• olandssol

Någon mer som velat amma till varje pris?

Hej! Min bebis är nu 4 månader. Jag ammade fullt i 3 månader. Det har varit mycket jobb med att få igång amningen från början med mycket gråt och skrik på kvällarna. Jag tänkte att det var magont men nu vet jag att min bebis varit hungrig. Eller det är vad jag tror nu. Efter 3 månader tog vi beslutet att ge flaskan sista målet före läggdags. Jag tänkte att jag skulle få sova mer, och tja något mer fick jag sova men inte mycket. Hela tiden har jag väl tänkt att ersättnigngen förstör för amningen för de brukar ju vara så har jag hört. Nu har jag väldigt lite mjölk på kvällarna. Jag måste amma en gång i timmen , helst mer fast då finns det inget alls. Idag var det skrik hela kvällen från 17. Ersättningen brukar vi ge vid 20. Jag gav bröstet flera gånger men nej ingen nöjd bebis. 

Jag vill inte hålla på med både ersättning och amning. Ett mål per dygn är ju okej men tillslut kanske mjölken försvinner på eftermiddagen också.

Jag är så ledsen för jag inte kan amma fullt. Detta är mitt andra barn och den stora tar kanske skada över mitt himla humör.

Varför är jag så envis med amningen? Jag har tidigare ringt amningsmottagning osv och de säger bara att jag ska amma så ofta så möjligt men om man ger det flera dagar och det ändå inte blir bättre då? Finns det dem som verkligen inte har mycket mjölk på kvällen?

Finns det någon som känner som jag och som kommit ur detta? Hur ska jag göra tycker ni? 

• Svar på tråden Någon mer som velat amma till varje pris?
  • 1978

Jag känner igen nästan allt du skriver. Fast på mig gjorde det ont också. Mitt barn bara skrek på kvällarna och vi trodde det var ont i magen, men senare förstod vi att hen var hungrig. Jag satte mig en kväll och gjorde ett "amnings-race". Vi satt hur länge som helst, minns inte idag men det var nog minst tre timmar i alla fall. Så fort mitt barn släppte det ena bröstet bytte jag till det andra. Mitt barn var dock yngre än ditt vid tillfället. I vårt fall var det vad som behövdes. Efter den kvällen kom mjölken igång så att det räckte. Det fortsatte göra ont, men det är en annan historia.

• Mary Wollstonecraft

Har du testat lättöl och amningste? Jag drack 2-4 lättöl per kväll när sonen var i den åldern - det hjälpte! Drack amningste också: anis, fänkål och kummin, hela kryddor. Ta två tsk av de två första, 1 med kummin. Häll över 1 lit kokande vatten och låt det dra en stund. Drick! Fungerade för mig, men tänk på att dricka flera koppar per dag. Lycka till! Annars är det faktiskt inte hela världen att inte amma fullt :)

• olandssol

Hej okej tack för ditt svar. Hade du gett någon ersättning då? Jag vet att den stört runt amningen nu. 

• 1978

Håller med Mary Wollstonecraft (bra namn!) om att det är helt OK att sluta amma om det känns jobbigt.

• 1978

Vi hade gett ersättning, lite varje kväll.

• olandssol

Tack för era svar. Jag vill fortsätta amma men jag orkar inte kämpa mer. Har kämpat så länge och hårt och känner att det går lite ut över syskonet. 
    Samtidigt är jag sååå ledsen för att jag vill inte sluta. Jag fattar inte varför jag är ledsen.. såg idag hur nöjd bebisen blev då han fick flaskan och det skar i mitt hjärta. Varför känns det så här? Så konstigt?!! Varför vill jag inte hellre ha en nöjd bebis.... 

• 1978

Jag vet inte hur det är för dig men personligen hade jag en del förväntningar på hur det skulle vara att bli förälder. För din del kanske du hade förväntat dig att det skulle bli ungefär som med ditt första barn? När det inte blev som jag tänkt mig på lite olika sätt blev jag ledsen.

Jag tycker inte alls det är konstigt att du blir ledsen när du ser ditt barn äta ur flaska. Det är ju ett tecken på att du inte gör det du hade tänkt att göra - amma.

När min bebis var så liten som din minsta sov jag bara två, tre timmar i taget. Sömnbristen gjorde mig väldigt nere och jag grät ofta. Saker jag normalt struntade i fick mig att bryta ihop totalt. Får du sova något så när? Hinner du äta som du behöver? Eller kan det också påverka hur ledsen du blir?

• Kråkakråka

Jag kämpade stenhårt med amningen. Sökte hjälp flera gånger hos olika vårdgivare (BVC, min gynekolog, amningsmittagningen etc). Alla uppmanade mig att inte pressade mig, att vara nöjd med den tid jag delammat, men jag var envis.

Efter många mjölkstickningar fick jag en bröstböld, som dessutom sprack.

När min pojke fick ersättning blev våra liv mycket bättre. Pojken var nöjd, gick upp i vikt, var glad och sov ofta och länge.

Jag kan rekommendera de som har problem med amning och sömn att överväga ersättning.

• Killa

Kan tipsa om Hormonnässpray. Bb hade det för några pr sedan, men inte längre, inte dör jag bor. Men jag bad om det och dom hade det på neonatal-avd och sen fick jag på recept. Syntocinon heter det.
    Min andra dotter var hjärtsjuk men skulle opererad som bäbis och jag vägrade sluta amma. Jag är glad över det idag. för jag lyckades till Op var gjord (11 veckor gammal).

Från FASS.se
    Syntocinon innehåller hormonet oxytocin som stimulerar tömning av bröstkörtlarna och livmodersammandragningar. Det används för igångsättning av amning, för att lindra spända bröst och motverka mjölkstockning samt för att förebygga och bota begynnande bröstkörtelinflammation.
    Observera att läkaren kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde och/eller med annan dosering än angiven i bipacksedeln. Följ alltid läkarens ordination och anvisningarna på läkemedelsförpackningen.

Vissa dagar hade jag inget. Sen kom det tillbaka. Psykiskt påfrestande? Ja, men fantastiskt när allt väl funkade. Kämpa på om du vill!!

killas.blogg.se

• Litet My
    olandssol skrev 2013-02-05 20:24:52 följande:
    Tack för era svar. Jag vill fortsätta amma men jag orkar inte kämpa mer. Har kämpat så länge och hårt och känner att det går lite ut över syskonet. 
    Samtidigt är jag sååå ledsen för att jag vill inte sluta. Jag fattar inte varför jag är ledsen.. såg idag hur nöjd bebisen blev då han fick flaskan och det skar i mitt hjärta. Varför känns det så här? Så konstigt?!! Varför vill jag inte hellre ha en nöjd bebis.... 

Med min yngsta fungerade heller inte ammningen,hade ammat min älste i 1 år och det var aldrig något krångel eller dålig produktion eller dyl så jag hade räknat kallt med att det skulle vara samma med 2:an, men icke sa nicke, hur mycket jag än slet med the,öl,amma oftare osv så blev hon aldrig nöjd och sedan började hon gå ner lite i vikt och vi gick över helt på ersättning. Oftast blir ju brösten jättefulla och spränger efter man slutat men inte för mig, efter 2 dagar gick det inte ens att trycka ut mjölk, kan tillägga att jag i den perioden av livet mådde fruktansvärt dåligt vilket säkert påverkade ammningen.

Jag kände mig inte jätteledsen men jag var otroligt besviken på mig själv att jag "inte ens kunde lyckas med att mata mitt barn" och att det inte blev som jag tänkt mig. Dock gick det över ganska snart, det är svårt att sätta fingret på exakt varför jag kände så, om det var "det biologiska" dvs att man ska kunna amma för att hålla bebisen vid liv, en lite touch på mitt ego, besvikelse på mig själv. Men det gick över, tycker dock du skall prata med BVC tex om du fortsätter må dåligt över att ammningen inte fungerade,jag är absolut ingen expert på mammor eller ammning men ser jag mig omkring kan jag tänka mig att det inte är helt ovanligt att känna sorg över att ammningen inte ville fungera.

Hur som helst, ta hand om dig...{#emotions_dlg.flower}       
  • olandssol

Hej åh vad ni är snälla tack!!!! Jag ringde BVC nu och ska testa med lite gröt och fylla på med ersättning med. Det trista är att jag vet att ett mål annat trappar bort amningen mer och mer. Ja det är säkert så som ni skriver att min förväntning var att kunna amma fullt ut. Jag äter jättebra annars stupar jag men jag sover uruselt!! Bebis behöver massa närhet! Tack!

• 1978

Vi fick också rådet att börja med lite gröt och mos när barnet var lite drygt 4 månader. Detta eftersom jag var så trött och hade ont. Efter det gick amningen betydligt bättre. Det gjorde mindre ont när brösten fick vila längre mellan varven och vi slutade inte med amningen helt förrän efter barnets ettårsdag.

• Inga bekymmer

Hej! Jag vill också amma till varje pris som det känns. Har haft en väldigt kämpig amningsstart nu med barn nr 2. Med första barnet var det aldrig några problem så jag räknade kallt med att det skulle gå lika bra nu, men icke. Nu är vår minsta bara 4 v men första v fick jag kämpa som baracken för att han skulle få tag, alltfrån 15 min till 1,5 timmar från att jag försökte Anna tills han började äta. Mkt frustrerande och tröttsamt! Dessutom fick jag sår på bägge bröstvårtor så stundtals gjorde det svinont. Provade amningsnapp, tre st men då gjorde det ännu ondare. Tors detta ville jag absolut inte ge upp amningen då jag ju haft en så positiv amningsupplevelse med barn 1, så jag har kämpat på. Nu får han snabbare tag men jag märker att han ibland försöker ta ett nättare/för litet tag. Under den v som det var som mest kämpigt att få honom att ta tag och börja äta så handmjölkade jag ur en del som vi först gav på flaska när han skulle äta så att han inte va vrålhungrig när han skulle få tag. Då gick han upp bra i vikt enligt BVC. Men nu dom senaste två v har han gått upp alldeles för lite så vid senaste besöket så tyckte BVC-tanten att vi skulle ge ersättning efter varje måltid eller var tredje timme dagtid. Hon tyckte då att jag bara skulle amma en kvart på ett bröst och sen ge 100 ml ersättning. Men enligt förpackningen är de dosen som står för en måltid och då antar jag att det är lite mkt att ge om man också ammar först. Och tredje gången vi gav ersättningen resulterade det i att sonen kräktes mängder i tre omgångar. Ju mer jag läst om amning nu och funderat desto säkrare blir jag på att det går att förbättra amningen så att han få i sig tillräckligt. Jag märker dessutom att jag har mkt mjölk för även om han sugit länge sp kan jag trycka ut mer när han har släppt bröstet. Så jag tror det handlar om att han har dålig teknik samt att han ofta småsnuttar och använder mig som napp istället för att suga ordentligt. Så nu har jag bestämt mig för att pumpa ur lite då och då och ge på flaska samtidigt som jag ammar mkt. För jag har ju förstått att om jag börjar ge massa ersättning var tredje timme så kommer det förstöra för amningen och det är det sista jag vill. Givetvis är det jätteviktigt att han går upp mer i vikt men jag tror nu att jag genom en del nya idéer samt genom att pumpa ur en del så kommer han gå upp det han behöver ändå. Tex har jag börjat byta bröst ofta nu. Förut lät jag honom amma länge på ett bröst eftersom jag läst att fetthalten blir högre mot slutet om man ammar länge, men nu har jag istället börjat byta ofta då jag tror att han kommer få i sig mer på så sätt. Jag förstår hur du känner ts, hoppas det går bättre nu. Själv tänker jag INTE ge upp nu än på länge!!!

• Inga bekymmer

Oj, sorry att texten blev så ihoptryckt. Skrev från telefonen och tänkte inte på det då. Hoppas det går att läsa ändå .

• olandssol

Hej Tack! Hur går det för dig "inga bekymmer"? Här har vi börjat ge gröt på kvällen nu så det är lite bättre. På dagen är han nöjd med mitt bröst. 

• olandssol

Nässprayet, måste det bara användas när bebis e nyfödd eller går det senare med?

• Inga bekymmer

Hej igen! När jag vägde honom i tisdags så hade han gått upp hela 225 gram på 5 dagar, så det var ju jättebra. Kände mig såå nöjd och kändes som jag gjort rätt då i att försöka förbättra amningen istället för att ge massa ersättning:) men äta vill han göra större delen av sin vakna tid och han är vaken mkt. Hoppas det blir bättre med tiden och att han sover lite mer, men har förstått att det är vanligt att dom mer eller mindre vill bo vid bröstet första två månaderna.

• Killa

Vissa påstår det men mej och vänner har det hjälp, även senare.

• VS1

Jag kände precis så. (fick fick aldrig igång amningen riktigt). Det var därför jag började pumpa. Det kan vara ett alternativ. Jag har flaskmatat bröstmjölk exklusivt (ingen ersättning) i nästan 5 månader nu eftersom amningen aldrig riktigt kom igång.... Det är absolut inte ett lätt alternativ dock, det tar tid och kraft, men är man fast besluten att ge bröstmjölk så kan det gå på det sättet.

Svar på tråden Någon mer som velat amma till varje pris?