Inlägg från: mammatillFelix |Visa alla inlägg
  • mammatillFelix

Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!

Min son är nu en vecka gammal och vi har haft en minst sagt knagglig start med amningen. Har inga problem med amningsläget och han tar bra tag men min mjölkproduktion har kommit igång sent vilket innebar en kraftig viktnedgång och vi blev inlagda för att få upp vikten.

Jag var tvungen att ge tillägg eftersom han var lite intorkad och var tvungen att hämta upp vikten samt att min mjölk inte riktigt räckte till. 

Vill så gärna helamma. Hur gör jag nu för att gå ifrån ersättningen och öka min produktion? Jag vet att jag ska amma ofta och dra ned på ersättning men i vilket tempo? Vågar inte ta bort någon ersättning än förrän BVC har varit och gjort en kontrollvägning i morgon och jag har kunnat rådgöra med dem. Jag har inte så mycket mjölk när jag pumpar så jag vet att jag just nu inte kan göra honom nöjd med det jag har. Vad ska jag göra??

Vore tacksam för alla tips och råd ni kan ge mig Glad 

Finns det någon annan som varit i samma sits och som senare har lyckats fått till en helammning? Hör gärna några solskenshistorier för lite peppning. Känner mig så osäker på om det kommer att gå....      

• Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!
  • mammatillFelix

Mamma till prins: Det låter precis som oss. Skillnaden är att jag inte hinner pumpa så mycket då han vill äta varannan timme. Finns inte mycket att pumpa ut däremellan. Hoppas verkligen jag kan få igång det också... Hur mycket ersättning gav du? Gav du efter alla mål?

Min son är i princip aldrig nöjd efter bara brösten så lite ersättning behövs för att han ska bli mätt

• mammatillFelix

Skogsvitter: Hur menar du med pumpningen? Kan det vara så att jag har mer än vad jag kan pumpa ut?

Han får nu båda brösten, oftast två gånger/bröst innan ersättning. Sen äter han mellan 20-60ml beroende på...

• mammatillFelix

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter

Tycker nu att han verkar mer nöjd efter amning och inte alltid är lika sugen på ersättning men vågar man lita på att han får i sig tillräckligt?? Är rädd att han ska tappa en massa i vikt igen.. :-/

• mammatillFelix
    Mandelskorpan skrev 2013-04-12 12:55:30 följande:

Är han nöjd så är det ju ett gott tecken Sen att han är lite vaken o pigg, att han verkar ha energi. Amma på du och åk iväg och få honom vägd om några dagar.

Ja det är väl så. Konstigt att man ska nojja över att bebis är för nöjd. Är rädd att jag förväxlar det med att han är svag igen. Men nu hade han gått upp rejält till idag så det är nog ingen fara Glad
  • mammatillFelix
    skogsvitter skrev 2013-04-12 13:00:18 följande:
    Absolut är det så!! Jag har inte kunnat få ut en droppe när jag pumpat förutom om jag ammade samtidigt (rätt krångligt) och då fick jag ut litegrann. Bebisen suger alltid mer än vad en pump gör, oavsett vad du har för pump (gäller även de elektriska) i synnerhet om du har en manuell!

Hur länge står han sig mellan gångerna då? Jag skulle ge max 20 efter amning och sedan amma efter kanske en timme igen. Vitsen är ju inte att de ska stå sig länge, utan att man ska få igång en fungerande produktion.
    Känns lite skönt att släppa det där med hur mycket man pumpar ut då... Har varit lite stressande när jag inte kunnat få ut så mycket eftersom jag trott att det även är den mängden han får i sig när jag ammar...
  • mammatillFelix

Idag har BVC varit här och vägt lilleman och han hade gått upp rejält i vikt så jag känner mig lugnare nu. Har bara behövt ge ersättning vid ett mål idag också, han har liksom varit nöjd utan Solig Det känns riktigt bra!

Nu bara jag funderar på om han verkligen varit nöjd eller om jag förväxlar nöjdhet med trötthet... Men de blir väl inte svaga på en dag antar jag så jag kan nog sluta nojja....  

• mammatillFelix

Ska tillbaka och väga nästa fredag och vi fick gärna komma in tidigare och väga om vi var oroliga så det känns skönt. Hoppas nu att det vill sig Skrattande

• mammatillFelix

Idag har sonen inte blivit nöjd m bröstet. Om jag ska minska ersättningen och han inte blir nöjd efter amning och ersättning, vad gör jag då? Har lagt honom till bröstet igen men det finns inte alltid så mycket mjölk kvar... Ofta somnar han tillslut vid bröstet... Hur ska jag göra?

Svar på tråden Dålig viktuppgång, ger tillägg - vill så gärna helamma. Tips, råd och pepp mottages tacksamt!