Någon mer som velat amma till varje pris?
Hej! Jag vill också amma till varje pris som det känns. Har haft en väldigt kämpig amningsstart nu med barn nr 2. Med första barnet var det aldrig några problem så jag räknade kallt med att det skulle gå lika bra nu, men icke. Nu är vår minsta bara 4 v men första v fick jag kämpa som baracken för att han skulle få tag, alltfrån 15 min till 1,5 timmar från att jag försökte Anna tills han började äta. Mkt frustrerande och tröttsamt! Dessutom fick jag sår på bägge bröstvårtor så stundtals gjorde det svinont. Provade amningsnapp, tre st men då gjorde det ännu ondare. Tors detta ville jag absolut inte ge upp amningen då jag ju haft en så positiv amningsupplevelse med barn 1, så jag har kämpat på. Nu får han snabbare tag men jag märker att han ibland försöker ta ett nättare/för litet tag. Under den v som det var som mest kämpigt att få honom att ta tag och börja äta så handmjölkade jag ur en del som vi först gav på flaska när han skulle äta så att han inte va vrålhungrig när han skulle få tag. Då gick han upp bra i vikt enligt BVC. Men nu dom senaste två v har han gått upp alldeles för lite så vid senaste besöket så tyckte BVC-tanten att vi skulle ge ersättning efter varje måltid eller var tredje timme dagtid. Hon tyckte då att jag bara skulle amma en kvart på ett bröst och sen ge 100 ml ersättning. Men enligt förpackningen är de dosen som står för en måltid och då antar jag att det är lite mkt att ge om man också ammar först. Och tredje gången vi gav ersättningen resulterade det i att sonen kräktes mängder i tre omgångar. Ju mer jag läst om amning nu och funderat desto säkrare blir jag på att det går att förbättra amningen så att han få i sig tillräckligt. Jag märker dessutom att jag har mkt mjölk för även om han sugit länge sp kan jag trycka ut mer när han har släppt bröstet. Så jag tror det handlar om att han har dålig teknik samt att han ofta småsnuttar och använder mig som napp istället för att suga ordentligt. Så nu har jag bestämt mig för att pumpa ur lite då och då och ge på flaska samtidigt som jag ammar mkt. För jag har ju förstått att om jag börjar ge massa ersättning var tredje timme så kommer det förstöra för amningen och det är det sista jag vill. Givetvis är det jätteviktigt att han går upp mer i vikt men jag tror nu att jag genom en del nya idéer samt genom att pumpa ur en del så kommer han gå upp det han behöver ändå. Tex har jag börjat byta bröst ofta nu. Förut lät jag honom amma länge på ett bröst eftersom jag läst att fetthalten blir högre mot slutet om man ammar länge, men nu har jag istället börjat byta ofta då jag tror att han kommer få i sig mer på så sätt. Jag förstår hur du känner ts, hoppas det går bättre nu. Själv tänker jag INTE ge upp nu än på länge!!!