Mad as snow skrev 2013-02-18 21:51:18 följande:
Så tolkar jag dig inte alls, att du skulle stödja det de gjorde då. Att ta sig ur AW-gruppen och att ifrågasätta det som man själv har gjort till och med, det kräver krafter och insikter som verkligen inte alla människor besitter. Snacka om att bli ödmjuk, att inse att det man har gjort med sina egna barn kanske inte bara inte var så bra, utan rent åt helvete. Att man inte står för det man gjorde då, att man är ledsen för det. Det är väl en enorm grej tycker jag. Och det är inte konstigt att människor fortsätter med metoderna, för som du skriver fungerar just denna rådgivning på ett sådant sätt som gör det möjligt. Det är en grundläggande taktik som man använder i alla möjliga typer av sekteristiska sammanhang, allt från religiösa grupper till hur det kan fungera på arbetsplatser där en hel grupp gör saker som är helt uppåt väggarna - men där alla peppar varandra att fortsätta. Det finns ju inget utrymme för tvekan, någonstans.
Jag förstår att enskilda, som du skriver trasiga och ensamma föräldrar, faller för detta. Man kanske inte har så mycket mer input gällande sitt eller andras föräldraskap annat än i det sammanhanget. Vad jag har lite svårare att förstå är de individer som ger sig in i debatten här på FL, eller som läser om kritiken mot AW och således aktivt tar del av de här argumenten vad gäller emotionella och neurologiska skador på barnen - och inte tänker om. Som år ut och år in faktiskt tar del av det som sägs här och på andra ställen, men aldrig någonsin stannar upp tillräckligt länge för att fundera på vad som ligger i det. Jag har aldrig stött på en enda respons vad gäller det här med kortisolpåslagen till exempel, och det får mig att undra om man medvetet blundar inför det eller faktiskt inte tror på det.
Du skriver så viktiga och tänkvärda inlägg och ja, jag är helt säker på att många också på den den "andra sidan" läser. Även om det inte känns som det leder någonstans gör det faktiskt det.
Vad jag menade med A och inte B var att jag också har förståelse för föräldrar av idag eftersom att jag kan se att deras historier till stor del påminner om vad som faktiskt hänt tidigare och då ofta. För mig, som jag sa tidigare, är de exempel på hur en metod eller ett sådant forum får föräldrar att agera. Sedan finns det som med allt undantag men "boven" här inte främst föräldern utan en metod och ett forum som uppmuntrar och peppar föräldrar att gå emot sina instinkter.