Inlägg från: SannaM |Visa alla inlägg
  • SannaM

    Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?

    Sedan i höstas får elever i årskurs 6 sina första betyg i alla ämnen utom Moderna språk, och jag (som är lärare i årskurs 6-9) satte i julas för första gången betyg på samtliga mina elever.

    Åsikterna går som alltid isär om detta med betyg, men utvecklingen skolpolitiken rör sig alltmer mot ökad bedömning, högre grad av kontroll, fler nationella prov osv.

    Vad tycker ni som är föräldrar till barn i skolåldern? Leder betyg till att era barn presterar bättre i skolan? Får ni bättre koll på hur de ligger, vad de behöver träna mer på osv? Ni som har barn i sexan, sjuan - vad tyckte barnen om att få betyg?

    Häromveckan föreslog Moderaterna att man ska införa betyg ännu tidigare, redan i årskurs 3. Detta slog åtminstone jag fullständigt bakut över, och skrev en debattartikel som publicerades på den facklige lärartidningen Skolvärldens webbplats. Hittas här:

    minasannaord.wordpress.com/2013/02/21/det-blev-en-debattartikel-yes/

    Men, som sagt: Vad tycker NI?? 


    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?
  • SannaM
    Lufsan skrev 2013-02-22 13:34:15 följande:
    Kan tycka att det kan vara bra från årkurs 1 men då ska betygen användas som ett hjälpmedel för läraren. För att ett barn har "dåliga" betyg så är det ett bevis på att läraren inte ger eleven det den behöver. Så betygen ska bara visas för läraren och möjligtvis föräldrarna. 
    Jag håller inte med om att ett betyg är ett "hjälpmedel" för läraren - det är ju jag som lärare som sätter betyget och för att alls kunna sätta betyget behöver jag hela tiden ha stenkoll på vad eleven behärskar och inte. Betygen sätter ju inte sig själv liksom. Och ibland (vilket jag skrev i min debattartikel, länk ovan) tar själva betygsättningen och dokumentationen runtomkring så pass lång tid att vi faktiskt får mindre tid till själva planeringen och utvärderingen av undervisningen - farligt!

    Skulle vi ha mindre elevgrupper och mer tid att planera, visst, då skulle vi utan problem ha tid att sätta oss ner och dokumentera, sätta betyg osv - men då skulle betygen å andra sidan inte tjäna något syfte kanske, för eleverna fick ju hela tiden den hjälp de behövde

    Vissa elever, även i sexan, är fortfarande så omogna och förstår inte vad betyg innebär. De är fortfarande på nivån att det är roligare att leka - medan andra i sexan vill SÅ mycket och blir så otroligt stressade + har massor av press hemifrån på att NU få så höga betyg som möjligt. Detta behöver vi jobba med...
  • SannaM
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-22 13:59:19 följande:
    Jag är lite ambivalent inför det hela. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en helt betygsfri skola, men som skolan ser ut och är utformad idag så upplever jag att betygen behövs och jag skulle kunna tänka mig dem tidigare än idag också - utan tvekan.

    Allra helst skulle jag vilja ha utförliga omdömen från år ett utifrån kunskapskraven. Då behövs inget betyg. Jag upplever dock en rädsla för att vara ärlig med hur mindre barn faktiskt klarar sig rent kunskapsmässigt i något slags missriktad välmening, vilket inte sällan slår hårt tillbaka när de väl ska ha betyg högre upp i åldrarna och det tycker jag är ett problem. Det ska inte komma som en nyhet i år 6 eller 7 att man har svårigheter med sin läsning exempelvis. Jag som förälder vill veta för att kunna möta och hjälpa mitt barn på bästa sätt med skolarbetet och sin kunskapsutveckling och också ha möjlighet att kräva åtgärder om det faktiskt behövs. Däremot tycker jag inte att en 8-åring är förtjänt av att få ett betyg i handen. Han/hon behöver bli uppmuntrad och få veta vad han/hon har för starka sidor och vad han/hon behöver träna lite mer på, men mer utförligt är det förälder och lärare som har nytta av att veta.

    Det finns barn som lägger manken till alldeles väldigt men ändå inte får ett bra betyg/når kunskapskraven.......eller kanske ens betyg alls. Livet är inte så rättvist, tyvärr kan man tycka.
    Håller med att det är helt galet att de kan dröja upp till högstadiet innan läs- och skrivsvårigheter upptäcks - det ska ju inte kunna hända! Men dessvärre, de lärare som då missar att en viss elev har dessa svårigheter - den skulle förmodligen sätta ett godkänt betyg/skriva ett godkänt omdöme på den här eleven ändå... Mycket beror på den kraftigt minskade tid till planering och uppföljning av vår undervisning som vi lärare (och eleverna i sin tur...) drabbas av. Vi har för mycket runtomkring-arbete helt enkelt.

    Skrev om detta här: (en liten inblick i den crazy vardagen )

    minasannaord.wordpress.com/2013/02/11/jag-vill-ju-bara-gora-varlden-lite-battre/ 
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
  • SannaM

    Jag håller med er alla ovan om allt, för att fatta mig kort. Det jag motsatte mig var uttalandet "betyget hjälper läraren att ha koll" - för som sagt, det ska jag ju ha ändå. Jag önskar att jag kunde ägna all min arbetstid till:

    - planering av undervisning

    - för- och efterarbete

    - elevkontakter

    - bedömning

    ...men det är en bråkdel av vad yrket är fyllt med som det ser ut nu.

    Att jag ska kunna motivera varför jag sätt ett visst betyg är självklart, men jag ser en fara i att dokumentationen och "motiveringsplikten" till slut går så långt att de ifrågasätter min kompetens att bedöma, följa kursplanen och sätta rättvisa betyg... Det handlar om att läraren måste få ses som en professionell yrkesutövare.


    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att ert barn ska få betyg?