Lyrica
Hej! jag undrar är Lyrica Narkotiklassat el?.. Får folk ha det hemma utan recept?.Jag har inte det undrar bara för övrigt..Tacksam för svar..
Hej! jag undrar är Lyrica Narkotiklassat el?.. Får folk ha det hemma utan recept?.Jag har inte det undrar bara för övrigt..Tacksam för svar..
Lyrica är narkotikaklassat i USA och det pratas om att narkotikaklassa Lyrica även i Sverige. Medicinen är beroendeframkallande, kan ge upphov till eufori och den missbrukas.
Om ditt ex inte får preparatet utskrivet innebär det förmodligen att läkare inte anser att det är lämpligt att han äter det (jag förmodar att ditt ex, då han vill ha Lyrica så gärna att han är beredd att köpa det på svarta marknaden, även försökt få tag på det legalt). Om läkare inte anser att det är lämpligt att han äter Lyrica är det förmodligen inte heller lämpligt.
Tramadol är ett morfinliknande och narkotikaklassat preparat. Om han inte får det utskrivet men ändå äter det innebär det att han begår narkotikabrott.
Baserat på det du skriver låter det som om ditt ex är blandmissbrukare.
Helt riktigt, denna medicin måste man ha på recept och skrivs endast ut till patienter med GAD, Epilepsi eller för neuropatiska smärtor. Detta är även en medicin som missbrukas då en del personer kan känna eufori av medicinen, men toleransen ökar snabbt. Denna medicin är också fruktansvärd att "tända av" på, jag vet då jag själv har tagit den (fick den pga av neuropatisk smärta).
Jag skulle själv ALDRIG rekommendera någon att ta den!
I höga doser (typ 1 gram) är dessutom risken för krampanfall väldigt stor.
En medicin som man bör ha respekt för, men jag antar att den ibland även används för att tända av från andra droger.
Tydligen är efterfrågan stor på svenska fängelser, antagligen för att den är lite lättare att få utskriven än rena narkotikaklassade preparat.