjölken tar slut, bara att det kan ta någon dag innan mjölken ökat tillräckligt. Ge inte upp utan lita på dig själv. Verkar bebis hemskt hungrig kanske man kan toppa upp med ersättning.

• mammatillFelix

Det är inte bara lite knorr, han är uppenbart missnöjd och hungrig. Somnar ibland till en stund efter amning men vaknar och är hungrig efter 5-10min igen

Tyvärr har vi inte riktigt lyckats få till det från början. Hoppas de kan hjälpa mig på amningsmottagningen på sön...

• sannaaa

Är nog "bara" att som många säger amma, amma och amma.... så ofta han vill. Se till att DU äter och framförallt dricker ordentligt! .... och försöker vila när det går.  

För mig låter det konstigt att pumpa ut, bättre att han får suga i sig? annars pumpar man ju "bort" maten, och bebisen suger ju bättre än man kan pumpa.

amningshjälpen han en jättebra facebook-sida (sök på amningshjälpen) där man får jättemycket bra tips fråm både utbildade hjälpmammor och "vanliga" mammor.

stort lycka till :) 

• skogsvitter

Fast det är ju trots allt extremt lätt att misstolka obehag och smärta för att vara hunger. De beter sig ju exakt likadant. De har ju ett instinktivt sugbeteende om de har ont, tex ont i magen, som ju är enormt vanligt. Just eftersom amningen smärtlindrar. Det kan tex vara tyst reflux, eller mjölkproteinallergi.

Men det är bra att du få komma till amningsmottagningen, då kan de kolla om greppet är helt rätt osv. Förutom stress och rent psykiska orsaker så är det bebisens grepp om bröstvårtan som är den absolut vanligaste orsaken till att produktionen inte kommer riktigt i balans!

• Mandelskorpan
    skogsvitter skrev 2013-04-18 19:57:00 följande:
    Fast det är ju trots allt extremt lätt att misstolka obehag och smärta för att vara hunger. De beter sig ju exakt likadant. De har ju ett instinktivt sugbeteende om de har ont, tex ont i magen, som ju är enormt vanligt. Just eftersom amningen smärtlindrar. Det kan tex vara tyst reflux, eller mjölkproteinallergi.

Men det är bra att du få komma till amningsmottagningen, då kan de kolla om greppet är helt rätt osv. Förutom stress och rent psykiska orsaker så är det bebisens grepp om bröstvårtan som är den absolut vanligaste orsaken till att produktionen inte kommer riktigt i balans!

Precis, vare sig bebis är hungrig, har ont i magen eller det kliar under stortån så ska det sugas, sugas, sugas och knorras.

TS: har du fått väga igen?
  • mammatillFelix

Ska väga imorgon. Ser även på mängden kiss och bajs de sista dagarna att han inte får i sig tillräckligt. Fick rådet att ge mer ersättning fram till sön när vi ska till amningsmottagningen samt köra lite mer intensivt m pumpen mellan amningarna. Hon jag pratade m trodde det kunde bero på lite fel tag...

• mammatillFelix
    Mandelskorpan skrev 2013-04-23 10:34:49 följande:
    TS hur går det?

Det går sådär... Var på Amningsmottagningen i söndags och fick där jättebra råd om hur jag kan korrigera hans tag. Hon tyckte att han tar något för kort tag och jag kan faktiskt känna skillnad nu... Sen ville hon att jag skulle testa ett Tillmatningsset som ger ersättning samtidigt som man ammar, genom en slang till bröstvårtan. Detta skulle stimulera honom att suga mer aktivt vid bröstet. 

Mycket riktigt så sög han bra när det kom mat hela tiden men fy så omständigt det var med den där slangen som skulle ligga rätt samtidigt som han skulle ta ett bra tag. Har bara provat i en dag men jag gav upp. Det blev bara slagsmål när jag skulle lägga till honom. Han var arg och jag blev stressad och frustrerad så jag struntar nu i  den mojjängen och ger lite extra på flaska istället när det behövs.

Har nu bestämt mig för att delamma ett tag till och förhoppningsvis få igång en större mjölkproduktion med hjälp av de tips jag fått angående taget om bröstvårtan. Ska prova bockhornsklöver också... Fungerar inte det så blir det ersättning.   

Känner att jag nästan glömmer bort att njuta av min lille skrutt eftersom det är så mycket fokus på amningen och det vill jag inte... Det är det inte värt. Tiden går fort och jag vill kunna njuta av min tid med bebis Solig

• cloudberry79
    mammatillFelix skrev 2013-04-23 12:33:23 följande:

Det går sådär... Var på Amningsmottagningen i söndags och fick där jättebra råd om hur jag kan korrigera hans tag. Hon tyckte att han tar något för kort tag och jag kan faktiskt känna skillnad nu... Sen ville hon att jag skulle testa ett Tillmatningsset som ger ersättning samtidigt som man ammar, genom en slang till bröstvårtan. Detta skulle stimulera honom att suga mer aktivt vid bröstet. 

Mycket riktigt så sög han bra när det kom mat hela tiden men fy så omständigt det var med den där slangen som skulle ligga rätt samtidigt som han skulle ta ett bra tag. Har bara provat i en dag men jag gav upp. Det blev bara slagsmål när jag skulle lägga till honom. Han var arg och jag blev stressad och frustrerad så jag struntar nu i  den mojjängen och ger lite extra på flaska istället när det behövs.

Har nu bestämt mig för att delamma ett tag till och förhoppningsvis få igång en större mjölkproduktion med hjälp av de tips jag fått angående taget om bröstvårtan. Ska prova bockhornsklöver också... Fungerar inte det så blir det ersättning.   

Känner att jag nästan glömmer bort att njuta av min lille skrutt eftersom det är så mycket fokus på amningen och det vill jag inte... Det är det inte värt. Tiden går fort och jag vill kunna njuta av min tid med bebis Solig

Du gör såklart rätt val för dig och ditt barn, lycka till Hjärta

(Om du vill prova tillmatningssetet igen, prova tejpa fast slangen med kirurgtejp, finns på apotek)
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Mandelskorpan
    mammatillFelix skrev 2013-04-23 12:33:23 följande:

OK! Det är inte helt ovanligt att de tr för litet tag, det ska se ut som om de försöker svälja bröstet (!) mer eller mindre. Hoppas det kommer igång bättre nu!
  • mammatillFelix

Har tejpat men det gick ändå inget vidare... Var svårt att få honom att ta ett bra tag samtidigt som slangen skulle följa med in i munnen, dessutom fäktade han med armarna och stoppade händerna i munnen hela tiden.

Hoppas ändå på att det kommer igång bättre nu. Känns bättre iaf

Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!