• che71

Trombyl vid upprepade missfall

halvbonden skrev 2013-06-25 10:42:24 följande:
    Ja det är Lennart Bs studie. Vet inte riktigt när han ska publicera den, för då 2009, när jag var med första gången, då sa han att skulle få resultat efter att 300 kvinnor varit med, men nu har ju 300 kvinnor varit med och han verkar inte ha avslutat studien. Kanske har upptäckt att han kan få tag på fler och då kanske studien blir mer tillförlitlig, jag vet inte.
    Angående det där med immunförsvar, så sa Lennart att det inte finns några belägg för att det stämmer. Nu menar jag inte att jag inte tror på dig, för Lennart är ju inte allvetande och det kan ju vara han som har fel och din läkare som har rätt. Men Lennart sa i alla fall att de hade gjort en väldigt stor studie på det där med missfalls som orsak av immunförsvaret, och att de inte hade hittat någon koppling. De hade till och med bytt blod på kvinnor för att det där i blodet som attackerar främmande DNA inte skulle göra det, och det hade inte gett något. Så han trodde inte att det finns något som stödjer att immunförsvaret skulle vara boven bakom upprepade missfall.
    Om det är så att han har rätt, så skulle det ju kunna vara så att det fungerar för dem som går till utländska läkare och får diagnosen för starkt immunförsvar, därför att de känner att de äntligen hittat en läkare som tar dem på allvar och gör en massa tester och faktiskt hittar något som går att "bota". Alltså precis samma anledning som gör att kvinnor i Lennarts studie får barn. Jag kände ju så när jag fick vara med i hans studie, att nu har jag äntligen fått den hjälp jag behöver, och kanske var det det som gjorde att det gick bra den gången.
    Men vad än orsaken är till att det till slut har fungerat för dig och mig, så tycker jag slutsatsen är att man måste ta oss med upprepade missfall på allvar, inte bara avfärda oss (som jag ofta blivit) genom att säga: det är inget att göra åt, blir det missfall så blir det, det är bara att vänta och se.
    Den behandlingen vill man inte ha. Man vill ha en läkare som ser på en allvarligt och säger: det här ska du inte behöva gå igenom igen, nu ska vi gå till botten med det här.
    Fast det där med att "man äntligen hittat en läkare som tar en på allvar" känner inte jag igen mig själv i precis.
    Även jag har varit i Aten o träffat Dr D o han är engagerad o duktig o det finns läkare i flera länder som tror o forskar på detta med immunförsvarsproblemtik vid upprepade missfall o det fungerar för en del.
    Men inte känner jag extra stöd, snarare mer stress o mer att fixa själv med alla prover o dropp o mediciner...
    här hemma är man ju helt utlämnad till läkarnas goda vilja.(o ingen vill)

När man sen kommer med missfall efter missfall o det enda de "skyller" på är åldern så känns det inte som något stöd.
    Åldern är det enda jag inte kan göra något åt ju. 6 missfall har jag haft nu sen jag var 39 o det finns kvinnor som föder flera barn efter 40 utan ett enda missfall, så något fel måste det vara mer än äggens kvalitet tycker jag. Nu har det ju visat sig att mitt immunförsvar är aggressivt så nu har jag det att brottas med plus åldern.

Man får verkligen kämpa för att få hjälp o klara sig på egen hand känner jag. Men visst önskar jag att det fanns fler som denna L. B som vill hjälpa oss med upprepade missfall.
    För tänk om de i alla år "missat" något som faktiskt går att åtgärda (som i TWHs fall tex.) o sen om några år så kanske även svenska läkare gör detta. Men då är det för sent för oss.
    Så vi tog saken i egna händer o hoppas att detta kan hjälpa.
    Men i grunden behövs ju ett friskt ägg o en frisk spermie för att förutsättningarna ska vara bra o det kan nog inte TLC göra så mycket skillnad på.
    Äggen o hur det sen delar sig efter befrukningen o om immunförsvaret attackerar embryot, det kan väl ändå inte TLC hjälpa?! Men trevligt vore det med stöd o någon som vill hjälpa.
    Trombyl o Fragmin är ju mot just blodproppar (som kan orsakas av immunförsvaret) o det har ju verkan i andra sammanhang så jag tror att det kan hjälpa.
    Jag hoppas det i alla fall.
    För med alla mediciner o stick, i form av blodprover stup i ett o dropp o sprutor i magen så vore det ju slöseri o fruktansvärt om vi fick stå ut med detta om allt som behövdes vore lite TLC??!Obestämd

• che71
    linn74 skrev 2013-06-27 13:54:52 följande:
    Intressant att läsa alla svar hittills.
    Jag har oxå varit i kontakt med Lennart B men valde efter besöket att tacka nej t studien,då jag kände att mitt enda lilla halmstrå nu är ett läkemedel o då vill jag inte riskera att få ett placebo.
    Sen att fler kontroller gör att man blir lugnare stämmer inte på mig,en kontroll är en stress för mig med 1 MF o 3st MA bakom mig.Sist jag kollade en tidig graviditet,som gick åt skogen, grät jag när jag lagt mig i gynstolen av rädsla för att få höra: det finns inget hjärta.
    Och det var innan hon ens börjat kolla..O så var det, vi fick höra det igen o jag tackar än en gång min sambo för att han följde med.hade aldrig orkat med att gå igenom det o höra de orden ensam...
    Nästa gång vill jag inte göra en tidig koll,ingen idé ger bara mer stress o sömnlös natt dagen inna undersökning..Så för mig är det inte lugnande med fler kontroller..
    Sen kan jag oxå kritiskt tänka att hur många ggr man än kan ringa Lennart ,om man är med i hans studie, så lär inte det hjälpa om det ändå blir en eller flera blodproppar o man känner avtagande symtom.
    Kritiskt kan jag oxå tänka att för de i hans studie som det går bra för,som ändå får placebo,har kanske oxå tur.Jag menar någon gång lyckas iaf en del med upprepade missfall få sitt älskade barn.Undrar hur mkt de där ev extra samtalen spelar roll för de det går bra för. Nu vet jag oxå att de i studien inte får veta om det är placebo förrän studien är avslutad.o jag vet inte när den är det,kanske är den det nu, vi var där i feb o då pågick den.
    Lennart själv trodde ju mer på sitt läkemedel än det som han i Helsingborg kör med i sin studie, han nämnde ngt om att de verkar olika.
    Nu har vi fått ett e-recept men gyn sa bara ring vid plus så därför visste jag inte när vi skulle starta,hade inte en tanke på att fråga då vi var där sist,mådde inte toppen då...vid ett pågående MA...
    Nu i efterhand tänker jag säkert menar hon start av läkemedel vid plus då,men ville kolla lite här med er andra tjejer som har erfarenhet av detta.
    Tack för era svar hittills!! 
    Förstår att VUL kontroll är nervöst o jobbigt. Speciellt efter alla missfall.
    Jag känner lite som du att det är så hemskt att få höra att "det ser inte bra ut" men ändå känner jag alltid lika stort hopp o förväntan att "denna gång ska det nog gå bra".
    Min sambo är också alltid med som stöd.

Skulle du få Trombyl nästa gång?
    Jag tar babyaspririn (samma som Trombyl fast 100 mg) o det ska jag börja med på dag 21 i varje cykel (tillsammans med Fragminsprutor) eftersom Dr D vill att man har det innan man kan se plus på stickan.
    Så om mensen kommer slutar jag o börjar om nästa månad.
    Fast jag har ju prednisolon också o de börjar jag med innan ÄL o trappar ner efter mens.
    Sen är det ju intralipiddropp precis vid/efter ÄL också.
    Så ser min behandling ut.
    (plus fiskolja o folsyravitaminer o apelsinjuice o tomatjuice.)
  • che71
    TWH skrev 2013-07-01 17:30:16 följande:

Linn, jag förstår verkligen din obehagskänsla för vul. Ett förslag kan vara att få ta hcg prover m jämna mellanrum i början så vet du att det utvecklas normalt. Det är ju trist att vänta tre månader på att eventuellt få ett tråkigt besked, men nu håller vi tummarna att nästa gång så gäller det🍀🍀🍀
    fast hcg kan luras -mitt steg så fint nu sist o det var ändå ofostrig graviditet, samma dag som VUL var det uppe i 25000...Obestämd
  • che71
    Ellinor02 skrev 2014-01-09 16:55:37 följande:
    Hej! Bor utomlands, och det verkar som att kunskapen här om Aspirin (trombyl), och Heparinsprutor (Fragmin) i graviditeten är betydligt större. Googla pa Antiphospholipide syndrome. Dessa antikroppar anses ligga bakom ca 20 procent av alla upprepade missfall. Numera tror man inte att missfallen, de tidiga, bara orsakas direkt av blodproppar, utan av en slags inflammation och aktivering av det sk. komplementsystemet. Ny amerikansk forskning tyder pa att heparin kan hämma denna aktivering och pa sa sätt skydda embryot och moderkakan. Det är kanske lite överkurs, men jag har satt mig in rätt mycket i ämnet, och förundrats att det i princip inte finns nagon info alls pa svenska. Kanske detta kan hjälpa nagon.
    Ja de är mycket mer framåt utomlands med denna forsking.
    vi reste ju till Aten för att kolla mitt immunförsvar o nu har jag mediciner (IL dropp, Fragmin, babyaspirin, prednisolon)
    o denna 7:e graviditeten (6 missfall, 3 med Fragmin) är jag i v 23 Glad
  • che71
    Låt kärleken vinna skrev 2014-04-03 22:22:16 följande:
    che71 vad för sjukdom har du? Undrar om jag har nån slags immunsjukdom som stöter bort bebisar,, Är rh- med vet ej om det kan ha inverkan..
    Ingen direkt sjukdom (bara diskbråck, eksem, tarmbesvär o ryggvärk o Crohns för länge sen...allt detta är mycket bättre efter medicineringen)
    men framför allt 6 missfall. Det kan tyda på ett aggressivt immunförsvar, så därför reste vi till Aten o kollade upp det.
    kolla Aten tråden här på FL där står allt du behöver veta, och på fertilitetsguiden.se
    Nu är jag i v 35Drömmer
  • che71

2 Maj föddes vår lilla Maja!

10 dagar före BF. Sugklocka o hemskt var det men är överlycklig nu. Hon är världens finaste!

Äntligen är hon här efter nästan 4 års försök o 6 missfall.

• che71

Det[quote=73263054][quote-nick]linn74 skrev 2014-05-18 14:10:19 följande:[/quote-nick]Grattis che71!!! Sugklocka, usch vad jobbigt det måste varit! Ja jag vet hur väntan kan vara, tog som sagt ut p-stav april 2010 o har haft 4 missfall...

Här var det en förlossning där jag enbart hade lustgas, ville ha spinal, fick den 2 ggr om men ingen av gångerna tog den! varken bm eller läkaren vet varför den inte hade ngn effekt, så det var en jobbig smärta den förlossningen men nu är det värt det flera ggr om, nu är han ju här!!

Jag hade också bara lustgas.

Ville klara mig utan ED ifall jag kunde då det tydligen ändå inte hjälper vid krystningen som jag varit så rädd för. .ville slippa att ED kanske skulle göra så att värkarna avtog o inte behöva värkstimulerande dropp. .men det blev ju ändå dropp o sugklocka o en som tryckte på magen. .jag var så rädd o det gjorde så ont..jag var redan förlossningsrädd

O gick i samtal o skulle velat ha KS...som tur är hämtade sig lillan..men tänk om det inte gått bra..usch

Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall