• mammatillFelix

Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!

Min son är nu en vecka gammal och vi har haft en minst sagt knagglig start med amningen. Har inga problem med amningsläget och han tar bra tag men min mjölkproduktion har kommit igång sent vilket innebar en kraftig viktnedgång och vi blev inlagda för att få upp vikten.

Jag var tvungen att ge tillägg eftersom han var lite intorkad och var tvungen att hämta upp vikten samt att min mjölk inte riktigt räckte till. 

Vill så gärna helamma. Hur gör jag nu för att gå ifrån ersättningen och öka min produktion? Jag vet att jag ska amma ofta och dra ned på ersättning men i vilket tempo? Vågar inte ta bort någon ersättning än förrän BVC har varit och gjort en kontrollvägning i morgon och jag har kunnat rådgöra med dem. Jag har inte så mycket mjölk när jag pumpar så jag vet att jag just nu inte kan göra honom nöjd med det jag har. Vad ska jag göra??

Vore tacksam för alla tips och råd ni kan ge mig Glad 

Finns det någon annan som varit i samma sits och som senare har lyckats fått till en helammning? Hör gärna några solskenshistorier för lite peppning. Känner mig så osäker på om det kommer att gå....      

• Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!
  • Mamma till Prins

Hej,

Ja hade typ samma problem med min son men det blev aldrig så allvarligt att vi fick läggas in. Jag ammade så fort min son var hungrig, dvs nästan varje timme och när det inte kom mer så hade jag en flaska ersättning/bröstmjölk redo så han fick äta sig mätt. Där emellan pumpade jag som en tok och sparade i flaskor. Jag tror han va 3-4 veckor innan jag kunde gå över till bara amning och sen sköt vikten iväg och han blev så där härligt bebis-mullig

Hade en himla tur att han var så samarbetsvillig och gladeligen tog både flaskan och bröstet om vartannat.

• skogsvitter

Mängden mjölk när du pumpar säger ingenting.

Jag hade samma problem som dig med äldsta dottern men gav henne helt enkelt ingen ersättning, vi låg kvar några dagar pga detta på spec BB och där fick hon tillägg för att hon var för slö för att orka amma, hon gick ner mycket och det gick segt även efter att vi kommit hem. Hon var väldigt trött och man fick väcka henne hela tiden om hon skulle kunna äta något. Men ju mer ersättning du ger desto sämre chans kommer du ju givetvis ha att kunna helamma!

Istället började jag intensivamma, maratonamma. Dvs jag låg hela kvällarna och ammade. Väckte henne på alla sätt som var möjligt vid varje tillfälle hon skulle amma och trugade rätt ordentligt. Började amma från båda brösten och bytte med jämna mellanrum. Helt utan ersättning gjorde hon ett jätteskutt i princip helt lodrätt rakt upp på kurvan, efter att jag gav mig fan på att helamma och inte ge ersättning som alla sa.

Jag undrar hur mycket ersättning du ger, hur ofta? Om du än så länge inte ger så stora mängder så skulle jag sluta direkt med allt och istället faktiskt låta bebisen ligga vid bröstet mest hela tiden. Det är ju helt normalt att allt inte hunnit komma igång ordentligt så här tidigt, men amningen måste ju ske för att det öht ska kunna hända något, annars blockerar du ju den möjligheten för att de ger tillägg istället. Om du redan hunnit börja ge väldigt mycket ersättning och det känns för mycket att sluta med allt så sluta åtminstone med större delen, du måste liksom börja amma istället. Det finns inget alternativ så det är bara att köra igång Låt honom ligga vid bröstet!

• skogsvitter
    Mamma till Prins skrev 2013-04-11 17:50:55 följande:
    Hej,
    Ja hade typ samma problem med min son men det blev aldrig så allvarligt att vi fick läggas in. Jag ammade så fort min son var hungrig, dvs nästan varje timme och när det inte kom mer så hade jag en flaska ersättning/bröstmjölk redo så han fick äta sig mätt. Där emellan pumpade jag som en tok och sparade i flaskor. Jag tror han va 3-4 veckor innan jag kunde gå över till bara amning och sen sköt vikten iväg och han blev så där härligt bebis-mullig

Hade en himla tur att han var så samarbetsvillig och gladeligen tog både flaskan och bröstet om vartannat.
    Själv bytte jag bröst när det inte kom så mycket mer på ena sidan. Och så skiftar man så tills bebisen är nöjd. Vår dotter fick dock bara tillägg på kopp, aldrig flaska.
  • Mamma till Prins
    skogsvitter skrev 2013-04-11 18:05:27 följande:
    Själv bytte jag bröst när det inte kom så mycket mer på ena sidan. Och så skiftar man så tills bebisen är nöjd. Vår dotter fick dock bara tillägg på kopp, aldrig flaska.

Ja amma oxå på båda brösten innan jag gav ersättning. Men för min sons del så behövde han få ersättningen för att orka amma. Jag ville absolut inte ge han ersättning men BVC fick mig att göra det och det var först efter det som amningen kom igång.

Men de e så olika med alla, ingen unge är den andra lik och ingen tutte är den andra lik heller
  • skogsvitter
    Mamma till Prins skrev 2013-04-11 18:36:55 följande:

Ja amma oxå på båda brösten innan jag gav ersättning. Men för min sons del så behövde han få ersättningen för att orka amma. Jag ville absolut inte ge han ersättning men BVC fick mig att göra det och det var först efter det som amningen kom igång.

Men de e så olika med alla, ingen unge är den andra lik och ingen tutte är den andra lik heller
    Så sant!
  • mammatillFelix

Mamma till prins: Det låter precis som oss. Skillnaden är att jag inte hinner pumpa så mycket då han vill äta varannan timme. Finns inte mycket att pumpa ut däremellan. Hoppas verkligen jag kan få igång det också... Hur mycket ersättning gav du? Gav du efter alla mål?

Min son är i princip aldrig nöjd efter bara brösten så lite ersättning behövs för att han ska bli mätt

• Mandelskorpan

Det är ju väldigt individuellt som någon redan skrivit.... Det här har funkat för mig när produktionen ska dras upp: Amma så ofta som möjligt, byta bröst ofta, typ efter 15-20min. Maratonamma - parkera framför TV eller liknande, byt sida ofta. Pumpa när barnet sover, samma här, byt sida. Pumpa på natten om barnet sover. Drick mycket, ät mycket....

• mammatillFelix

Skogsvitter: Hur menar du med pumpningen? Kan det vara så att jag har mer än vad jag kan pumpa ut?

Han får nu båda brösten, oftast två gånger/bröst innan ersättning. Sen äter han mellan 20-60ml beroende på...

• hymafr

Jag hade problem med för lite mjölk hela tiden, men bröstmjölken ökar i mängd. Det kan bara ibland vara svårt att öka i rätt takt så att det hela tiden är tillräckligt för barnet.
    Men jag gav tillägg vissa mål och jag hade alltid tillräckligt för att kunna amma om vi var borta hos någon några timmar etc.
    Så ge inte upp. Även om man bara kan delamma så är det mysigt iaf.  

Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!