Inlägg från: Anonym (pregabalin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pregabalin)

Lyrica

Anonym (Lyrisk?) skrev 2013-03-02 15:13:53 följande:
    Lyrica är narkotikaklassat i USA och det pratas om att narkotikaklassa Lyrica även i Sverige. Medicinen är beroendeframkallande, kan ge upphov till eufori och den missbrukas.

Om ditt ex inte får preparatet utskrivet innebär det förmodligen att läkare inte anser att det är lämpligt att han äter det (jag förmodar att ditt ex, då han vill ha Lyrica så gärna att han är beredd att köpa det på svarta marknaden, även försökt få tag på det legalt). Om läkare inte anser att det är lämpligt att han äter Lyrica är det förmodligen inte heller lämpligt.

Du skrev vad jag tänkte skriva :)

Jag har den själv på recept mot min GAD.

Den påverkar gaba-receptorerna, något som även alkohol och bensodiazepiner gör.
  • Anonym (pregabalin)

I höga doser (typ 1 gram) är dessutom risken för krampanfall väldigt stor.

En medicin som man bör ha respekt för, men jag antar att den ibland även används för att tända av från andra droger.

Tydligen är efterfrågan stor på svenska fängelser, antagligen för att den är lite lättare att få utskriven än rena narkotikaklassade preparat.

• Anonym (pregabalin)
    Psychopath skrev 2013-03-11 22:06:46 följande:
    Den skrivs också ut för ångest och psykiska problem.

näm

Inte med förmån iallafall, då är den bara indicerad till exakt dom åkommor som nämndes i inlägget du hänvisade till. (Nu är ju gad en ångestsjukdom och även ett psykiskt problem, men det är det enda den är godkänd till av läkemedelsverket av psykiska åkommor, dessutom inte som förstahandsalternativ.)

I USA är den inte godkänd att användas till GAD överhuvudtaget.
  • Anonym (pregabalin)

Lyrica kan leda till att man får krampanfall, jag tror det beror på att den sänker kramptröskeln.

Och sänkningen är dosberoende, så när krampen kommer beror på hur hög kramptröskel du har från början och om du äter andra mediciner som sänker tröskeln. (t ex voxra, tramadol...)

• Anonym (pregabalin)
    Anonym skrev 2013-04-01 18:53:13 följande:
    min make har en dagsdos på 1800 mg för ångest och adhd och har haft i många år har haft den sedan den kom ut så vet en hel del om denna medicin. Han skulle inte klara en dag utan den.

Har han verkligen en dos på 1800 mg? Det är 3 gånger över fass rekommenderade maxdos på 600 mg per dag, risken för krampanfall måste vara stor vid dom doserna. Jag har själv Lyrica mot GAD, men skulle aldrig våga proppa i mig dom enorma mängderna.
Svar på tråden Lyrica