• Skinny Mie

Lite hjälp 16-årig dotter

Har en dotter född -97 som upp till för ett år sedan alltid varit världens skötsamma.
    Sen började hon umgås med en tjej som i stort sett får göra vad hon vill för sina föräldrar.
    Våran dotter började då helt plötsligt ljuga för oss om vart hon var och vad dom gjorde.
    Vi har haft långa samtal med henne och även straffat med utegångsförbud.

Vi trodde nu att detta var över, men i förrgår blev hon tillsammans med en kille som bor på ungdomshem och igår frågade hon om hon fick sova över hos en annan tjej kompis.
    Vi sa att det gick bra, men på eftermiddagen insåg vi att hon hade bytt lösenord till sin Iphone så vi kunde inte kolla upp vart hon var. Jag ringde då och pratade med henne,men hon hade ingen aning varför det var så.
    Jag talade då om för henne att om hon nu ljög igen så skulle jag inte bli glad.
    När jag och sambo sen fick igång spårningen såg vi att hon inte alls var där hon skulle.
    Lång historia kort, hon har sedan igår vägrat att prata med mig, skickade ett meddelande att jag inte ska oroa mig. Hon och den tjejkompisen jag inte är så förtjust i har sovit över hos en kille, och det var ca 3 killar till där.
    Hon kontaktade min mamma och sa att hon var rädd för att prata med mig? Jag har ALDRIG burit hand på henne! Så varför vara rädd?
    Väntar nu på att hon ska komma hem.

Hur hade du handskas med situationen när hon kommer hem?
    Jag kommer ta Iphone ifrån henne, men mer då? Hur får vi ordning på henne här hemma?

• Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter
  • swedishgirl

Men spåra upp henne? Vafan är de för idiotiskt egentligen.... O ta telefonen? Inte för att det kommer göra saken bättre, snarare förvärra relationen till henne o hon kommer garanterat inte sluta ljuga eller så efter det, snarare tvärtom.

• megsi

Man behöver ju inte vara orolig för att det har hant något. Ibland känns ju saker inte bra helt enkelt. Föräldrar kan vara hysteriska i onödan som en del här verkar villa påskina. Men ibland är det ju som att man känner på sig att saker inte är ok. Ingen vill väl att sitt barn hamnar i något tokigt, så det är väl jättebra att man reagerar och tar till sig när det inte känns bra. Försök att prata med din dotter men det är inte säkert att hon kommer berätta något och det beror inte på att du är en dålig förälder . Men ring till föräldrar där hon säger sig vara och kolla om deras barn är med henne. Bestämm avstämningstider med telefon sms. Men i lagom mängd. Bestäm att ni ska hämta henne. Det blir inte alltid mycket sömn på helgerna. Tillslut så blir det ordning på henne också

• Gemini

Jag hade tyckt att det var väldigt olustigt om mina föräldrar bevakade mig så

• Cornellia
    Gemini skrev 2013-02-24 04:04:39 följande:
    Jag hade tyckt att det var väldigt olustigt om mina föräldrar bevakade mig så
    Givetvis är det olustigt att bli påkommen med att ljuga.
  • Gemini
    Cornellia skrev 2013-02-24 04:28:22 följande:
    Givetvis är det olustigt att bli påkommen med att ljuga.

Nej men inte det, men att bli bevakad av någon oavsett vem!
  • Cornellia
    Gemini skrev 2013-02-24 04:36:04 följande:

Nej men inte det, men att bli bevakad av någon oavsett vem!
    Tyvärr är det ju föräldrars roll. Att se till att barnen överlever och mår bra fram till vuxen ålder. Om det nu inte går att lita på barnet så måste man ju övervaka det för att se till att det hålls utom fara.
  • puss

Men varför ska ni ta hennes telefon? Det verkar ju inte klokt. Snacka om att jobba åt fel håll.

• puss

Vilken korkad intställning. Gud så fel du har.
    Om du alltså ser att barnet är hos Lisa är allt ok?
    Hon kan mycket väl ligga drogad och våldtagen där. Du fattar ju ingenting om vare sig trygghet eller tillit.

• puss

Ts verkar ha nåt allvarligt samarbetsproblem. Du borde få hjälp med det!

Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter