• SannaM

Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?

Sedan i höstas får elever i årskurs 6 sina första betyg i alla ämnen utom Moderna språk, och jag (som är lärare i årskurs 6-9) satte i julas för första gången betyg på samtliga mina elever.

Åsikterna går som alltid isär om detta med betyg, men utvecklingen skolpolitiken rör sig alltmer mot ökad bedömning, högre grad av kontroll, fler nationella prov osv.

Vad tycker ni som är föräldrar till barn i skolåldern? Leder betyg till att era barn presterar bättre i skolan? Får ni bättre koll på hur de ligger, vad de behöver träna mer på osv? Ni som har barn i sexan, sjuan - vad tyckte barnen om att få betyg?

Häromveckan föreslog Moderaterna att man ska införa betyg ännu tidigare, redan i årskurs 3. Detta slog åtminstone jag fullständigt bakut över, och skrev en debattartikel som publicerades på den facklige lärartidningen Skolvärldens webbplats. Hittas här:

minasannaord.wordpress.com/2013/02/21/det-blev-en-debattartikel-yes/

Men, som sagt: Vad tycker NI?? 

minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?
  • La Lola

Från 6:an räcker gott o väl.

Skulle hellre se att ett betyg i gott uppförande infördes än att åldern sänks ännu mer.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Stjärnfall76

Ju tidigare desto bättre. Men för att se att barnet klarar sig. jag tycker kontrollen är bra. Och nödvändig, för att hindra att barn kommer upp i nian utan att kunna läsa, vilket ju händer titt som tätt.

Har man inte klarat målen alls ska man erbjudas att gå om en klass.

Men betygen för de lägre åldrarna räcker ju med godkänt och icke godkänt tex, det behöver ju inte vara massa steg. Men jag tror att det är bra för föräldrarna att se, svart på vitt, hur det faktiskt går. Vad behöver man jobba mer me.

Sedan tror jag det är kul för barn som lägger manken till att få den här belöningen med ett bra betyg. Det tyckte i alla fall jag, även om jag var tvungen att vänta ändra till åk 8.         

• Celes

Jag vill rösta på årskurs 7. Då började jag få betyg. 

• Vaniljkex

Vi har fatt skiftligt omdome for var 4-aring, och det hjalper mig som foralder att veta hur det gar for henne, man traffar ju inte alla larare, utan bara klassforestandaren. For dottern var det inget hon lade marke till egentligen, vi berattade att vi fatt ett brev fran skolan, dar de skrev att hon var duktig, och hon fragade inte mer om det. Jag ser inga problem med betyg fran forsta klass. 

• Lufsan

Kan tycka att det kan vara bra från årkurs 1 men då ska betygen användas som ett hjälpmedel för läraren. För att ett barn har "dåliga" betyg så är det ett bevis på att läraren inte ger eleven det den behöver. Så betygen ska bara visas för läraren och möjligtvis föräldrarna. 

En dag i sänder.
  • Moonis

Absolut inte tidigare. Fick från 7:an själv och kan känna att det är lite gränsfall.

Problemet med betyg är att det även påverkas av hur pass bra lärare man har och hur dom sätter betyg på elever dom inte riktigt gillar av olika orsaker. Samma lärare kan då ofta sätta lite bättre på "favoriterna".

• Flickan och kråkan

Jag är lite ambivalent inför det hela. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en helt betygsfri skola, men som skolan ser ut och är utformad idag så upplever jag att betygen behövs och jag skulle kunna tänka mig dem tidigare än idag också - utan tvekan.

Allra helst skulle jag vilja ha utförliga omdömen från år ett utifrån kunskapskraven. Då behövs inget betyg. Jag upplever dock en rädsla för att vara ärlig med hur mindre barn faktiskt klarar sig rent kunskapsmässigt i något slags missriktad välmening, vilket inte sällan slår hårt tillbaka när de väl ska ha betyg högre upp i åldrarna och det tycker jag är ett problem. Det ska inte komma som en nyhet i år 6 eller 7 att man har svårigheter med sin läsning exempelvis. Jag som förälder vill veta för att kunna möta och hjälpa mitt barn på bästa sätt med skolarbetet och sin kunskapsutveckling och också ha möjlighet att kräva åtgärder om det faktiskt behövs. Däremot tycker jag inte att en 8-åring är förtjänt av att få ett betyg i handen. Han/hon behöver bli uppmuntrad och få veta vad han/hon har för starka sidor och vad han/hon behöver träna lite mer på, men mer utförligt är det förälder och lärare som har nytta av att veta.

Stjärnfall76 skrev 2013-02-22 11:13:13 följande:
    Sedan tror jag det är kul för barn som lägger manken till att få den här belöningen med ett bra betyg. Det tyckte i alla fall jag, även om jag var tvungen att vänta ändra till åk 8.         
    Det finns barn som lägger manken till alldeles väldigt men ändå inte får ett bra betyg/når kunskapskraven.......eller kanske ens betyg alls. Livet är inte så rättvist, tyvärr kan man tycka.
  • Stjärnfall76
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-22 13:59:19 följande:
    Jag är lite ambivalent inför det hela. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en helt betygsfri skola, men som skolan ser ut och är utformad idag så upplever jag att betygen behövs och jag skulle kunna tänka mig dem tidigare än idag också - utan tvekan. Allra helst skulle jag vilja ha utförliga omdömen från år ett utifrån kunskapskraven. Då behövs inget betyg. Jag upplever dock en rädsla för att vara ärlig med hur mindre barn faktiskt klarar sig rent kunskapsmässigt i något slags missriktad välmening, vilket inte sällan slår hårt tillbaka när de väl ska ha betyg högre upp i åldrarna och det tycker jag är ett problem. Det ska inte komma som en nyhet i år 6 eller 7 att man har svårigheter med sin läsning exempelvis. Jag som förälder vill veta för att kunna möta och hjälpa mitt barn på bästa sätt med skolarbetet och sin kunskapsutveckling och också ha möjlighet att kräva åtgärder om det faktiskt behövs. Däremot tycker jag inte att en 8-åring är förtjänt av att få ett betyg i handen. Han/hon behöver bli uppmuntrad och få veta vad han/hon har för starka sidor och vad han/hon behöver träna lite mer på, men mer utförligt är det förälder och lärare som har nytta av att veta.Det finns barn som lägger manken till alldeles väldigt men ändå inte får ett bra betyg/når kunskapskraven.......eller kanske ens betyg alls. Livet är inte så rättvist, tyvärr kan man tycka.

Men det är väldigt få barn som kämpar och pluggar och ändå inte klarar sig. Dessa måste ju fångas upp för de har ju troligtvis nåt problem, ibland så " enkelt" som dyslexi. De flesta ungdomar med dåliga betyg skiner i skolan.
Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?