Inlägg från: Kodia |Visa alla inlägg
  • Kodia

Skolplikt om man åker utomlands ett halvår

Sarasv skrev 2013-03-04 17:44:09 följande:
    jag har för mig att det står någonstans i skolagen att skolplikten upphör ifall barnet inte vistas i Sverige viss tid.... 

Ja, jag tror också att det är så! Googla lite, och kolla med någon på kommunen vad som gäller. Rektorn kanske inte har koll på reglerna för detta, eftersom det är ganska ovanligt. Det praktiska löser ni säkert. Det beror ju lite på hur gammalt barnet är, men jag skulle tro att det bästa är att låta barnet börja och avsluta skolåret med sin klass, och ha tät kontakt däremellan, både med läraren och med klasskamraterna.

Som lärare har du ju tillgånt till en del filmer mm på internet, och en del böcker kan ni ta med, såväl som lite mattematerial osv. Det finns massa uppgifter, spel mm på internet, som kan vara praktiskt. Tillgång till dator och internet tror jag är en förutsättning. 
  • Kodia
    älskarlivet81 skrev 2013-03-05 07:27:12 följande:
    Det är inte lärarens uppgift att ge tillgång till en massa extramaterial när man reser iväg. På våra ledighetslappar står det t.ex. att skolan inte har möjlighet att ge extraundervisning för att man missat något utan det får man ta igen på egen hand (står inte riktigt formulerat så, men andemeningen är så)

Nej, det var inte det jag menade, men TS själv är ju lärare, och har då tillgång till material och idéer som kan underlätta undervisningen! Eller var det meningen om att de skulle hålla kontakt med barnets klass som du inte tyckte var bra?
  • Kodia
    Sarasv skrev 2013-03-05 17:05:04 följande:
    6 månader tänkte vi. från september till mars. barnet är 7 år och skulle ha börjat 1 klass. så hemundervisningen i sig skulle inte vara något problem.  

Jag tror att gränsen för när man skrivs ut kan vara 6 mån, det var det i alla fall när jag var utbytesstudent för tusen år sedan, och mina föräldrar skulle då inte få barnbidrag för mig. Kolla upp det (kommunen, försäkringskassan, skatteverket?). Kanske är det bättre att ni är borta i 5 mån 29 dagar eller 6 mån 1 dag?
Svar på tråden Skolplikt om man åker utomlands ett halvår