• Ambra

Stöd efter upprepade missfall

Jag har precis fått reda på att jag fått missfall igen, andra gången på 5 månader.. Har gråtit så mycket så huden under ögonen börjar flagna.. Känns uppgivet och hopplöst.. Jag vill så gärna försöka igen men e samtidigt livrädd(snarare fullständigt paralyserad av skräck!!) för att detta ska hända igen.. Jag har en son på 14 mån sedan tidigare så det har ju funkat en gång, hade inga missfall innan honom.. Jag tror inte jag grejar detta utan stöd nästa gång.. Jag undrar därför om någon har tips på någon bra läkare/bm/eller liknande(i sthlms området)som gett bra stöd och gehör för ens jobbiga tankar.. Nån som inte är som kärringen idag som konstaterade missfallet som sa "men du har ju ett barn, var glad för det!" Ni får gärna skriva om ni vart med om fler än ett missfall på raken och hur det gått för er!

• Svar på tråden Stöd efter upprepade missfall
  • sommarblomman81

Vi har gjort en utredning men den visar inget fel. Så det verkar som om det bara är att fortsätta försöka.
    Hoppas du får hjälp av KK eller vårdcentralen. Jag tycker det är bra när man får hjälp att strukturera tankarna det lyckas man sällan själv med. Att någon annan kan hjälpa en med att bekräfta, trösta och finnas där som ofta har erfarenheter kring missfall och som själv inte är känslomässigt inblandad. En kurator säger ju inte saker bara för att få dig må bättre utan stöttar ju dig i att hantera din sorg och motgångar.

• che71
    sommarblomman81 skrev 2013-02-14 14:20:54 följande:
    Vi har gjort en utredning men den visar inget fel. Så det verkar som om det bara är att fortsätta försöka.
    Hoppas du får hjälp av KK eller vårdcentralen. Jag tycker det är bra när man får hjälp att strukturera tankarna det lyckas man sällan själv med. Att någon annan kan hjälpa en med att bekräfta, trösta och finnas där som ofta har erfarenheter kring missfall och som själv inte är känslomässigt inblandad. En kurator säger ju inte saker bara för att få dig må bättre utan stöttar ju dig i att hantera din sorg och motgångar.
    Hej!
    Jag har också haft 5 missfall men jag är nog 10 år äldre än du är (om du är 81:a?)
    Det 5:e blev konstaterat idag.
    Alla har varit mellan v 6-11, en gång såg vi hjärtat slå på VUL för att sen ändå bli missfall i v 11.
    Jag har fått prova Fragmin de senaste 2 ggr pga att de hittade APC resistens vid missfallsutredningen.
    Men annars inga fel som de hittat.
    Jag skulle också vilja prata med någon kurator.
    Frågade du på KK efter ett missfall?
  • Ambra

Träffade en läkare idag och frågade om medicinsk hjälp inför nästa graviditet men man sätter inte in någon medicin efter två missfall på raken utan det anses fortfarande som "normalt". Just nu känns det fortfarande sjukt tungt, har alla gravsymptom kvar fortfarande vilket gör att det känns ännu jobbigare.. Ska försöka tänka lite mer positivt, förstår efter att ha läst runt lite här att många haft mycket tuffare än mig men ändå lyckats fullfölja en graviditet till slut, det skänker en hel del hopp!! Tack ni som delat med er av era erfarenheter.

• sommarblomman81

Mitt första missfall för över två år sen var i vecka 21 så det blev förlossning och hela köret. Det var personalen på det sjukhuset som förmedlade kontakten. Men hemsidan till mitt närmaste sjukhus står hennes kontaktuppgifter så jag tror att man bara kan ringa henne om man behöver. Hon kommer åt alla mina journaler så hon kan följa vad som händer mig även om jag inte varit där på ett tag. Det borde ju vara på ungefär samma sätt där ni bor. Annars borde ju Gyn kunna hjälpa till med kontakter.
    Jag har ju haft kontakt med min kurator i över två år och får själv välja hur länge jag vill ha det!

• Purple haze

Ambra - ja tack och lov! Första missfallet var i föratagraviditeten, fick veta på ul i vecka 13. Sedan fick jag dottern och därefter 2 missfall... Sedan min lilla son på 9 månader :)

• Marie22
    Hej,
    vill ge lite info vidare som jag har samlat på mig.

Min erfarenhet är att många läkare här i landet ofta jobbar väldigt mycket "i sin bubbla" och går inte utanför sin trygghetszon/bekvämlighetszon. Rekommenderar därför en missfallsklinik i London som utreder även en del som man inte tydligen gör i Sverige. (ex. NK-celler)

www.newlifeclinic.org.uk/Miscarriages.aspx

Efter 3 missfall åkte jag till London och gjorde en utredning. Jag hade förhöjd styrka på NK-celler. (natural killer) NK-cellerna attackerar embryot i tidig graviditet. På kliniken är det mycket trevlig personal.

Jag fick kortison (Prednosolon) 25mg per dag. (ska trappas efter 12 veckor 3x20, 3x15, 3x10, 3x5) Är gravid nu och går precis in i 14:e veckan. Har man mycket förhöjd styrka får man ännu starkar medicin inklusive intralipider (dropp).

För övrigt hade jag tidigare svårt att bli gravid, men opererades privat (för snabb behandling) för lättare variant av endometrios för ett år sedan. Efter det har jag blivit gravid väldigt lätt även om missfall. Konstaterades även tidigare att jag har ett lågt AMH-värde för ett år sedan. Ändrade då min diet; i stora drag ingen alkohol, inget koffein, socker eller vete. Värt att veta kan vara att läkaren i London menade på att ett lågt AMH-värde inte gör det mer sannolikt att få missfall, men det kan vara svårare att bli gravid.
  • Ambra

Jo, man får ju lite känslan av att läkarna i Sverige inte vill gå utanför ramarna utan är lit fyrkantiga! Vad kostade en sådan utredning? Och tog den lång tid? Tack snälla för infon!

• Marie22
    Hej!

Kostnaden att åka till London är för tre besök totalt ca: 14 000 kr. (första besöket kostade 8000-9000 kr tror jag i och med alla tester som tas)
    Härtill kommer resekostnader; man kan flyga över dagen från Arlanda med Norwegian Air för 2000 kr T/R.

Personalen är jättetrevlig d.v.s. Dr Shehata och barnmorska Louise.

Första besöket gjorde man främst tester, andra besöket ingick ultraljud liksom tredje.

Det tog kanske en vecka för provsvaren att bli klara.

Rekommenderar varmt denna klinik. Jag åkte dit med inställningen att det är ju troligen inget sådana fel på mig men det är väl värt att kolla upp och det var ju tur att jag gjorde.

Ifall du får en tid ca 14-tiden och tar flyget hem vid 20-tiden så hinner du även strosa lite i London och då känns det lite kul att man även får den biten och inte enbart är på läkarbesök.

Dr Shehata menade på att de flesta som kommer dit har förhöjd styrka på sina NK-celler. Känns märkligt att man inte medicinerar med kortison i Sverige då det för många tydligen kan vara det enda som behövs för att lyckas.
  • Ambra

Ingen kurator än.. Gick till gynmotagning och pratade med en läkare och bad om hjälp.. Fick ingen eftersom hon sa att detta var "normalt"...

• sommarblomman81

Men det betyder ju inte att man orkar hantera alla känslorna själv! Antar att hon menade att tidiga missfall är sådant som kroppen själv styr över och hanterar. Men känslor och tankar är ju en helt annan sak.
    Finns det ingen på Gyn du kan kontakta själv? Eller på mvc eller vårdcentralen. Om inte annat borde VC kunna hänvisa dig någon annanstans!

Svar på tråden Stöd efter upprepade missfall