Inlägg från: Psychopath |Visa alla inlägg
  • Psychopath

Lyrica

Anonym (Lyrisk?) skrev 2013-03-02 15:13:53 följande:
    Lyrica är narkotikaklassat i USA och det pratas om att narkotikaklassa Lyrica även i Sverige. Medicinen är beroendeframkallande, kan ge upphov till eufori och den missbrukas.

Om ditt ex inte får preparatet utskrivet innebär det förmodligen att läkare inte anser att det är lämpligt att han äter det (jag förmodar att ditt ex, då han vill ha Lyrica så gärna att han är beredd att köpa det på svarta marknaden, även försökt få tag på det legalt). Om läkare inte anser att det är lämpligt att han äter Lyrica är det förmodligen inte heller lämpligt.

Tramadol är ett morfinliknande och narkotikaklassat preparat. Om han inte får det utskrivet men ändå äter det innebär det att han begår narkotikabrott.

Baserat på det du skriver låter det som om ditt ex är blandmissbrukare.
    Fast det är inte narkotikaklassat i Sverige, och det är inte från svarta marknaden bara för man köper utan recept, utan det är helt lagligt att beställa från onlineapotek i övriga Europa.
  • Psychopath
    Anonym (NN) skrev 2013-03-11 12:17:23 följande:
    Helt riktigt, denna medicin måste man ha på recept och skrivs endast ut till patienter med GAD, Epilepsi eller för neuropatiska smärtor. Detta är även en medicin som missbrukas då en del personer kan känna eufori av medicinen, men toleransen ökar snabbt. Denna medicin är också fruktansvärd att "tända av" på, jag vet då jag själv har tagit den (fick den pga av neuropatisk smärta). 

Jag skulle själv ALDRIG rekommendera någon att ta den!  
    Den skrivs också ut för ångest och psykiska problem.
  • Psychopath
    Anonym (Nej!) skrev 2013-03-13 21:22:51 följande:
    Finns inga lagliga nät apotek som en svensk får beställa receptbelagda läkemedel UTAN recept. Man måste ha recept för att få beställa  läkemedel. De nät apotek som finns  utanför Sverige är olagliga.

Nu pratar jag inte om den där läkaren som man kan ta kontakt med och få recept utskrivet på nätet. Kom inte ihåg vilket land det var.

Vad jag försöker säga är att det är olagligt att ha receptbelagda läkemedel om man inte har fått det utskrivet av en förskrivare. Men poliser bryr sig inte om mindre farliga el missbrukar potentiella läkemedel men däremot Lyrica även om det inte narkotika klassad.
    Jo, det finns lagliga nätapotek där man får köpa antidepressiva läkemedel och annat. Man fyller i en onlineblankett som fungerar som "recept", som sedan en legitimierad läkare skriver under. Det var faktiskt en artikel om just detta i Aftonbladet för ett par år sedan och fast det inte rekommenderades så var det lagligt. Så alla nätapotek är inte svarta.
Svar på tråden Lyrica