• linn74

Trombyl vid upprepade missfall

Hej! Vi har på 3 år haft ett  MF samt 3 st MA. Utredning gjord,allt var bra utom ämnesoms o medicinerar med Levaxin sen drygt ett år tillbaka.Har en 5-årig dotter.
    Nu sa gyn att vid nästa graviditet skall jag ta Trombyl. Teorin är att det blir små proppar.
    Jag vet ännu inte dos eller när man ska starta.Hon sa bara att jag kontaktar gyn när jag testar positivt,men jag ville kolla lite med er här, ni som ätit eller äter Trombyl...
    Vill veta lite hur ni andra gjort,som fått Trombyl utskrivet...

Startade ni från det ni testade positivt?
    Vilken dos låg ni på?
    När tog ni sista tabletten?
    Hur mådde ni? Biverkningar?
    Togs det något extra blodprov för att se att allt såg bra ut gällande blodet ?Alltså pga att ni åt Trombyl. Tänker att ngt värde i blodet kanske kan skena iväg då blodet riskerar bli för tunt...

tacksam för svar! 

• Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall
  • TWH

Jag förlöstes med kejsarsnitt och fick sluta fyra dgr innan.

• wickan11
    linn74 skrev 2013-09-30 13:43:09 följande:

Intressant att läsa alla era svar. Ja den infon jag fått kring trombyl är att den kan minska risk för små blodproppar i kärlen. O blir det blodproppar där dör fostret.Jag tror på trombylen o känner mig trygg i att börja använda den när det väl blir dags.

Men ni som använder/har använt, NÄR i graviditeten slutade ni??
    Läste om en som skulle sluta i vecka 36.
    Är det då man rekommenderas att sluta??
    Då tänker jag, kan det inte bli en blodpropp efter det???

Kunde sluta två veckor innan sa hon. Det är så mild medicin så man behöver inte vara orolig iaf för något mer blödningar. Risken är obefintlig och om ens någon. De har inte sett någon effekt alls efter v26 sa min dr. Och hon läste på sig ordentligt under vår tid. (Kunde inget från början!)
  • wickan11
    Villvågatro skrev 2013-09-24 14:35:25 följande:

Hej!

Otroligt intressant att läsa era kommentarer. Jag tänkte själv bidra med min historia.
    Efter att i drygt 1 års tid försökt bli gravida kontaktade vi IVF. De sa att vi inte skulle ha några chanser att bli gravida utan deras hjälp, utifrån min mans spermiekvalité. Detta något förvånande för oss, då min man hade tre barn sedan tidigare. Nåväl, vi fick hjälp, de två första försöken misslyckades men den tredje gången fick vi även Trombyl från den dag som det befruktade ägget återfördes (motsvarande ägglossningsdag/dag efter ägglossning) samt progesteron vaginalt. Denna graviditet lyckades och vi har nu en 15 månader gammal son.

Vi gav dock inte upp, utan har försökt på egen hand bli gravida på nytt. När vi nästan gett upp och tagit ny kontakt med IVF för nästa behandling fick vi dock ett pos grav test. Överraskande men överlyckliga. Tyvärr blev vi tvugna att inse att något var fel, jag hade småblödningar och i v 7+1 konstaterades ett MA som avgick i v 9/10.

Efter en normal cykel så prickade vi in nästa ÄL och mot alla odds lyckades vi bli gravida IGEN. Tyvärr började jag åter blöda efter ca 1 v, så detta är nog kört, återigen ett missfall. Känns fördjävligt. 

Men tråden ovan ger mig hopp. Jag har använt Trombyl men lite "oengagerat" och sporadiskt då jag inte riktigt sett vitsen. De förklaringar vi fick på IVF var bara "man har sett att det kan fungera men man vet inte varför" Men med tillbakablick och era historier enligt ovan så kanske det är Trombylen som gjort skillnaden?! Utifrån detta tror jag definitivt att det är from ÄL man ska äta trombyl i så fall. Trombyl är ju en så pass lindrig medicin med få biverknignar att det inte känns fel att testa. Vi tänker inte ge upp, och jag hoppas att kunna få uppleva glädjen med ett positivt grav test ånyo - och en graviditet som förhoppningsvis håller resan ut.

Håller tummarna för er och oss.        

Håller tummarna för er!
  • Ellinor02

Hej! Bor utomlands, och det verkar som att kunskapen här om Aspirin (trombyl), och Heparinsprutor (Fragmin) i graviditeten är betydligt större. Googla pa Antiphospholipide syndrome. Dessa antikroppar anses ligga bakom ca 20 procent av alla upprepade missfall. Numera tror man inte att missfallen, de tidiga, bara orsakas direkt av blodproppar, utan av en slags inflammation och aktivering av det sk. komplementsystemet. Ny amerikansk forskning tyder pa att heparin kan hämma denna aktivering och pa sa sätt skydda embryot och moderkakan. Det är kanske lite överkurs, men jag har satt mig in rätt mycket i ämnet, och förundrats att det i princip inte finns nagon info alls pa svenska. Kanske detta kan hjälpa nagon.

• che71
    Ellinor02 skrev 2014-01-09 16:55:37 följande:
    Hej! Bor utomlands, och det verkar som att kunskapen här om Aspirin (trombyl), och Heparinsprutor (Fragmin) i graviditeten är betydligt större. Googla pa Antiphospholipide syndrome. Dessa antikroppar anses ligga bakom ca 20 procent av alla upprepade missfall. Numera tror man inte att missfallen, de tidiga, bara orsakas direkt av blodproppar, utan av en slags inflammation och aktivering av det sk. komplementsystemet. Ny amerikansk forskning tyder pa att heparin kan hämma denna aktivering och pa sa sätt skydda embryot och moderkakan. Det är kanske lite överkurs, men jag har satt mig in rätt mycket i ämnet, och förundrats att det i princip inte finns nagon info alls pa svenska. Kanske detta kan hjälpa nagon.
    Ja de är mycket mer framåt utomlands med denna forsking.
    vi reste ju till Aten för att kolla mitt immunförsvar o nu har jag mediciner (IL dropp, Fragmin, babyaspirin, prednisolon)
    o denna 7:e graviditeten (6 missfall, 3 med Fragmin) är jag i v 23 Glad
  • linn74

Hej igen tjejer!
    Undrar ang att sluta med Trombul, trappade ni ner eller slutade tvärt??
    Jag är i v 33 o ska sluta v 36,men har inte fått koll på om man ska sluta tvärt eller trappa ner...

/L

• Låt kärleken vinna

Jag hade 4 missfall/MA och fick trombyl men åt dem endast v 4-7 nånstans och fick ett friskt barn. Gick även på akupunktur vid ÄL och runt befruktningen...Fick även hjälp av en homeopat som bad mig prova hennes hjälp ist för trombyl så jag bytte från trombyl t homeopatmedicin...Men nu när jag vill få ett barn med min nya man så vet jag inte vilket jag ska välja då det gick bra med dessa olika saker....då vill man liksom göra exakt samma som förra gången....(eller förrförra...hade ett MA ofostrig men min man i höstas , utan någon medicin eller aku)
    Ska boka tid för akupunktur...
    Är ÄL + 3 nu så vi får se hur det går...
    Lycka till alla

• Låt kärleken vinna

che71 vad för sjukdom har du? Undrar om jag har nån slags immunsjukdom som stöter bort bebisar,, Är rh- med vet ej om det kan ha inverkan..

• HokusPokus

Jag fick trombyl ( och progesteron) utskrivet efter mitt tredje missfall. Nästa graviditet medicinerade jag och det gick vägen. När jag blev gravid med lillasyster bad jag om samma medicin och det gick också bra. Jag vet ju såklart inte om det var tack vare medicinen eller bara slumpen men skulle vi få för oss att vilja ha en trea skulle jag garanterat be om medicin igen.

Hoppas ni snart får bebis!

• che71
    Låt kärleken vinna skrev 2014-04-03 22:22:16 följande:
    che71 vad för sjukdom har du? Undrar om jag har nån slags immunsjukdom som stöter bort bebisar,, Är rh- med vet ej om det kan ha inverkan..
    Ingen direkt sjukdom (bara diskbråck, eksem, tarmbesvär o ryggvärk o Crohns för länge sen...allt detta är mycket bättre efter medicineringen)
    men framför allt 6 missfall. Det kan tyda på ett aggressivt immunförsvar, så därför reste vi till Aten o kollade upp det.
    kolla Aten tråden här på FL där står allt du behöver veta, och på fertilitetsguiden.se
    Nu är jag i v 35Drömmer
Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall