Inlägg från: Sarasv |Visa alla inlägg
  • Sarasv

Skolplikt om man åker utomlands ett halvår

hej 
    undrar vad gäller för skolbarnet om det vistas utomlands ett halvår eller mer under skolår? är man inte skolpliktig? jag undrar om det finns familjer som till ex åker till Thailand ett halvår. Hur löser man det med skolan? Kan man hemskola under utlandsvistelse? vad gör man om man kommer tillbaka i mars- april (om man har åkt iväg i september) man sätter väl inte barnet i skolan för 2 månader? 

• Svar på tråden Skolplikt om man åker utomlands ett halvår
  • Sarasv
    eldflugan skrev 2013-03-02 12:31:16 följande:
    Man kanske får hoppa över det skolåret och gå med de som är ett år yngre läsåret efter?
    min tanke är att barnet ska få någon utbildning under året. jag är kapabel att hemskola i ett år (är lärare) 
  • Sarasv

måste man meddela utbildningsförvalt, i kommunen eller räcker det att meddela skolan (om man åker iväg så pass länge) 

• Sarasv

Varför blandar du i Domenic? De hade helt annan situation. De har hemskolat när de bodde i Sverige. och på sommaren tänkte de flytta till Indien, men då blev socialen lite sura och tog pojken. 

Jag vi ska på någon slags semester om man kan säga så..... Det finns ingen svensk skola dit vi ska. det finns en engelskliknande men man kan inte sätta barn i den om man är där bara ett halvår. därför tänlte vi hemskola under tiden.  

• Sarasv
    älskarlivet81 skrev 2013-03-04 16:53:42 följande:
    Antingen får man gå i svenska skolan eller läsa på distans! Skolplikt har man i vilket fall som helst!
    jag har för mig att det står någonstans i skolagen att skolplikten upphör ifall barnet inte vistas i Sverige viss tid.... 
  • Sarasv
    Anne69 skrev 2013-03-05 09:35:39 följande:
    Ok, ni ska alltså på semester.....hur länge då? Det påverkar er möjlighet att fortsatt vara folkbokförda i Sverige, och folkbokföringen påverkar i sin tur skolplikten. Sen handlar det i sig kanske inte så mycket om skolplikt eller inte, utan snarare om hur ett barn ska få sin undervisning under en längre period. Och då kan ju förstås hemundervisning vara en bra idé. Det finns förstås massor av material att tillgå på nätet och du har ju också den pedagogiska grunden så det fixar du!

Men allt beror förstås på hur gammalt barnet är. En 13-åring hade jag satt i engelska/internationella skolan, en 6-åring hade jag lärt att läsa, skriva och räkna hemma.
    6 månader tänkte vi. från september till mars. barnet är 7 år och skulle ha börjat 1 klass. så hemundervisningen i sig skulle inte vara något problem.  
Svar på tråden Skolplikt om man åker utomlands ett halvår