Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Natulcien skrev 2013-02-18 19:35:07 följande:
    Jag kan bara instämma i vad andra har skrivit. Man blir så otroligt illa berörd, illamående, ledsen...ja, det gör fysktiskt ont att läsa detta.
    En yttepytte liten 4 månaders bebis som "ska" sova i 1,5 timme och därför straffas när hon vaknar "för tidigt". Hur mycket jag än försöker kan jag omöjligt förstå de mekanismer som får en förälder att ta fram dammsugaren (!) istället för att ta upp sin skrikande bebis. Är det ens möjligt för en psykiskt frisk människa att hamna där?
    Och sen vägra ta upp bebisen förrän hon är tyst!?
    Jag mår illa. Jag förstår inte. Jag önskar någon kunde rädda dessa små bebisar från denna psykiska terror de utsätts för...men vem ska det, när inte ens de som står dem närmast, och borde vara tryggast, bryr sig om deras gråt!? Gråter
    Hur blir man inbjuden till ditt konto?Glad

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Nu hade mamman fått svar från AW medhjälpare:
    "Hej och välkommen säger jag!

Jag förstår din frustration och ditt behov av att få en lösning på hennes frågor. Det jag skulle vilja åt är mer faktaorienterat, lite objektivitet, om jag får vara så stolpig.

Exakt hur går läggningarna till?

Har du övat ramsan i enrum, för dig själv? (övat tonfall och röstlägen för att få upp din säkerhet i det du förmedlar)

Vilken är din strategi/taktik? (det är viktigt att faktiskt ha en sådan och sedan känna sig trygg i den, annars blir det gärna ett osäkert budskap som förs fram - och då kommer också frågorna tillbaka)

Försök att se övergripande på det här, inte till varje enskilt skrik, eller fråga som det egentligen handlar om.

Jag har inte läst hela din tråd, men rubriken säger att ni misslyckades med storebrors kur - vad var det som "brast" då?!
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=35121&start=30

Frågor för den som inte vet ännu är alltså gråt/skrik.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2013-02-18 19:11:35 följande:

Det är ju här skon klämmer. Fullständiga främlingar sitter och får ont i magen av att barnet inte plockas upp och tröstas, men barnets mamma står pall och dammsuger bort skriken. Det är ju några mynt där som inte riktigt har trillat ner, om man helt rationellt är kapabel att genomföra en sådan sak.
    Jag tycker att man märker att denna mamma också mår dåligt men är alltför insnöad på denna metod för att se helt klart. Jag vet inte om jag borde skriva detta egentligen men vi ser bara trådarna och inte vad som skrivs internt.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2013-02-18 21:07:11 följande:

Ja, men jag tänker ändå hur man rent hypotetiskt skulle reagera i en sådan utredning där man exempelvis stöter på en mamma som låter sin fyramånaders skrika och gråta i en timme, medan hon själv dammsuger utanför dörren. Jag gissar att man skulle dra slutsatsen att den här mamman behöver stöd i sitt föräldraskap, mer kunskap om bebisars behov och någon som verkligen visade henne hur man gör. Det är ju en reell omsorgsbrist att ignorera så små barn. SHN framstår som genomtänkt och "kärleksfull" på AW:s forum, men om en handläggare på socialtjänsten tog sig en titt på ett sådant fall - utan att veta vad det var för metoder som användes - så är jag rätt säker på att det hade blivit en reaktion.

Dvs, AW kommer undan med det på grund av att hon är AW, och de som ingår i hennes grupp och köper hennes metoder kommer undan med det för att det just är en "metod". Alla föräldrar har sina sätt, ungefär. Men betraktat ur ett omsorgsperspektiv så är det ju väldigt illavarslande, att ignorera så små barn under så lång tid. Jag tycker att det är märkligt att det får fortsätta, helt öppet. 
    Tack{#emotions_dlg.flower}
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag tycker själv att det är svårt att hitta en balans i allt detta, jag har stor respekt för flera föräldrar som har lämnat forumet och berättar sin historia även om det inte sker öppet. Eftersom det inte sker i det öppna får jag ibland svårt att formulera mig. Jag tänker på dem men kan av uppenbara orsaker bara säga A och inte B vilket får det att låta som att jag stödjer deras agerande till viss del. Det jag kan säga är att föräldrarna givetvis brister där och då men att många kommer att ångra sig efter, när de ser bortom forumet. Det finns en anledning till att de hamnade där. Det är som redan spekulerats i trasiga, osäkra och ensamma föräldrar. Nu talar jag givetvis utifrån min erfarenhet men jag är helt säker på att problemet ligger i rådgivningen på forumet i varför de månad efter månad fortsätter agera som de gör.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-18 21:41:35 följande:
    Jag har svårt att se hur det skulle se ut som att du stödjer det de gjorde då bara för att du kallar dem A eller B. Det är, som sagt, mer eller mindre en sekt och sekter kan man inte hoppa av bara sådär och sedan tala illa om sekten utan negativa påföljder från sekten. Som vi sa innan, de förtjärnar en guldstjärna. Majoriteten av anhängarna är säkerligen väldigt osäkra föräldrar som dras in i det hela. Men t ex de kända AW-anhängarna har (oftast) inte det behovet av att behöva någons råd genom vardagen till den graden. De vill säkerligen enbart ha en anledning till att slippa anpassa sig, och där är AW-kurer fantastiska. Man jobbar "med" barnet intensivt ett tag, sedan sköter det sig själv och man slipper anpassa sig.
    Tack för det. Jag är glad att tråden fortsätter uppmärksammas. Jag minns att du skulle läsa SHN, vad tyckte du? Hur känner din vän idag? Det är viktigt för föräldrar, barn och till och med de människor som förespråkar metoden att det får ett stopp och det i all välmening.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Eller det måste faktiskt vara så att AW tycker anknytningsteori är rent trams, annars skulle hon aldrig någonsin förespråka vad hon gör.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2013-02-18 21:51:18 följande:

Så tolkar jag dig inte alls, att du skulle stödja det de gjorde då. Att ta sig ur AW-gruppen och att ifrågasätta det som man själv har gjort till och med, det kräver krafter och insikter som verkligen inte alla människor besitter. Snacka om att bli ödmjuk, att inse att det man har gjort med sina egna barn kanske inte bara inte var så bra, utan rent åt helvete. Att man inte står för det man gjorde då, att man är ledsen för det. Det är väl en enorm grej tycker jag. Och det är inte konstigt att människor fortsätter med metoderna, för som du skriver fungerar just denna rådgivning på ett sådant sätt som gör det möjligt. Det är en grundläggande taktik som man använder i alla möjliga typer av sekteristiska sammanhang, allt från religiösa grupper till hur det kan fungera på arbetsplatser där en hel grupp gör saker som är helt uppåt väggarna - men där alla peppar varandra att fortsätta. Det finns ju inget utrymme för tvekan, någonstans. 

Jag förstår att enskilda, som du skriver trasiga och ensamma föräldrar, faller för detta. Man kanske inte har så mycket mer input gällande sitt eller andras föräldraskap annat än i det sammanhanget. Vad jag har lite svårare att förstå är de individer som ger sig in i debatten här på FL, eller som läser om kritiken mot AW och således aktivt tar del av de här argumenten vad gäller emotionella och neurologiska skador på barnen - och inte tänker om. Som år ut och år in faktiskt tar del av det som sägs här och på andra ställen, men aldrig någonsin stannar upp tillräckligt länge för att fundera på vad som ligger i det. Jag har aldrig stött på en enda respons vad gäller det här med kortisolpåslagen till exempel, och det får mig att undra om man medvetet blundar inför det eller faktiskt inte tror på det.   
    Du skriver så viktiga och tänkvärda inlägg och ja, jag är helt säker på att många också på den den "andra sidan" läser. Även om det inte känns som det leder någonstans gör det faktiskt det.
    Vad jag menade med A och inte B var att jag också har förståelse för föräldrar av idag eftersom att jag kan se att deras historier till stor del påminner om vad som faktiskt hänt tidigare och då ofta. För mig, som jag sa tidigare, är de exempel på hur en metod eller ett sådant forum får föräldrar att agera. Sedan finns det som med allt undantag men "boven" här inte främst föräldern utan en metod och ett forum som uppmuntrar och peppar föräldrar att gå emot sina instinkter.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2013-02-18 22:57:56 följande:

Det är ju lite tragiskt att hon faktiskt inte har koll på vad hon kritiserar. Man gör ingenting som ett sorts "måste" inom AP, man anpassar sig istället till barnet. Jag använder mig själv att ett nära föräldraskap men det innebär inte att min dotter har suttit som en apa på mig under hela sin spädbarnstid. Däremot har jag gett henne närhet när hon har behövt det, när hon har bett om det och när jag har sett att hon behöver det, och jag tror att det är naturligt att vara nära varandra. Det betyder inte att jag inte har respekterat hennes kroppsliga integritet eller att jag har hämmat henne. Spädbarn kan också ha behov av att få lite space och det är väl bara helt vettlöst att låsa fast alla barn i en sjal vare sig de vill det eller ej. Det där fungerar otroligt olika för alla familjer. Man "måste" inte samsova eller bära i sjalar, däremot bör man inte låta små spädbarn som vrålar efter närhet lämnas i ensamhet i ett annat rum för att trösta sig själva. AP handlar om att anpassa sig efter barnets behov av närhet, inte att klistra ett ovilligt barn mot kroppen och att fysiskt hindra barnet från att röra sig. Det handlar om att vara uppmärksam på och i högsta grad känslig inför sitt barns behov och att man tror att barnets närmaste omvårdare, anknytningspersonerna, är närvarande i att besvara dessa behov. Att inte ignorera uppenbara behov. Att göra det till en fråga om att man måste samsova, eller låsa fast barnet i tvångströja, är ett riktigt fult grepp eftersom människor uppenbarligen köper det hon skriver. Detta som hon alltså skriver utan att ha någon som helst koll på vad hon faktiskt kritiserar. Jeeez... jag blir så trött.
    Innan jag skriver mer då jag faktiskt måste sova för att orka jobba imorgon vill jag skriva att jag visste att hon hade noll koll på AP men glömde nämna det.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..