Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!

Mängden mjölk när du pumpar säger ingenting.

Jag hade samma problem som dig med äldsta dottern men gav henne helt enkelt ingen ersättning, vi låg kvar några dagar pga detta på spec BB och där fick hon tillägg för att hon var för slö för att orka amma, hon gick ner mycket och det gick segt även efter att vi kommit hem. Hon var väldigt trött och man fick väcka henne hela tiden om hon skulle kunna äta något. Men ju mer ersättning du ger desto sämre chans kommer du ju givetvis ha att kunna helamma!

Istället började jag intensivamma, maratonamma. Dvs jag låg hela kvällarna och ammade. Väckte henne på alla sätt som var möjligt vid varje tillfälle hon skulle amma och trugade rätt ordentligt. Började amma från båda brösten och bytte med jämna mellanrum. Helt utan ersättning gjorde hon ett jätteskutt i princip helt lodrätt rakt upp på kurvan, efter att jag gav mig fan på att helamma och inte ge ersättning som alla sa.

Jag undrar hur mycket ersättning du ger, hur ofta? Om du än så länge inte ger så stora mängder så skulle jag sluta direkt med allt och istället faktiskt låta bebisen ligga vid bröstet mest hela tiden. Det är ju helt normalt att allt inte hunnit komma igång ordentligt så här tidigt, men amningen måste ju ske för att det öht ska kunna hända något, annars blockerar du ju den möjligheten för att de ger tillägg istället. Om du redan hunnit börja ge väldigt mycket ersättning och det känns för mycket att sluta med allt så sluta åtminstone med större delen, du måste liksom börja amma istället. Det finns inget alternativ så det är bara att köra igång Låt honom ligga vid bröstet!

• skogsvitter
    Mamma till Prins skrev 2013-04-11 17:50:55 följande:
    Hej,
    Ja hade typ samma problem med min son men det blev aldrig så allvarligt att vi fick läggas in. Jag ammade så fort min son var hungrig, dvs nästan varje timme och när det inte kom mer så hade jag en flaska ersättning/bröstmjölk redo så han fick äta sig mätt. Där emellan pumpade jag som en tok och sparade i flaskor. Jag tror han va 3-4 veckor innan jag kunde gå över till bara amning och sen sköt vikten iväg och han blev så där härligt bebis-mullig

Hade en himla tur att han var så samarbetsvillig och gladeligen tog både flaskan och bröstet om vartannat.
    Själv bytte jag bröst när det inte kom så mycket mer på ena sidan. Och så skiftar man så tills bebisen är nöjd. Vår dotter fick dock bara tillägg på kopp, aldrig flaska.
  • skogsvitter
    Mamma till Prins skrev 2013-04-11 18:36:55 följande:

Ja amma oxå på båda brösten innan jag gav ersättning. Men för min sons del så behövde han få ersättningen för att orka amma. Jag ville absolut inte ge han ersättning men BVC fick mig att göra det och det var först efter det som amningen kom igång.

Men de e så olika med alla, ingen unge är den andra lik och ingen tutte är den andra lik heller
    Så sant!
  • skogsvitter
    mammatillFelix skrev 2013-04-12 11:00:58 följande:
    Skogsvitter: Hur menar du med pumpningen? Kan det vara så att jag har mer än vad jag kan pumpa ut?

Han får nu båda brösten, oftast två gånger/bröst innan ersättning. Sen äter han mellan 20-60ml beroende på...
    Absolut är det så!! Jag har inte kunnat få ut en droppe när jag pumpat förutom om jag ammade samtidigt (rätt krångligt) och då fick jag ut litegrann. Bebisen suger alltid mer än vad en pump gör, oavsett vad du har för pump (gäller även de elektriska) i synnerhet om du har en manuell!

Hur länge står han sig mellan gångerna då? Jag skulle ge max 20 efter amning och sedan amma efter kanske en timme igen. Vitsen är ju inte att de ska stå sig länge, utan att man ska få igång en fungerande produktion.
  • skogsvitter
    mammatillFelix skrev 2013-04-12 12:14:53 följande:
    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter

Tycker nu att han verkar mer nöjd efter amning och inte alltid är lika sugen på ersättning men vågar man lita på att han får i sig tillräckligt?? Är rädd att han ska tappa en massa i vikt igen.. :-/
    Klart att du vågar! De tappar inte i vikt om de är nöjda och får amma fritt, däremot är din oro inte bra och kan blockera produktionen så försök ta det lugnt och lita på de råd du får!!
  • skogsvitter
    mammatillFelix skrev 2013-04-13 21:27:01 följande:
    Idag har sonen inte blivit nöjd m bröstet. Om jag ska minska ersättningen och han inte blir nöjd efter amning och ersättning, vad gör jag då? Har lagt honom till bröstet igen men det finns inte alltid så mycket mjölk kvar... Ofta somnar han tillslut vid bröstet... Hur ska jag göra?
    Men somnar han så är det ju fullt tillräckligt och bara bra ju! Att ge tillägg i det läget istället för att låta honom somna, mätt, nöjd och belåten efter massa snuttande på bröstet låter ju fullkomligt överflödigt! Ja visst om man vill ge ersättning och flaska, men vill man helamma så ger man ju bröstet! Det är liksom inte svårare än så.
  • skogsvitter

Fast det är ju trots allt extremt lätt att misstolka obehag och smärta för att vara hunger. De beter sig ju exakt likadant. De har ju ett instinktivt sugbeteende om de har ont, tex ont i magen, som ju är enormt vanligt. Just eftersom amningen smärtlindrar. Det kan tex vara tyst reflux, eller mjölkproteinallergi.

Men det är bra att du få komma till amningsmottagningen, då kan de kolla om greppet är helt rätt osv. Förutom stress och rent psykiska orsaker så är det bebisens grepp om bröstvårtan som är den absolut vanligaste orsaken till att produktionen inte kommer riktigt i balans!

Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!