Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!
Mängden mjölk när du pumpar säger ingenting.
Jag hade samma problem som dig med äldsta dottern men gav henne helt enkelt ingen ersättning, vi låg kvar några dagar pga detta på spec BB och där fick hon tillägg för att hon var för slö för att orka amma, hon gick ner mycket och det gick segt även efter att vi kommit hem. Hon var väldigt trött och man fick väcka henne hela tiden om hon skulle kunna äta något. Men ju mer ersättning du ger desto sämre chans kommer du ju givetvis ha att kunna helamma!
Istället började jag intensivamma, maratonamma. Dvs jag låg hela kvällarna och ammade. Väckte henne på alla sätt som var möjligt vid varje tillfälle hon skulle amma och trugade rätt ordentligt. Började amma från båda brösten och bytte med jämna mellanrum. Helt utan ersättning gjorde hon ett jätteskutt i princip helt lodrätt rakt upp på kurvan, efter att jag gav mig fan på att helamma och inte ge ersättning som alla sa.
Jag undrar hur mycket ersättning du ger, hur ofta? Om du än så länge inte ger så stora mängder så skulle jag sluta direkt med allt och istället faktiskt låta bebisen ligga vid bröstet mest hela tiden. Det är ju helt normalt att allt inte hunnit komma igång ordentligt så här tidigt, men amningen måste ju ske för att det öht ska kunna hända något, annars blockerar du ju den möjligheten för att de ger tillägg istället. Om du redan hunnit börja ge väldigt mycket ersättning och det känns för mycket att sluta med allt så sluta åtminstone med större delen, du måste liksom börja amma istället. Det finns inget alternativ så det är bara att köra igång Låt honom ligga vid bröstet!