• Deelicious

Hur ofta tvättar du håret?

Ja? Hur ofta tvättar vi håret egentligen? :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta tvättar du håret?
  • skunken

Och ja, håret blir rent! Fantastiskt nog :) Så länge man inte har en massa konstiga silikoner och mineraloljor och skit i produkterna man använder så blir det precis lika rent som med schampo!

• Skarpa

En gång i veckan. Har problem med min hårbotten, så den fixar inte hårtvätt oftare. Kan gå längre än en vecka utan att håret ser fett ut, men en vecka känns lagom.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • mrsStatham
    Skarpa skrev 2013-02-11 11:56:34 följande:
    En gång i veckan. Har problem med min hårbotten, så den fixar inte hårtvätt oftare. Kan gå längre än en vecka utan att håret ser fett ut, men en vecka känns lagom.
    Det där har jag tänkt lite på. Om håret inte blir fett förrän två veckor efter hårtvätt så innebär väl det att håret inte är smutsigt?
    Så varför ska man tvätta ett hår som redan är rent? Är inte det lite som att tvätta en ren tröja?
    Varför gör man så? 
    Bara två saker är oändliga
  • Hallonröd
    mrsStatham skrev 2013-02-11 12:09:16 följande:
    Det där har jag tänkt lite på. Om håret inte blir fett förrän två veckor efter hårtvätt så innebär väl det att håret inte är smutsigt?
    Så varför ska man tvätta ett hår som redan är rent? Är inte det lite som att tvätta en ren tröja?
    Varför gör man så? 

Tror det är känslan som spelar in också....även om håret inte är fett eller smutsigt så gör ju känslan - att det har gått 1 vecka - att man kanske vill tvätta ändå.
  • mrsStatham
    Hallonröd skrev 2013-02-11 12:13:11 följande:

Tror det är känslan som spelar in också....även om håret inte är fett eller smutsigt så gör ju känslan - att det har gått 1 vecka - att man kanske vill tvätta ändå.
    Känslan tycker jag är nästan samma oavsett om man är på dag 3 eller dag 8.
    Vetskapen om att det var "alldeles för länge sedan" man tvättade håret?
    För att man helst ska ta och koka håret för att sedan sprita in det för att bli av med precis alla baskilusker en gång om dagen enligt "alla andra"? 
    Bara två saker är oändliga
  • Primrose

skunken: det ska jag kolla upp, tack för infon. Jag har själv långt, tjockt och lockigt hår. Men jag gillar rakt hår på mig själv och plattar det oftast när det är nytvättat.

• YokohamaNr2

Jag har tunt, spikrakt hår och kort frisyr, tvättar varannan till var tredje dag. Iom att jag använder produkter som lervax och spray varje dag så känns det smutsigt efter andra dagen. Men det är helt omöjligt att göra iordning när det är nytvättat så jag önskar att det alltid kunde hålla sig som det är dag två

• Indianica

Jag tvättar varje dag med bra produkter, mitt hår är inte alls torrt eller risigt, utan alltid rent, fluffigt och glansigt och väldoftande, love it!!!!

• Skarpa
    mrsStatham skrev 2013-02-11 12:09:16 följande:
    Varför gör man så? 
    Jag vet inte, det är en sån där grej som jag bara känner att jag vill göra. Gillar känslan och lukten av helt nytvättat hår. Sen får jag tyvärr säga att det någonstans finns en liten påverkan från den generella renlighetshysterin som jag upplever att många har (särskilt här på FL), där man t.ex. per automatik anses äcklig om man inte duschar minst en gång om dagen.
    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Candy89

Jag brukar smörja in hårbotten med fuktighetskräm eller någon fett kräm och ha över natten när jag får ont i hårbotten och sedan givetvis tvätta ur det dagen där på. Hjälper jättebra mot torr och ömmande hårbotten.

• Primrose

Jag kan tillägga att jag har mycket bra kvalitet på mitt hår, och använder ekologiska och, relativt, exklusiva produkter (schampo och balsam).
    Tidigare tvättade jag håret varje dag (jag tränade mycket och jobbade med träning under några år). Men det är ett jäkla jobb att torka håret när det är så tjockt som mitt och att blåstorka ett lockigt hår gör det ännu torrare än det, av naturen, är. Så även fast jag fortfarande tränar regelbundet (om än bara 3-4gg per vecka de senaste åren), så funkar det bra att bara tvätta håret var fjärde dag c:a. Det känns inte ofräscht. Hade jag ett tunnare eller kortare hår skulle hag nog tvätta det oftare. Jag tycker också att det luktar så gott med nytvättat. Duscha vill jag dock absolut göra varje morgon och efter träning, så det blir mer än 10gg per vecka.

Svar på tråden Hur ofta tvättar du håret?