• Sarasv

Skolplikt om man åker utomlands ett halvår

hej 
    undrar vad gäller för skolbarnet om det vistas utomlands ett halvår eller mer under skolår? är man inte skolpliktig? jag undrar om det finns familjer som till ex åker till Thailand ett halvår. Hur löser man det med skolan? Kan man hemskola under utlandsvistelse? vad gör man om man kommer tillbaka i mars- april (om man har åkt iväg i september) man sätter väl inte barnet i skolan för 2 månader? 

• Svar på tråden Skolplikt om man åker utomlands ett halvår
  • Sarasv
    älskarlivet81 skrev 2013-03-04 16:53:42 följande:
    Antingen får man gå i svenska skolan eller läsa på distans! Skolplikt har man i vilket fall som helst!
    jag har för mig att det står någonstans i skolagen att skolplikten upphör ifall barnet inte vistas i Sverige viss tid.... 
  • Kodia
    Sarasv skrev 2013-03-04 17:44:09 följande:
    jag har för mig att det står någonstans i skolagen att skolplikten upphör ifall barnet inte vistas i Sverige viss tid.... 

Ja, jag tror också att det är så! Googla lite, och kolla med någon på kommunen vad som gäller. Rektorn kanske inte har koll på reglerna för detta, eftersom det är ganska ovanligt. Det praktiska löser ni säkert. Det beror ju lite på hur gammalt barnet är, men jag skulle tro att det bästa är att låta barnet börja och avsluta skolåret med sin klass, och ha tät kontakt däremellan, både med läraren och med klasskamraterna.

Som lärare har du ju tillgånt till en del filmer mm på internet, och en del böcker kan ni ta med, såväl som lite mattematerial osv. Det finns massa uppgifter, spel mm på internet, som kan vara praktiskt. Tillgång till dator och internet tror jag är en förutsättning. 
  • älskarlivet81
    Sarasv skrev 2013-03-04 17:44:09 följande:
    Kodia skrev 2013-03-04 22:35:55 följande:

Ja, jag tror också att det är så! Googla lite, och kolla med någon på kommunen vad som gäller. Rektorn kanske inte har koll på reglerna för detta, eftersom det är ganska ovanligt. Det praktiska löser ni säkert. Det beror ju lite på hur gammalt barnet är, men jag skulle tro att det bästa är att låta barnet börja och avsluta skolåret med sin klass, och ha tät kontakt däremellan, både med läraren och med klasskamraterna.

Som lärare har du ju tillgånt till en del filmer mm på internet, och en del böcker kan ni ta med, såväl som lite mattematerial osv. Det finns massa uppgifter, spel mm på internet, som kan vara praktiskt. Tillgång till dator och internet tror jag är en förutsättning. 
    Här kan ni läsa lite mer om det: 
    www.skolverket.se/lagar-och-regler/juridisk-vagledning/utlandsvistelse-och-skolplikt-1.148943

Vistas man varaktigt utanför landet så upphör skolplikten. 6 månader är inte varaktigt och dessutom är man fortfarande skriven i landet så har man skolplikt!
  • älskarlivet81
    Kodia skrev 2013-03-04 22:35:55 följande:

Det är inte lärarens uppgift att ge tillgång till en massa extramaterial när man reser iväg. På våra ledighetslappar står det t.ex. att skolan inte har möjlighet att ge extraundervisning för att man missat något utan det får man ta igen på egen hand (står inte riktigt formulerat så, men andemeningen är så)
  • Anne69

Ok, ni ska alltså på semester.....hur länge då? Det påverkar er möjlighet att fortsatt vara folkbokförda i Sverige, och folkbokföringen påverkar i sin tur skolplikten. Sen handlar det i sig kanske inte så mycket om skolplikt eller inte, utan snarare om hur ett barn ska få sin undervisning under en längre period. Och då kan ju förstås hemundervisning vara en bra idé. Det finns förstås massor av material att tillgå på nätet och du har ju också den pedagogiska grunden så det fixar du!

Men allt beror förstås på hur gammalt barnet är. En 13-åring hade jag satt i engelska/internationella skolan, en 6-åring hade jag lärt att läsa, skriva och räkna hemma.

• Sarasv
    Anne69 skrev 2013-03-05 09:35:39 följande:
    Ok, ni ska alltså på semester.....hur länge då? Det påverkar er möjlighet att fortsatt vara folkbokförda i Sverige, och folkbokföringen påverkar i sin tur skolplikten. Sen handlar det i sig kanske inte så mycket om skolplikt eller inte, utan snarare om hur ett barn ska få sin undervisning under en längre period. Och då kan ju förstås hemundervisning vara en bra idé. Det finns förstås massor av material att tillgå på nätet och du har ju också den pedagogiska grunden så det fixar du!

Men allt beror förstås på hur gammalt barnet är. En 13-åring hade jag satt i engelska/internationella skolan, en 6-åring hade jag lärt att läsa, skriva och räkna hemma.
    6 månader tänkte vi. från september till mars. barnet är 7 år och skulle ha börjat 1 klass. så hemundervisningen i sig skulle inte vara något problem.  
  • älskarlivet81

Eller så skjuter ni upp skolstarten. Det borde väl vara möjligt?

Sarasv skrev 2013-03-05 17:05:04 följande:
    6 månader tänkte vi. från september till mars. barnet är 7 år och skulle ha börjat 1 klass. så hemundervisningen i sig skulle inte vara något problem.  

• Kodia
    älskarlivet81 skrev 2013-03-05 07:27:12 följande:
    Det är inte lärarens uppgift att ge tillgång till en massa extramaterial när man reser iväg. På våra ledighetslappar står det t.ex. att skolan inte har möjlighet att ge extraundervisning för att man missat något utan det får man ta igen på egen hand (står inte riktigt formulerat så, men andemeningen är så)

Nej, det var inte det jag menade, men TS själv är ju lärare, och har då tillgång till material och idéer som kan underlätta undervisningen! Eller var det meningen om att de skulle hålla kontakt med barnets klass som du inte tyckte var bra?
  • Kodia
    Sarasv skrev 2013-03-05 17:05:04 följande:

Jag tror att gränsen för när man skrivs ut kan vara 6 mån, det var det i alla fall när jag var utbytesstudent för tusen år sedan, och mina föräldrar skulle då inte få barnbidrag för mig. Kolla upp det (kommunen, försäkringskassan, skatteverket?). Kanske är det bättre att ni är borta i 5 mån 29 dagar eller 6 mån 1 dag?
  • älskarlivet81
    Kodia skrev 2013-03-05 22:46:04 följande:

Nej, det var inte det jag menade, men TS själv är ju lärare, och har då tillgång till material och idéer som kan underlätta undervisningen! Eller var det meningen om att de skulle hålla kontakt med barnets klass som du inte tyckte var bra?
    Men barnet har ju knappt någon klass om de åker när barnet börjar ettan... De ska ju åka redan i september..

Bättre att skjuta upp skolstarten ett år i så fall.. 
  • Anne69

Jag tycker att det låter helcoolt och skulle absolut hemskola en 7-åring. Skulle inte heller oroa mig för att barnet skulle få "kompisproblem" eller liknande, 7-åringar klarar sig finfint med familjen och de personer som bara "dyker upp". 

Jag skulle inte låta barnet börja i skolan i augusti, om ni ska åka redan i september, utan se om han kan vara hemma då eller gå kvar i förskoleklassen. Sen skulle jag åka på den härliga resan, hemskola och sen "skola in" i  ettan när jag var tillbaka i mars. 

Tror att det är så att bl.a. barnbidrag ryker efter 6 månader (kolla med Fk) men att man inte skrivs ut ur landet om man ska vara borta kortare än ett år (kolla med Skatteverket).    

• Stjärnfall76
    älskarlivet81 skrev 2013-03-06 08:24:33 följande:
    Men barnet har ju knappt någon klass om de åker när barnet börjar ettan... De ska ju åka redan i september.. Bättre att skjuta upp skolstarten ett år i så fall.. 

Det är väl bättre att hemskola så barnet är ikapp när de kommer hem. Kan ju inte vara bra att gå med yngre klasskompisar om man är mogen....
  • älskarlivet81
    Stjärnfall76 skrev 2013-03-06 18:56:56 följande:
    Det är väl bättre att hemskola så barnet är ikapp när de kommer hem. Kan ju inte vara bra att gå med yngre klasskompisar om man är mogen....

Det är inte säkert att hemskolning går genom.. Vet en familj som var iväg några månader. Mamman är lärare och de hade mycket krångel men de fick till slut igenom att barnen kunde läsa på distans. Inte genom sin egen skola.utan genom en svensk distansskola.
  • Stjärnfall76
    älskarlivet81 skrev 2013-03-06 19:06:15 följande:
    Det är inte säkert att hemskolning går genom.. Vet en familj som var iväg några månader. Mamman är lärare och de hade mycket krångel men de fick till slut igenom att barnen kunde läsa på distans. Inte genom sin egen skola.utan genom en svensk distansskola.

Skumt. Konstigt att man inte bara kan testa hans nivå när han kommer tillbaka.... den är ju förmodligen högre än de jämårigas....
  • älskarlivet81

Varför skulle den vara högre? Det lär ju vara en massa de gått igenom som han missat.. Jag är själv lärare.

Stjärnfall76 skrev 2013-03-06 19:22:27 följande:
    Skumt. Konstigt att man inte bara kan testa hans nivå när han kommer tillbaka.... den är ju förmodligen högre än de jämårigas....

Stjärnfall76 skrev 2013-03-06 19:22:27 följande:

• nine05

Som lärare borde du väl veta hur du få informatation/kunskap om detta, fl är väl inte den bästa informationskanalen???

• korfu08

I vår dotters skola får man inte vara ledig så länge under skolåret, så kolla med skolan först, så att man inte blir av med sin plats i den skolan, i vår skola kan man bli det och man måste söka ledigt hos rektorn och skolan för att få beviljad ledighet annars blir det ogiltig frånvaro, gäller från den dagen barnet har skolplikt. Jag för min del tycker det är bra att man inte är borta en halvtermin vi har skolplikt och då får man göra långresor på loven eller innan barnet börjar i skolan tycker jag.

• caliningrad
    älskarlivet81 skrev 2013-03-06 19:32:38 följande:
    Varför skulle den vara högre? Det lär ju vara en massa de gått igenom som han missat.. Jag är själv lärare.
    kanske för att den svenska skolan går så långsamt och inte stimulerar duktiga elever och koncentrerar sig ständigt på flum och kul?
  • älskarlivet81

Beror på vilken skola ens barn går på.. Gör skolan statlig igen så blir det troligen bättre på de flesta skolor!

caliningrad skrev 2013-08-18 10:18:10 följande:
    kanske för att den svenska skolan går så långsamt och inte stimulerar duktiga elever och koncentrerar sig ständigt på flum och kul?

Svar på tråden Skolplikt om man åker utomlands ett halvår