Inlägg från: Anne69 |Visa alla inlägg
  • Anne69

Skolplikt om man åker utomlands ett halvår

Ska ni emigrera eller åka på semester? Skolplikt gäller ju självklart inte barn som inte är folkbokförda i sverige. I Thailand (och i många andra länder) finns ju också svenska skolor, där kan barnen ofta gå. Lite äldre barn går kanske i engelska skolan?

Självklart bör man meddela att man åker iväg  så att inte socialtjänsten eller i värsta fall polisen börjar leta efter er......Om ni vill behålla barnets plats i skolan bör ni förstås också resonera med skolan eller utbildningsförvaltningen om det. 

• Anne69

Ok, ni ska alltså på semester.....hur länge då? Det påverkar er möjlighet att fortsatt vara folkbokförda i Sverige, och folkbokföringen påverkar i sin tur skolplikten. Sen handlar det i sig kanske inte så mycket om skolplikt eller inte, utan snarare om hur ett barn ska få sin undervisning under en längre period. Och då kan ju förstås hemundervisning vara en bra idé. Det finns förstås massor av material att tillgå på nätet och du har ju också den pedagogiska grunden så det fixar du!

Men allt beror förstås på hur gammalt barnet är. En 13-åring hade jag satt i engelska/internationella skolan, en 6-åring hade jag lärt att läsa, skriva och räkna hemma.

• Anne69

Jag tycker att det låter helcoolt och skulle absolut hemskola en 7-åring. Skulle inte heller oroa mig för att barnet skulle få "kompisproblem" eller liknande, 7-åringar klarar sig finfint med familjen och de personer som bara "dyker upp". 

Jag skulle inte låta barnet börja i skolan i augusti, om ni ska åka redan i september, utan se om han kan vara hemma då eller gå kvar i förskoleklassen. Sen skulle jag åka på den härliga resan, hemskola och sen "skola in" i  ettan när jag var tillbaka i mars. 

Tror att det är så att bl.a. barnbidrag ryker efter 6 månader (kolla med Fk) men att man inte skrivs ut ur landet om man ska vara borta kortare än ett år (kolla med Skatteverket).    

Svar på tråden Skolplikt om man åker utomlands ett halvår