Inlägg från: Anonym (NN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NN)

Lyrica

Helt riktigt, denna medicin måste man ha på recept och skrivs endast ut till patienter med GAD, Epilepsi eller för neuropatiska smärtor. Detta är även en medicin som missbrukas då en del personer kan känna eufori av medicinen, men toleransen ökar snabbt. Denna medicin är också fruktansvärd att "tända av" på, jag vet då jag själv har tagit den (fick den pga av neuropatisk smärta). 

Jag skulle själv ALDRIG rekommendera någon att ta den!  

• Anonym (NN)
    Psychopath skrev 2013-03-11 22:06:46 följande:
    Den skrivs också ut för ångest och psykiska problem.
    Ja, GAD, som jag skrev. Genrealiserat ångestsyndrom.
  • Anonym (NN)
    jinja skrev 2013-03-11 22:57:04 följande:

Tänk så olika det kan vara! Jag har ätit Lyrica vid ett par tillfällen, då jag haft nervsmärta från ländryggen. Åt full dos alvedon, ipren och tradolan men det hjälpte inte alls. Blev seg i huvudet av tradolan, riktigt trög. Däremot så fungerade Lyrican perfekt - kände inget alls utom att smärtan försvann, inga problem med utsättningen heller, bara minskade enligt läkarens instruktioner och glömde faktiskt bort den helt sista veckan.

Jag kan absolut tänka mig Lyrica, om ryggen skulle krångla igen! :)  
    Vad skönt att det fungerade för dig. Den fungerade fin fint på smärtan för mig men fick en rad ohyggliga biverkningar som gjorde att jag var tvungen att sluta ganska snabbt och kanske därav den jobbiga utsättningen. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (ior) skrev 2013-03-16 22:30:04 följande:
    När gör lyrica att man får kramper? Vid överdosering?
    Detta kan man få vid bl.a utsättning eller en kort tid efter att man har slutat ta medicinen, detsamma gäller under tiden man tar medicinen. Du kan läsa på FASS.
    Vid överdosering ökar man ju riskerna avsevärt men kramper kan man få inom normala doser också. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (pregabalin) skrev 2013-04-02 01:06:01 följande:

Har han verkligen en dos på 1800 mg? Det är 3 gånger över fass rekommenderade maxdos på 600 mg per dag, risken för krampanfall måste vara stor vid dom doserna. Jag har själv Lyrica mot GAD, men skulle aldrig våga proppa i mig dom enorma mängderna.
    Anonym skrev 2013-04-01 18:53:13 följande:
    min make har en dagsdos på 1800 mg för ångest och adhd och har haft i många år har haft den sedan den kom ut så vet en hel del om denna medicin. Han skulle inte klara en dag utan den.
    Jag håller med 600 är maxdos. Jag skulle aldrig våga äta uppemot 1800 med tanke på alla biverkningar. Men visst, det är en medicin guld värd för dem som får hjälp utav den och slipper biverkningar. Men jag tycker verkligen att man ska ha respekt för den!
  • Anonym (NN)
    MarieAlexandra skrev 2013-03-24 23:09:37 följande:
    Jag slutade med lyrica i samband med att jag blev gravid, utsättnings symtomen är verkligen inte lätta att hantera . Enligt min förskrivande läkare kommer det förmodligen inte dröja allt för länge innan lyrica blir narkotika klassat i Sverige.
    Lyrica fungerar jätte bra i början ( mot ångest i mitt fall ) men vill kalla denna medicin lurica då den är så lurig och hela tiden ( som många lugnande medel ) kräver att man höjer dosen.
    Nej, jag hade också en jobbig utsättning med extrem klåda, feber, frossa, nedstämdhet, ÅNGEST m.m. Fruktansvärt var det! Idag vill jag inte ens se rävgiftet. Trots att den tog bort min nervsmärta så lever jag hellre med den än att behöva ta Lyrica igen.
Svar på tråden Lyrica