• mammatillFelix

Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!

Min son är nu en vecka gammal och vi har haft en minst sagt knagglig start med amningen. Har inga problem med amningsläget och han tar bra tag men min mjölkproduktion har kommit igång sent vilket innebar en kraftig viktnedgång och vi blev inlagda för att få upp vikten.

Jag var tvungen att ge tillägg eftersom han var lite intorkad och var tvungen att hämta upp vikten samt att min mjölk inte riktigt räckte till. 

Vill så gärna helamma. Hur gör jag nu för att gå ifrån ersättningen och öka min produktion? Jag vet att jag ska amma ofta och dra ned på ersättning men i vilket tempo? Vågar inte ta bort någon ersättning än förrän BVC har varit och gjort en kontrollvägning i morgon och jag har kunnat rådgöra med dem. Jag har inte så mycket mjölk när jag pumpar så jag vet att jag just nu inte kan göra honom nöjd med det jag har. Vad ska jag göra??

Vore tacksam för alla tips och råd ni kan ge mig Glad 

Finns det någon annan som varit i samma sits och som senare har lyckats fått till en helammning? Hör gärna några solskenshistorier för lite peppning. Känner mig så osäker på om det kommer att gå....      

• Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!
  • mammatillFelix

Idag har sonen inte blivit nöjd m bröstet. Om jag ska minska ersättningen och han inte blir nöjd efter amning och ersättning, vad gör jag då? Har lagt honom till bröstet igen men det finns inte alltid så mycket mjölk kvar... Ofta somnar han tillslut vid bröstet... Hur ska jag göra?

• mammatillFelix

Idag har sonen inte blivit nöjd m bröstet. Om jag ska minska ersättningen och han inte blir nöjd efter amning och ersättning, vad gör jag då? Har lagt honom till bröstet igen men det finns inte alltid så mycket mjölk kvar... Ofta somnar han tillslut vid bröstet... Hur ska jag göra?

• Helene70

Ge tillägg tills han blir mätt och ge bröstet som napp för att stimulera mjölkproduktionen. På så sätt uppfyller du förhoppningsvis bådas behov, ditt behov av att senare kunna helamma och pojkens behov av att få äta sig mätt.

Det är mycket mycket vanligt att nyblivna mammor vill amma p.g.a. att de annars känner sig otillräckliga. Det viktigaste i detta läge är att inse att du är fullt tillräcklig oavsett om du helammar, delammar eller helflaskar. Låt dig inte vaggas in i en karusell av negativa känslor. Både du och ditt barn förtjänar en bra och trivsam start tillsammans.   

• skogsvitter
    mammatillFelix skrev 2013-04-13 21:27:01 följande:
    Men somnar han så är det ju fullt tillräckligt och bara bra ju! Att ge tillägg i det läget istället för att låta honom somna, mätt, nöjd och belåten efter massa snuttande på bröstet låter ju fullkomligt överflödigt! Ja visst om man vill ge ersättning och flaska, men vill man helamma så ger man ju bröstet! Det är liksom inte svårare än så.
  • mammatillFelix

Skogsvitter: Ja fast innan har han somnat ifrån utan att få tillräckligt i sig. Har ju trott att han var nöjd men han var trött och slö. Nu har han ju återhämtat sig och gått upp i vikt så nu känns det som om jag kan lita på att han somnar mätt. Eller?

• mammatillFelix

Sen kan det bli att han somnar vid bröstet för att vakna 5 min senare och vara missnöjd igen... Blir osäker på om han blir mätt...

Tror att han har lite körig mage också... Fiser som bara den. Så jag får nog agera napp också :-/

• cloudberry79
    mammatillFelix skrev 2013-04-14 18:39:28 följande:
    Sen kan det bli att han somnar vid bröstet för att vakna 5 min senare och vara missnöjd igen... Blir osäker på om han blir mätt...

Tror att han har lite körig mage också... Fiser som bara den. Så jag får nog agera napp också :-/
    Tänk så här, han är ju jättenöjd när han får ligga vid bröstet, så någon gång är han ju nöjd Våga lita på dig själv och din kropp Hjärta

Angående pumpning så får jag ut max 20 på ett bröst och har kunnat helamma i över sju månader...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • mammatillFelix

Tack för att ni delar med er Konstigt hur nojjig man kan bli. Mkt är nog eftersom det inte fungerade m första :-/

Börjar dock känna mig lite lugnare. Idag har han visserligen ätit väldigt ofta men han har oftast varit nöjd däremellan (när det inte kör i magen) och både sovit gott och varit vaken och pigg korta stunder. Men kommer nog inte kunna slappna av helt förrän jag ser att vikten går uppåt...

• mammatillFelix

Var på Bvc och kontrollvägde idag och han har gått upp lite iaf, 60g sedan i fredags och då har jag bara gett lite ersättning, max 50 ml/dygn. Hoppas att det lossnar nu. Om jag har förstått rätt kan det ju ta flera veckor att få en fungerande amning. Tack för era råd, tar gärna emot fler om ni har på lager

Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!