Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?

Ju tidigare desto bättre. Men för att se att barnet klarar sig. jag tycker kontrollen är bra. Och nödvändig, för att hindra att barn kommer upp i nian utan att kunna läsa, vilket ju händer titt som tätt.

Har man inte klarat målen alls ska man erbjudas att gå om en klass.

Men betygen för de lägre åldrarna räcker ju med godkänt och icke godkänt tex, det behöver ju inte vara massa steg. Men jag tror att det är bra för föräldrarna att se, svart på vitt, hur det faktiskt går. Vad behöver man jobba mer me.

Sedan tror jag det är kul för barn som lägger manken till att få den här belöningen med ett bra betyg. Det tyckte i alla fall jag, även om jag var tvungen att vänta ändra till åk 8.         

• Stjärnfall76
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-22 13:59:19 följande:
    Jag är lite ambivalent inför det hela. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en helt betygsfri skola, men som skolan ser ut och är utformad idag så upplever jag att betygen behövs och jag skulle kunna tänka mig dem tidigare än idag också - utan tvekan. Allra helst skulle jag vilja ha utförliga omdömen från år ett utifrån kunskapskraven. Då behövs inget betyg. Jag upplever dock en rädsla för att vara ärlig med hur mindre barn faktiskt klarar sig rent kunskapsmässigt i något slags missriktad välmening, vilket inte sällan slår hårt tillbaka när de väl ska ha betyg högre upp i åldrarna och det tycker jag är ett problem. Det ska inte komma som en nyhet i år 6 eller 7 att man har svårigheter med sin läsning exempelvis. Jag som förälder vill veta för att kunna möta och hjälpa mitt barn på bästa sätt med skolarbetet och sin kunskapsutveckling och också ha möjlighet att kräva åtgärder om det faktiskt behövs. Däremot tycker jag inte att en 8-åring är förtjänt av att få ett betyg i handen. Han/hon behöver bli uppmuntrad och få veta vad han/hon har för starka sidor och vad han/hon behöver träna lite mer på, men mer utförligt är det förälder och lärare som har nytta av att veta.Det finns barn som lägger manken till alldeles väldigt men ändå inte får ett bra betyg/når kunskapskraven.......eller kanske ens betyg alls. Livet är inte så rättvist, tyvärr kan man tycka.

Men det är väldigt få barn som kämpar och pluggar och ändå inte klarar sig. Dessa måste ju fångas upp för de har ju troligtvis nåt problem, ibland så " enkelt" som dyslexi. De flesta ungdomar med dåliga betyg skiner i skolan.
  • Stjärnfall76
    caliningrad skrev 2013-08-19 09:07:55 följande:
    det är många som håller med. Tyvärr har den svenska skolan drabbats av barn-i-centrum propaganda. Det kommer att ta flera decennier att gå tillbaka till en riktig seriös undervisning.

Man är inte ens intresserad av de än. Sverige har haft det för bra och nu är det vår tur att trilla längre och längre ner så att vi tillslut vill upp igen.

Det ligger i Sveriges "utveckling" eller tillbakaveckling. 

Liknande frågor är polisens arbete, där man, trots tuffare kriminalitet prioriterar att sänka kraven så att fler ska komma in, och att prata om vikten om att man ska få bära slöja till uniformen. Man tappar liksom fokus på vad en polis ska göra. De ska ockå vara "pedagogiska" i sitt arbete med fulla och uppkäftiga tonåringar, annars anmäler föräldrarna polisen.

Som skolan, fokus är att man ska visa respekt för eleverna och de ska ha kul i skolan. Inte överansträngas!! Viktigt!! Utan att de anstränger sig så ska läraren, det är ju helt lärarens ansvar, se till att eleverna når bra resultat. Eller bra och bra, Godkänt är de flesta nöjda med, trots att man inte har någon större nytta av bara G i alla ämnen.  Misslyckas eleven, pga att de kanske sitter med fötterna på bordet och pratar sig igenom årskurserna, och inte öppnar en bok på sin fritid, så är det lärarens fel och skolans ansvar. 
    Blir arg när jag skriver detta så jag slutar nu :-/    
Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?