• Marie22

Stöd efter upprepade missfall

Hej,
    vill ge lite info vidare som jag har samlat på mig.

Min erfarenhet är att många läkare här i landet ofta jobbar väldigt mycket "i sin bubbla" och går inte utanför sin trygghetszon/bekvämlighetszon. Rekommenderar därför en missfallsklinik i London som utreder även en del som man inte tydligen gör i Sverige. (ex. NK-celler)

www.newlifeclinic.org.uk/Miscarriages.aspx

Efter 3 missfall åkte jag till London och gjorde en utredning. Jag hade förhöjd styrka på NK-celler. (natural killer) NK-cellerna attackerar embryot i tidig graviditet. På kliniken är det mycket trevlig personal.

Jag fick kortison (Prednosolon) 25mg per dag. (ska trappas efter 12 veckor 3x20, 3x15, 3x10, 3x5) Är gravid nu och går precis in i 14:e veckan. Har man mycket förhöjd styrka får man ännu starkar medicin inklusive intralipider (dropp).

För övrigt hade jag tidigare svårt att bli gravid, men opererades privat (för snabb behandling) för lättare variant av endometrios för ett år sedan. Efter det har jag blivit gravid väldigt lätt även om missfall. Konstaterades även tidigare att jag har ett lågt AMH-värde för ett år sedan. Ändrade då min diet; i stora drag ingen alkohol, inget koffein, socker eller vete. Värt att veta kan vara att läkaren i London menade på att ett lågt AMH-värde inte gör det mer sannolikt att få missfall, men det kan vara svårare att bli gravid.
  • Marie22
    Hej!

Kostnaden att åka till London är för tre besök totalt ca: 14 000 kr. (första besöket kostade 8000-9000 kr tror jag i och med alla tester som tas)
    Härtill kommer resekostnader; man kan flyga över dagen från Arlanda med Norwegian Air för 2000 kr T/R.

Personalen är jättetrevlig d.v.s. Dr Shehata och barnmorska Louise.

Första besöket gjorde man främst tester, andra besöket ingick ultraljud liksom tredje.

Det tog kanske en vecka för provsvaren att bli klara.

Rekommenderar varmt denna klinik. Jag åkte dit med inställningen att det är ju troligen inget sådana fel på mig men det är väl värt att kolla upp och det var ju tur att jag gjorde.

Ifall du får en tid ca 14-tiden och tar flyget hem vid 20-tiden så hinner du även strosa lite i London och då känns det lite kul att man även får den biten och inte enbart är på läkarbesök.

Dr Shehata menade på att de flesta som kommer dit har förhöjd styrka på sina NK-celler. Känns märkligt att man inte medicinerar med kortison i Sverige då det för många tydligen kan vara det enda som behövs för att lyckas.
Svar på tråden Stöd efter upprepade missfall