Inlägg från: Skinny Mie |Visa alla inlägg
  • Skinny Mie

Lite hjälp 16-årig dotter

Har en dotter född -97 som upp till för ett år sedan alltid varit världens skötsamma.
    Sen började hon umgås med en tjej som i stort sett får göra vad hon vill för sina föräldrar.
    Våran dotter började då helt plötsligt ljuga för oss om vart hon var och vad dom gjorde.
    Vi har haft långa samtal med henne och även straffat med utegångsförbud.

Vi trodde nu att detta var över, men i förrgår blev hon tillsammans med en kille som bor på ungdomshem och igår frågade hon om hon fick sova över hos en annan tjej kompis.
    Vi sa att det gick bra, men på eftermiddagen insåg vi att hon hade bytt lösenord till sin Iphone så vi kunde inte kolla upp vart hon var. Jag ringde då och pratade med henne,men hon hade ingen aning varför det var så.
    Jag talade då om för henne att om hon nu ljög igen så skulle jag inte bli glad.
    När jag och sambo sen fick igång spårningen såg vi att hon inte alls var där hon skulle.
    Lång historia kort, hon har sedan igår vägrat att prata med mig, skickade ett meddelande att jag inte ska oroa mig. Hon och den tjejkompisen jag inte är så förtjust i har sovit över hos en kille, och det var ca 3 killar till där.
    Hon kontaktade min mamma och sa att hon var rädd för att prata med mig? Jag har ALDRIG burit hand på henne! Så varför vara rädd?
    Väntar nu på att hon ska komma hem.

Hur hade du handskas med situationen när hon kommer hem?
    Jag kommer ta Iphone ifrån henne, men mer då? Hur får vi ordning på henne här hemma?

• Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter
  • Skinny Mie

Oj då känner att jag måste förklara mig här lite.

Vi sitter inte och spårar henne konstant...

Jag bad henne om hennes inlogg till detta när hon fick telefonen, och hon vet till 100% att vi bara använder det om hon inte skulle svara eller höra av sig till oss.... Det finns mycket hemskt därute....

Det är mer som en säkerhet sak ifall något någon gång skulle hända henne.

Igår så svarade hon inte över huvudtaget, vi försökte då kolla vart hon var (hade inte hört av henne på hela dagen) och kunde då inte logga in.

Fick sen tag på henne (efter ca 20 samtal) och frågade henne då. Efter det samtalet har jag inte hört av henne alls.

Man blir rätt orolig som förälder....

Vi har inte förbjudit henne att umgås med nån, och när hon berättade om killen så var vi glada för hennes skull, visade henne inte alls att vi kanske inte var så förtjusta i det.

Pratat har vi gjort i det oändliga, har aldrig varit oresonabla mot henne.

• Skinny Mie
    megsi skrev 2013-02-23 10:38:16 följande:
    Har haft 3 tonårsdöttrar, och alla har väl gjort tokiga saker. Men just om det blir för mycket ljug så är det inte bra. Framförallt har två av minna tjejer varit mycket i farten och den ena berättade mycket och där hände det aldrig något och var det något som inte var så bra så ringde hon. Den andra höll tyst om allt och svarade inte i telefonen och där var det inte så bra alla gånger. Individer är olika och barn är ju olika individer så man kan nog inte ta upp att det har med uppfostran att göra. Utan försöka hitta på en lösning. Finns det inget som hon tycker om att göra som hon kan se framemot om hon alltid lovar att svara i telefon. Skickar sms eller alltid passar tid. Ringa föräldrar där hon ska sova kan man göra även fast hon är 16. Se till att man har föräldrars o kompisars tel nr. Lycka till att hitta på en bra lösning för er. Min strultjej har efteråt sagt att hon uppskattade att vi försökte ha koll på henne s sätta krav. Fast det inte alls alltid lyckades så bra. Straff har jag inget minne av att vi hade utan just mer överenskommelser om något bra.

Det är just det som är grejen, vi har testat. Vi har åkt iväg med bara henne och haft jättemysiga dagar.

Hon fick en ny iphone i julas mot att hon lovade att tala om vart hon var och texta för att tala om för oss om något ändrades.

Vi sa då oxå till henne att om hon trots allt ljuger igen så tar vi tillbaka telefonen..

Borde jag inte ta tillbaka telefonen nu då? Hon vet ju vad vi kom överens om...

Känns som jag gjort allt jag kan just nu....
  • Skinny Mie

Ja, vi fick igång den igen eftersom hennes konto är kopplat till mitt...

Och efter samtalet med henne kändes inte allt bra eftersom jag hörde att hon ljög för mig igen.....

Ville veta att allt var okey eftersom ingen annan förälder kunde tala om för mig vart våran dotter var....

@Jashrinah jag antar att du själv inte har en tonårsdotter?

• Skinny Mie

Jodå jag har varit en rent ut sagt förjäklig tonåring själv. Men min anledning till att jag skrev i just "Förälder -Tonåring" forumet var att få tips från andra tonårsföräldrar.

Jag vet precis hur jag tänkte om tonåren för ett par år sedan angående min egna dotter.

Inget är som jag tänkte, och allt min egen mor har att säga är -"Först nu vet du hur vi hade det".

Så om du ursäktar, ja det spelar en stor roll.

Svar på tråden Lite hjälp 16-årig dotter