• jagärglad

Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!

Profilbilder där men ser hela bebisen :) 

Jag är ingen expert men tycker sånt är kul :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-16 22:07
    Kan även gissa på skallen på bebisen, då vill jag ha en bra profilbild på huvudet bara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-16 22:11
    Har du pott-bilder gissar jag gärna med! Men då vill jag ha dom efter vecka 14 plus!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-17 20:54
    Skriv gärna vilken vecka exakt du är i på kortet, iaf om det är taget i tidig graviditet. Efter vecka 15 är det inte så noga.

Jag kan läsa av skallen i vilken vecka som helst, så det går bra att posta äldre bebisar också :) Och så bra bilder som möjligt på skallen i profil helst :)

Ibland vill jag dubbelkolla så kan ändra mig, så kolla gärna en extra gång om jag skrivit två ggr till dig!

Och en sista grej, har du bilder från vul eller ul i vecka 6-10 kan jag försöka göra en könsbestämmelse, teorin ska vara 97% men jag är inte så duktig på den och har just börjat läsa om den. Men jag gissar gärna!

• Svar på tråden Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!
  • malmo

Här kommer en tydlig bild från 12+4. Jag vet vad det är

Det gäller att hålla tungan i rätt mun
  • malmo
    sticksNstones skrev 2013-02-19 13:33:01 följande:
    Blygdlapparna bildar tre streck nar man tittar underifran, ja. Fran sidan ser man det inte, precis som konet pa en vuxen kvinna.
    Jag arbetar med diagnostisk UL och har darmed valdigt lite tid att sitta och konsbestamma foster dar konsdelarna knappt utvecklats. Jag ar medveten om sjalva teorin men agnar ingen tid at det i dagliga arbetet. For konsbestamning vill jag ha utvecklade organ, jag ar inte sa mycket for gissningar (man far ju ratt i 50% av fallen hur man an gor...).
    Det finns en hel del teorier kring kon och foster. Men eftersom jag inte ser skillnad pa en nyfodd pojke och en nyfodd flicka genom att titta pa huvudet tror jag inte att den teorin ar gangbar pa ofodda barn heller...

Jag jobbar med UL och gor KUB, RUL, TUL etc dagligen. Mot v.14 kan man konsbestamma en pojke i manga fall men eftersom jag inte kor med gissningar ger jag inga besked sapass tidigt.

Varifran far du dina siffror "ganska stor procent", da det ar verkligen inte vad jag ser pa jobbet varje dag. Snarare en ratt liten andel dar man kan gora relativt sakra gissningar, resten ar det inte ens vart att forsoka.

Men ja, du har ratt i att det hela med UL ar storre utanfor Sverige.

Jag tycker att det är jättespännande med ultraljud men jag är ingen barnmorska. Jag vet att man inte använder sig av denna metod i Sverige men tänkte bara höra om du vet hur trovärdiga dessa artiklar är:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16493625
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10380292

Jag ser ju var de är publicerade men jag kan inte avgöra om det är trovärdigt eller inte. Det finns några fler studier som säger samma sak men det totala antalet är inte så stort (jag har hittat 5-6 stycken på PubMed). På några är det "Free full text" och det kanske kan väcka misstankar men ändå intressanta fakta.

För mig stämde det överens med denna teori men som sagt, jag vet inte hur trovärdigt det är.
    Det gäller att hålla tungan i rätt mun
  • bakeababy

Hej! Vill du kolla nina bilder? Den i profil ör från ca v 15, den andra från rul v 18-19. Dwn senaste är på rumpan underifrån och man kan enligt BM se könet på den bilden :) vad tror du?:)
    Ser att bilderna är sneda, hoppas du ser ändå..
    Tack för hjälpen!

(sorry för många inlägg, men provar nu från en dator).

• Madde87
    sticksNstones skrev 2013-02-19 13:33:01 följande:
    Blygdlapparna bildar tre streck nar man tittar underifran, ja. Fran sidan ser man det inte, precis som konet pa en vuxen kvinna.
    Jag arbetar med diagnostisk UL och har darmed valdigt lite tid att sitta och konsbestamma foster dar konsdelarna knappt utvecklats. Jag ar medveten om sjalva teorin men agnar ingen tid at det i dagliga arbetet. For konsbestamning vill jag ha utvecklade organ, jag ar inte sa mycket for gissningar (man far ju ratt i 50% av fallen hur man an gor...).
    Det finns en hel del teorier kring kon och foster. Men eftersom jag inte ser skillnad pa en nyfodd pojke och en nyfodd flicka genom att titta pa huvudet tror jag inte att den teorin ar gangbar pa ofodda barn heller...

Jag jobbar med UL och gor KUB, RUL, TUL etc dagligen. Mot v.14 kan man konsbestamma en pojke i manga fall men eftersom jag inte kor med gissningar ger jag inga besked sapass tidigt.

Varifran far du dina siffror "ganska stor procent", da det ar verkligen inte vad jag ser pa jobbet varje dag. Snarare en ratt liten andel dar man kan gora relativt sakra gissningar, resten ar det inte ens vart att forsoka.

Men ja, du har ratt i att det hela med UL ar storre utanfor Sverige.

Jag menar om bebisen har benen uppe, kan man då se könet från sidan?
  • sticksNstones
    Madde87 skrev 2013-02-19 19:01:19 följande:
    Jag menar om bebisen har benen uppe, kan man då se könet från sidan?
    ULar tvadimensionellt och bilden du ser ar en "skiva" av fostret. Du kan se konet fran sidan om "skivan" ar tagen pa ratt stalle och inkluderar fostrets konsdelar.
    malmo skrev 2013-02-19 18:25:11 följande:
      Jag tycker att det är jättespännande med ultraljud men jag är ingen barnmorska. Jag vet att man inte använder sig av denna metod i Sverige men tänkte bara höra om du vet hur trovärdiga dessa artiklar är:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16493625
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10380292

Jag ser ju var de är publicerade men jag kan inte avgöra om det är trovärdigt eller inte. Det finns några fler studier som säger samma sak men det totala antalet är inte så stort (jag har hittat 5-6 stycken på PubMed). På några är det "Free full text" och det kanske kan väcka misstankar men ändå intressanta fakta.

För mig stämde det överens med denna teori men som sagt, jag vet inte hur trovärdigt det är.

Artiklarna du namnt har klassas som vetenskapliga kallor, sa dom ar varda att lasa.
  • Madde87
    sticksNstones skrev 2013-02-20 09:35:26 följande:
    ULar tvadimensionellt och bilden du ser ar en "skiva" av fostret. Du kan se konet fran sidan om "skivan" ar tagen pa ratt stalle och inkluderar fostrets konsdelar.

Artiklarna du namnt har klassas som vetenskapliga kallor, sa dom ar varda att lasa.
    Varför gissar inte du kön om du är utbildad inom det? 
  • jagärglad
    Krompirusa skrev 2013-02-18 00:35:53 följande:

här är en bild från v 13

Gissar på tjej, grattis :)
  • jagärglad
    059 skrev 2013-02-18 09:40:14 följande:
    Vecka 13, tjej eller kille?

Jag gissar på kille :) grattis!
Svar på tråden Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!