• Anonym (Lyrica)

Lyrica

Hej! jag undrar är Lyrica  Narkotiklassat el?.. Får folk ha det hemma utan recept?.Jag har inte det undrar bara för övrigt..Tacksam för svar..

• Svar på tråden Lyrica
  • Anonym (har du)
    Anonym (Lyrica) skrev 2013-03-02 13:52:18 följande:
    Det är nämligen mitt ex jag pratar om och vi har 2 st barn tillsammans.. Han äter oxå andra medeciner t. ex tramadol..Så det är därför jag undrar. Jag tycker inte att det är så konstigt att undra.

Du kunde ha skrivit detta i trådstarten direkt el hur? Vad säger han när du frågar honom vart han fått Lyrican resp Tramadol ifrån?
  • Anonym (Lyrisk?)

Lyrica är narkotikaklassat i USA och det pratas om att narkotikaklassa Lyrica även i Sverige. Medicinen är beroendeframkallande, kan ge upphov till eufori och den missbrukas.

Om ditt ex inte får preparatet utskrivet innebär det förmodligen att läkare inte anser att det är lämpligt att han äter det (jag förmodar att ditt ex, då han vill ha Lyrica så gärna att han är beredd att köpa det på svarta marknaden, även försökt få tag på det legalt). Om läkare inte anser att det är lämpligt att han äter Lyrica är det förmodligen inte heller lämpligt.

Tramadol är ett morfinliknande och narkotikaklassat preparat. Om han inte får det utskrivet men ändå äter det innebär det att han begår narkotikabrott.

Baserat på det du skriver låter det som om ditt ex är blandmissbrukare.

• Anonym (pregabalin)
    Anonym (Lyrisk?) skrev 2013-03-02 15:13:53 följande:
    Lyrica är narkotikaklassat i USA och det pratas om att narkotikaklassa Lyrica även i Sverige. Medicinen är beroendeframkallande, kan ge upphov till eufori och den missbrukas.

Om ditt ex inte får preparatet utskrivet innebär det förmodligen att läkare inte anser att det är lämpligt att han äter det (jag förmodar att ditt ex, då han vill ha Lyrica så gärna att han är beredd att köpa det på svarta marknaden, även försökt få tag på det legalt). Om läkare inte anser att det är lämpligt att han äter Lyrica är det förmodligen inte heller lämpligt.

Du skrev vad jag tänkte skriva :)

Jag har den själv på recept mot min GAD.

Den påverkar gaba-receptorerna, något som även alkohol och bensodiazepiner gör.
  • Anonym (Lyrica)

Tramadol är ett morfinliknande och narkotikaklassat preparat. Om han inte får det utskrivet men ändå äter det innebär det att han begår narkotikabrott.

Tack!! För ditt inlägg! Mvh
  • Anonym (NN)

Helt riktigt, denna medicin måste man ha på recept och skrivs endast ut till patienter med GAD, Epilepsi eller för neuropatiska smärtor. Detta är även en medicin som missbrukas då en del personer kan känna eufori av medicinen, men toleransen ökar snabbt. Denna medicin är också fruktansvärd att "tända av" på, jag vet då jag själv har tagit den (fick den pga av neuropatisk smärta). 

Jag skulle själv ALDRIG rekommendera någon att ta den!  

• Anonym (pregabalin)

I höga doser (typ 1 gram) är dessutom risken för krampanfall väldigt stor.

En medicin som man bör ha respekt för, men jag antar att den ibland även används för att tända av från andra droger.

Tydligen är efterfrågan stor på svenska fängelser, antagligen för att den är lite lättare att få utskriven än rena narkotikaklassade preparat.

• Psychopath

Fast det är inte narkotikaklassat i Sverige, och det är inte från svarta marknaden bara för man köper utan recept, utan det är helt lagligt att beställa från onlineapotek i övriga Europa.
  • Psychopath
    Anonym (NN) skrev 2013-03-11 12:17:23 följande:
    Helt riktigt, denna medicin måste man ha på recept och skrivs endast ut till patienter med GAD, Epilepsi eller för neuropatiska smärtor. Detta är även en medicin som missbrukas då en del personer kan känna eufori av medicinen, men toleransen ökar snabbt. Denna medicin är också fruktansvärd att "tända av" på, jag vet då jag själv har tagit den (fick den pga av neuropatisk smärta). 

Den skrivs också ut för ångest och psykiska problem.
  • Anonym (pregabalin)
    Psychopath skrev 2013-03-11 22:06:46 följande:
    Den skrivs också ut för ångest och psykiska problem.

näm

Inte med förmån iallafall, då är den bara indicerad till exakt dom åkommor som nämndes i inlägget du hänvisade till. (Nu är ju gad en ångestsjukdom och även ett psykiskt problem, men det är det enda den är godkänd till av läkemedelsverket av psykiska åkommor, dessutom inte som förstahandsalternativ.)

I USA är den inte godkänd att användas till GAD överhuvudtaget.
  • jinja
    Anonym (NN) skrev 2013-03-11 12:17:23 följande:

Tänk så olika det kan vara! Jag har ätit Lyrica vid ett par tillfällen, då jag haft nervsmärta från ländryggen. Åt full dos alvedon, ipren och tradolan men det hjälpte inte alls. Blev seg i huvudet av tradolan, riktigt trög. Däremot så fungerade Lyrican perfekt - kände inget alls utom att smärtan försvann, inga problem med utsättningen heller, bara minskade enligt läkarens instruktioner och glömde faktiskt bort den helt sista veckan.

Jag kan absolut tänka mig Lyrica, om ryggen skulle krångla igen! :)  
Svar på tråden Lyrica