Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!

Det är ju väldigt individuellt som någon redan skrivit.... Det här har funkat för mig när produktionen ska dras upp: Amma så ofta som möjligt, byta bröst ofta, typ efter 15-20min. Maratonamma - parkera framför TV eller liknande, byt sida ofta. Pumpa när barnet sover, samma här, byt sida. Pumpa på natten om barnet sover. Drick mycket, ät mycket....

• Mandelskorpan
    mammatillFelix skrev 2013-04-12 12:14:53 följande:
    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter

Tycker nu att han verkar mer nöjd efter amning och inte alltid är lika sugen på ersättning men vågar man lita på att han får i sig tillräckligt?? Är rädd att han ska tappa en massa i vikt igen.. :-/

Är han nöjd så är det ju ett gott tecken Sen att han är lite vaken o pigg, att han verkar ha energi. Amma på du och åk iväg och få honom vägd om några dagar.
  • Mandelskorpan
    skogsvitter skrev 2013-04-18 19:57:00 följande:
    Fast det är ju trots allt extremt lätt att misstolka obehag och smärta för att vara hunger. De beter sig ju exakt likadant. De har ju ett instinktivt sugbeteende om de har ont, tex ont i magen, som ju är enormt vanligt. Just eftersom amningen smärtlindrar. Det kan tex vara tyst reflux, eller mjölkproteinallergi.

Men det är bra att du få komma till amningsmottagningen, då kan de kolla om greppet är helt rätt osv. Förutom stress och rent psykiska orsaker så är det bebisens grepp om bröstvårtan som är den absolut vanligaste orsaken till att produktionen inte kommer riktigt i balans!

Precis, vare sig bebis är hungrig, har ont i magen eller det kliar under stortån så ska det sugas, sugas, sugas och knorras.

TS: har du fått väga igen?
  • Mandelskorpan
    mammatillFelix skrev 2013-04-23 12:33:23 följande:

Det går sådär... Var på Amningsmottagningen i söndags och fick där jättebra råd om hur jag kan korrigera hans tag. Hon tyckte att han tar något för kort tag och jag kan faktiskt känna skillnad nu... Sen ville hon att jag skulle testa ett Tillmatningsset som ger ersättning samtidigt som man ammar, genom en slang till bröstvårtan. Detta skulle stimulera honom att suga mer aktivt vid bröstet. 

Mycket riktigt så sög han bra när det kom mat hela tiden men fy så omständigt det var med den där slangen som skulle ligga rätt samtidigt som han skulle ta ett bra tag. Har bara provat i en dag men jag gav upp. Det blev bara slagsmål när jag skulle lägga till honom. Han var arg och jag blev stressad och frustrerad så jag struntar nu i  den mojjängen och ger lite extra på flaska istället när det behövs.

Har nu bestämt mig för att delamma ett tag till och förhoppningsvis få igång en större mjölkproduktion med hjälp av de tips jag fått angående taget om bröstvårtan. Ska prova bockhornsklöver också... Fungerar inte det så blir det ersättning.   

Känner att jag nästan glömmer bort att njuta av min lille skrutt eftersom det är så mycket fokus på amningen och det vill jag inte... Det är det inte värt. Tiden går fort och jag vill kunna njuta av min tid med bebis Solig

OK! Det är inte helt ovanligt att de tr för litet tag, det ska se ut som om de försöker svälja bröstet (!) mer eller mindre. Hoppas det kommer igång bättre nu!
Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!