• Skinny Mie

Lite hjälp 16-årig dotter

Har en dotter född -97 som upp till för ett år sedan alltid varit världens skötsamma.
    Sen började hon umgås med en tjej som i stort sett får göra vad hon vill för sina föräldrar.
    Våran dotter började då helt plötsligt ljuga för oss om vart hon var och vad dom gjorde.
    Vi har haft långa samtal med henne och även straffat med utegångsförbud.

Vi trodde nu att detta var över, men i förrgår blev hon tillsammans med en kille som bor på ungdomshem och igår frågade hon om hon fick sova över hos en annan tjej kompis.
    Vi sa att det gick bra, men på eftermiddagen insåg vi att hon hade bytt lösenord till sin Iphone så vi kunde inte kolla upp vart hon var. Jag ringde då och pratade med henne,men hon hade ingen aning varför det var så.
    Jag talade då om för henne att om hon nu ljög igen så skulle jag inte bli glad.
    När jag och sambo sen fick igång spårningen såg vi att hon inte alls var där hon skulle.
    Lång historia kort, hon har sedan igår vägrat att prata med mig, skickade ett meddelande att jag inte ska oroa mig. Hon och den tjejkompisen jag inte är så förtjust i har sovit över hos en kille, och det var ca 3 killar till där.
    Hon kontaktade min mamma och sa att hon var rädd för att prata med mig? Jag har ALDRIG burit hand på henne! Så varför vara rädd?
    Väntar nu på att hon ska komma hem.

Hur hade du handskas med situationen när hon kommer hem?
    Jag kommer ta Iphone ifrån henne, men mer då? Hur får vi ordning på henne här hemma?

• Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter
  • Stargirl21

Inte längesen jag var i den åldern och jag kan säga dig ts att att bestraffa med att ta mobilen, utegångsförbud kommer bara göra din dotter mer avskärmad från er. Vet inte hur din dotter är och hennes intressen, men kan nästan säga att hennes vänner är en viktig del just nu! Genom att få henne motvilligt ta avstånd från dom genom utegångsförbud osv kommer inte hjälpa er nånting. Mina föräldrar gjorde så mot mig, slutade med att jag inte fick göra något alls, bara sitta hemma, så fort jag fyllde 18 stack jag hemifrån och självklart hände de andra saker också som spelar in i de faktum att vi inte har någon kontakt alls knappt idag.
    Jag hade önskat att jag fått mer tillit. Att jag fått testa på saker. Det är dumt att ljuga!! Men hade jag känt tillit och trygghet hos mina föräldrar så hade jag berättat för dom om det jag gjorde och skulle göra, tillslut hade inga lögner behövts. Men iomed rädslan att förlora kontakten till vännerna (mobil/dator) så ljög jag.. Varför prata med föräldrar som bara straffar en??

• vampyria2

Jag hoppas att du TS har läst igenom tråden och förståt att det ni gör faktiskt inte är okej!

När man är i den åldern så är det dax att man får ta en hel del beslut själv och att man har sina föräldrar bakom sig som stöttar en och ser till att man väljer rätta vägar, inte med hjälp av makt utan med hjälp av att man pratar igenom saker och ting, det du håller på med kommer bara att göra att hon inte har förtroende för dig och kommer inte att lyssna på något du har att säga.

Jag förstår att du som förälder får lite panik över att du märker att hon håller på att balla ur lite men du vinner alltid på att inte vara för hård, då får du alltid veta vart hon är på riktigt och du kan hålla lite koll.
    Visst om hon nu har valt fel vänner är det inte kul men som sagt det är alltid bättre som förälder att vara lite smidig och istället prata om vad man ska tänka på när man väljer vänner och vilka värderingar som är bra att ha och inte ha.
    Din dotter kommer bara att ty sig mer till dessa vänner om du reagerar genom att förbjuda m,m, det är så många gör sin tonårsrevolt och du som förälder förlorar alltid den fajten.

Tänk också på att inte vara en för hård förälder, du vill ju att dottern ska ringa dig om något händer och det gör de inte om de vet att det hamnar i onåd om de har gjort bort sig.

Nu menar jag inte att man ska släppa dem helt fria men som sagt samtal är rätt väg att gå, inte straff. 

• vampyria2

Tänk på att om två år så är hon myndig, har du inte lärt henne att stå på egna ben innan dess så kan det bli en väldigt tuff omställning och hon kan balla ut totalt istället.

• skogsvitter
    Cornellia skrev 2013-02-24 04:41:45 följande:
    Tyvärr är det ju föräldrars roll. Att se till att barnen överlever och mår bra fram till vuxen ålder. Om det nu inte går att lita på barnet så måste man ju övervaka det för att se till att det hålls utom fara.
    Det är knappast förälderns roll att övervaka vartenda steg en 16-åring tar, de är nära nog vuxna och behöver få utrymme och vägledning för att klara sig själva!! De behöver få tillit och tilltro och eget ansvar! De behöver inte gå med fotboja på för att föräldrarna är överbeskyddande, korkade eller av annan orsak inte fattar grundläggande uppfostran!

TS dotter gör uppenbarligen inga brottsligheter och tar hand om sig väl. Det enda "farliga" hon enligt TS har gjort är att ljuga om vart hon är! Vem fan skulle inte göra det med en sån galenpanna till morsa?! Jag skulle till 100% ha gjort det! Som tur är hade jag själv en pappa som gav mig det personliga utrymme jag behövde som hans dotter i övre tonåren.
  • yodi
    Gemini skrev 2013-02-24 04:04:39 följande:
    Jag hade tyckt att det var väldigt olustigt om mina föräldrar bevakade mig så
  • yodi
    skogsvitter skrev 2013-02-24 10:21:34 följande:
    Det är knappast förälderns roll att övervaka vartenda steg en 16-åring tar, de är nära nog vuxna och behöver få utrymme och vägledning för att klara sig själva!! De behöver få tillit och tilltro och eget ansvar! De behöver inte gå med fotboja på för att föräldrarna är överbeskyddande, korkade eller av annan orsak inte fattar grundläggande uppfostran!

TS dotter gör uppenbarligen inga brottsligheter och tar hand om sig väl. Det enda "farliga" hon enligt TS har gjort är att ljuga om vart hon är! Vem fan skulle inte göra det med en sån galenpanna till morsa?! Jag skulle till 100% ha gjort det! Som tur är hade jag själv en pappa som gav mig det personliga utrymme jag behövde som hans dotter i övre tonåren.
  • Alladin Sanee

Tycker TS gör helt rätt.
    Ömsesidig respekt skall det vara.
    TS har varit ärlig mot sin dotter och ii förväg förklarat vad hon förväntar sig och vad konsekvensen blir om dottern bryter överenskommelsen. Att ljuga är inte ok.

Slappa föräldrar som släpper sina ungdommar vind för våg är fullkomligt verklighetsfrämmande. Hur är ni beredda att hjälpa era barn kl 3 lördagsnatt?

Man är ju förälder och det innebär att man skall ha koll och guida sin ungdom in i vuxenlivet, man skall både i tal och handling visa vad som är ok och inte ok och inte låta ungdomen ensam göra detta.

Vi bor på en mindre ort ned både tåg och bussförbindelser och ungdomarna kan lätt och snabbt förflytta sig. Det är helt ok om vi vet vilka dom är med och vart dom är.

Vi spårar vår ungdom via mobilen och det har varit till stor hjälp många gånger. Kompis tryck kan göra att ungdomen hamnar i situationer dem inte vill och då kan det vara skönt att en förälder går in och säger stop.

Fortsätt som du gör TS. Du visar att du bryr dig och att du finns där för din ungdom. Den tryggheten är mer värd än att få frihet att göra som man vill.

• skogsvitter
    Alladin Sanee skrev 2013-02-24 12:13:12 följande:
    Tycker TS gör helt rätt.
    Ömsesidig respekt skall det vara.
    TS har varit ärlig mot sin dotter och ii förväg förklarat vad hon förväntar sig och vad konsekvensen blir om dottern bryter överenskommelsen. Att ljuga är inte ok.

Slappa föräldrar som släpper sina ungdommar vind för våg är fullkomligt verklighetsfrämmande. Hur är ni beredda att hjälpa era barn kl 3 lördagsnatt?

Man är ju förälder och det innebär att man skall ha koll och guida sin ungdom in i vuxenlivet, man skall både i tal och handling visa vad som är ok och inte ok och inte låta ungdomen ensam göra detta.

Vi bor på en mindre ort ned både tåg och bussförbindelser och ungdomarna kan lätt och snabbt förflytta sig. Det är helt ok om vi vet vilka dom är med och vart dom är.

Vi spårar vår ungdom via mobilen och det har varit till stor hjälp många gånger. Kompis tryck kan göra att ungdomen hamnar i situationer dem inte vill och då kan det vara skönt att en förälder går in och säger stop.

Fortsätt som du gör TS. Du visar att du bryr dig och att du finns där för din ungdom. Den tryggheten är mer värd än att få frihet att göra som man vill.
    Du tycker det är respekfullt att kväva och kränka sitt barn på det här sättet alltså?

Om du kallar det för slapphet att inte sätta spårning på och straffa en 16-åring med utegångsförbud och sno telefonen ifrån henne så behöver du själv göra en reality-check.

Jag trodde ömsesidig respekt betydde just ömsesidig, dvs från båda håll. Även från förälderns sida! Inte att tonåringen ska stå med böjd nacke och lyda föräldern oavsett vad! Det är inte ömsedighet, tycker man det så behöver man nog gå en kurs i respekt.
  • Alladin Sanee

Kväva och kränka sitt barn???? Nej jag BRYR mig om mitt barn och ger det trygghet att det alltid kan komma till mig.

Jag LÄR mitt barn vad som är ok och inte. Vilket innebär att med ÄRLIGHET kommer det längst och får frihet under ansvar.

Skriver från mobil och kan inte se ditt inlägg men har mer att kommentera.

Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter