• wickan11

Trombyl vid upprepade missfall

Disk med min läkare efter 2 upprepade missfall. Hade läst på ordentligt här på fl och alla länkar. Någon kortison fick jag inte men det fanns en läkare i Borås som testade just trobyl. (Lennart Blomqvist) Hon tog kontakt med honom och efter det ställde hon mig på trombyl. (T v 36, ska tydligen inte ha något sammanband efter v 25 tror jag hon sa efteråt men det skadar inte att äta)
    Och bebis fick vi! Hon är 4 månader nu.

• wickan11

Jag fick immunsjukdom (aggressivt immun) efter mitt andra barn. Innan dess inga missfall. Efter debuten två missfall, (ett Ma v 14, ett MF ca v 7-8).
    Fick trombyl och fick barn igen!

Dessutom rökte jag (om så än väldigt lite) på alla barnen, dock ej på missfallen!

• wickan11
    linn74 skrev 2013-09-30 13:43:09 följande:

Intressant att läsa alla era svar. Ja den infon jag fått kring trombyl är att den kan minska risk för små blodproppar i kärlen. O blir det blodproppar där dör fostret.Jag tror på trombylen o känner mig trygg i att börja använda den när det väl blir dags.

Men ni som använder/har använt, NÄR i graviditeten slutade ni??
    Läste om en som skulle sluta i vecka 36.
    Är det då man rekommenderas att sluta??
    Då tänker jag, kan det inte bli en blodpropp efter det???

Kunde sluta två veckor innan sa hon. Det är så mild medicin så man behöver inte vara orolig iaf för något mer blödningar. Risken är obefintlig och om ens någon. De har inte sett någon effekt alls efter v26 sa min dr. Och hon läste på sig ordentligt under vår tid. (Kunde inget från början!)
  • wickan11
    Villvågatro skrev 2013-09-24 14:35:25 följande:

Hej!

Otroligt intressant att läsa era kommentarer. Jag tänkte själv bidra med min historia.
    Efter att i drygt 1 års tid försökt bli gravida kontaktade vi IVF. De sa att vi inte skulle ha några chanser att bli gravida utan deras hjälp, utifrån min mans spermiekvalité. Detta något förvånande för oss, då min man hade tre barn sedan tidigare. Nåväl, vi fick hjälp, de två första försöken misslyckades men den tredje gången fick vi även Trombyl från den dag som det befruktade ägget återfördes (motsvarande ägglossningsdag/dag efter ägglossning) samt progesteron vaginalt. Denna graviditet lyckades och vi har nu en 15 månader gammal son.

Vi gav dock inte upp, utan har försökt på egen hand bli gravida på nytt. När vi nästan gett upp och tagit ny kontakt med IVF för nästa behandling fick vi dock ett pos grav test. Överraskande men överlyckliga. Tyvärr blev vi tvugna att inse att något var fel, jag hade småblödningar och i v 7+1 konstaterades ett MA som avgick i v 9/10.

Efter en normal cykel så prickade vi in nästa ÄL och mot alla odds lyckades vi bli gravida IGEN. Tyvärr började jag åter blöda efter ca 1 v, så detta är nog kört, återigen ett missfall. Känns fördjävligt. 

Men tråden ovan ger mig hopp. Jag har använt Trombyl men lite "oengagerat" och sporadiskt då jag inte riktigt sett vitsen. De förklaringar vi fick på IVF var bara "man har sett att det kan fungera men man vet inte varför" Men med tillbakablick och era historier enligt ovan så kanske det är Trombylen som gjort skillnaden?! Utifrån detta tror jag definitivt att det är from ÄL man ska äta trombyl i så fall. Trombyl är ju en så pass lindrig medicin med få biverknignar att det inte känns fel att testa. Vi tänker inte ge upp, och jag hoppas att kunna få uppleva glädjen med ett positivt grav test ånyo - och en graviditet som förhoppningsvis håller resan ut.

Håller tummarna för er och oss.        

Håller tummarna för er!
Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall