Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Sulitelma16 skrev 2013-02-17 09:59:09 följande:
    Åh, Jessi här ovanför: Du har helt rätt! Detta är forumet där koleriska morsor samlas för attt hitta sin livsluft: Att klanka ner på en kvinna som ger blanka f-n i vad som skrivs i denna tråd - med all rätt. Själv ser jag det hela som underhållning. Fascinerande hur alla kan orka hålla på. Men ... Det kanske är bättre att avreagera sig här än att knäcka någon i sin omgivning. Skaffa ett liv istället!
    Den senast puffade tråden på AW forum, mamman skriver:
    "Skrik, skrik, skrik och skrik. Sedan strax före sju har hon nu skrikit. Jag har ramsat mig blå, upp till 20 verser som mest, högt och lågt och argt och fint. Några gånger har jag gått in och lagt till rätta (nästan hela kudden är blöt av, ja, kräk dregel och tårar förmodligen... blöt i alla fall) och då blir hon stilla bara av att jag lägger henne tillrätta, sen drar hon igång igen när jag går. Jag vet att det bara är jag som hör, men borde inte detta beteende tyda på att hon inte behöver lugnas med fysiska medel, trots att hon skriker som en besatt där inne? Jag försöker verkligen hålla en säker attityd, men jag känner mig som ett enda stort desperat frågetecken just nu. Känns som att jag bara gissar, jag vet bara att jag inte vill ge upp en gång till men jag kan inte ärligt påstå att jag alls vet vad jag gör... hon tystnar några sekunder då och då, men det kunde lika gärna bero på utmattning."

Svaret? Ja, ni kan ju gissa. Jobba på attityden! Och detta bland annat:
    "Jag brukar tänka så här; Vad är alternativet? Ta upp barnet? Rädda barnet från vad då? Sömnen? Sängen? Är det farligt?"
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=35121&start=15

Till alla som frågar: Men pågår detta idag? Ja, det gör det i allra högsta grad.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-02-17 20:47:41 följande:
    Jag läste lite i tråden... Och alltså...fy vad vedervärdigt! Gråter
    Mamman skriver att "så fort jag tar i henne blir hon lugn". Ja, tror jag det! Men ändå lämnar hon bebisen och låter henne skrika så "kudden blir blöt av kräk, dregel och tårar."!?

Snälla SHN-människor - hur svårt kan det vara att bara ligga nära sin bebis och hålla om/krama/gosa tills bebisen somnar istället för att springa omkring och klocka tiden, ramsa och bete sig!?
    Jag tror att många av dessa föräldrar dras in i en annan värld  på forumet där just AW sätt att förhålla sig till barn blir det viktiga, inte de egna känslorna inför det hela eller det enskilda barnet. Det är sån stämning (sektlikt) och det är inte lätt för alla att höra "du gör fel" eller "du skadar ditt barn om du inte gör så här". De enda gångerna jag har sett att de råder föräldrar att avbryta är om de inte helt gör enligt AW metod.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Fiona M skrev 2013-02-17 21:57:02 följande:
    hur vet du det?
    och vad menar du händer om man inte är anonym?

dessutom,  tillåter FL att användare reggar "kända namn" och påstår att de är folk de inte är..?

Som sagt, denna person har haft Anna Wahlgren som nick i flera år och sagt sig vara henne i flera trådar i detta ämne. Jag ställer mig också frågande till varför hon fortfarande är kvar om allt är fejk.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-17 21:48:25 följande:
    Du har nog rätt MalinEddie. Många är väldigt osäkra som nyblivna föräldrar, en del mer än andra. AW är riktigt duktig på att marknadsföra sina kurer/modeller i sina böcker. Är man då väldigt osäker och tror att det här faktiskt är bra för barnet så maler det på tills de är fast.
    Ja, jag tror det ligger jättemycket i det. Som jag ser det är det rådgivningen och metoderna i sig som är det stora problemet. Att man utnyttjar svåra situationer, osäkerhet och ensamhet. Jag tror att de flesta som hamnar där till en början gör det i god tro, med ett hjärta och många gånger i ren desperation. Någonstans på vägen börjar de förtränga sina instinkter. Det handlar om mycket mer än att ha olika åsikter om barnuppfostran och barns sömn här.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    mikroE skrev 2013-02-17 21:44:51 följande:
    Jag fattar verkligen inte idén att tröst kan göra barnet rädd för sängen och tro att sängen är farlig. Vi samsover men min dotter har börjat sova själv på kvällarna innan jag och min man går och lägger oss. Hon vaknar ibland och då går vi självklart in till henne lugnt och stilla, tröstar först med rösten och sedan med handen och om det behövs ger jag bröstet. Istället för att lära sig att mamma och pappa kommer inte när jag skriker så lär hon sig att känner jag minsta oro så kan jag lita på att mamma och pappa hjälper mig komma till ro igen. Hon är inte det minsta rädd för sängen och när jag frågar henne på kvällen om hon vill gå och sova när hon gnuggar sig i ögonen så viftar hon med armarna och ler och skrattar och hon är ofta jätteglad på skötbordet innan och när hon lägger sig så kastar hon sig i amningsposition när jag frågar om hon vill ha bröstet och sova. 

Jag förstår att inte alla vill söva med bröstet eller samsova men jag kan inte tro att någon någonsin skulle tro att min dotter är otrygg i sängen eller i vaket tillstånd eller att hon ogillar att sova. 
    Nej, just den biten är så sorglig. Du skapar inte trygghet hos ett barn genom att lämna det ensamt med sina behov, känslor. Det är ju precis tvärtom! Det finns en anledning till att så många SHN-kurade barn protesterar redan vid "skrattet till godnattet" och när de lägger blicken på sin säng skulle jag vilja säga.
    Det låter som att ni har fina nattningarGlad

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-17 22:19:23 följande:
    Nu är det igång och raderas igen Drömmer
    Vad var det nu?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Ojsan skrev 2013-02-17 21:54:08 följande:
    Nu är det egentligen inte fråga om att klanka ner på en enskild person, det är främst en diskussion om en tvivelaktig metod som verkar rent av skräckinjagande i många föräldrars ögon.
    Det där var ett typsikt inlägg som brukar dyka upp i dessa diskussioner. Istället för att faktiskt se vad som kritiseras flyttar man fokus till de människor som deltar i debatten. Och till AW person.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Kunde inte låta bli att se om något hänt i den tråd jag länkade till igår och detta är från idag:
    "efter lunchen somnade hon på bara fem minuter, medan jag jagade rätt på emil, och det kändes ju väldigt lyckat. men sen vaknade hon efter ca 45 och gnällde, det är första gången hon inte sover hela luren när hon väl somnat. först bara lyssnade jag ett tag, men sen började det bli jobbigt så jag drog fram damsugaren för att hålla mig sysselsatt och förhoppningsvis ge lillan något att lyssna på. några gånger gav jag henne ändå nägra ramsor eftersom hon till sist skrek upp sig så mycket. emil kom yrvaken ut ur rummet efter en kvart ungefär och undrade vad som stod på, allt medan jag fortsatte damsuga för brinnande livet och astrid skrek värre och värre. till sist hade de återstående 45 minuterna nästan gått och jag skyndade in i en tyst sekund och tände lyset under glada tillrop. tyvärr började hon gallskrika igen innan jag han ta upp henne så jag gjorde några tafatta försök att buffa men i ljuset kändes det helt fel, så jag satte henne upp i sängen i stället och så pratade vi (jag och emil) med henne tills hon slutade skrika och var tyst sittandes en stund innan jag tog upp henne åtminstone."
    "oavsett orsak så är det väl något som lär hända igen, åtminstone någon gång då och då får jag väl räkna med, så hur tycker ni överlag att jag hanterade det? jag tänkte hela tiden "lita på barnet lita på barnet lita på barnet" för att inte ingripa för tidigt och störa, men tyvärr så blev ju skriken som sagt bara stadigt värre vad jag än gjorde/inte gjorde. nu är hon alldeles hes stackarn..."
    "Nu känns det som att jag har provat ALLA sätt att säga ramsan och hon känns totalt okontaktbar, bara skriker som en galning där inne. Det känns verkligen inte bra. I början är det inte så farligt, men vid varje lur jobbar hon upp sig något väldigt och det tar som sagt ca halva luren innan hon somnar. Ska det vara såhär? Det känns som att just lurarna blir sämre och sämre, och det känns så tråkigt att hennes dagsömn blir så förstörd."
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=35121&start=30
    AW kritiserar 5-minutersmetoden för samma saker hon förespråkar själv och då än värre..

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2013-02-18 18:38:46 följande:
     Barnet får skrika och gråta i 45 minuter medan morsan dammsuger (och syskonet får dessutom betrakta denna bisarra uppvisning i brist på gensvar) och sedan ska barnet PRATAS med. Sättas upp i sängen och pratas med.
    Man ska aldrig ta upp ett gråtande barn ur sängen enligt SHN. Många får rådet att skoja med det gråtande barnet när de gör godmorgon för att sedan ta upp barnet när det tystnar av chock eller får till ett leende, " Ju surare unge, desto gladare ömma föräldrar" heter det enligt AW.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2013-02-18 19:01:13 följande:

Det är en enda lektion i hur man skapar relationsstörda indvider av sina barn, människor som inte har tillgång till sina egna eller andras känslor. Att föräldrarna möter den känsla man har med en diametralt motsatt känsla (förstå vilka dubbla signaler detta är), eller att man endas "belönas" - i form av att man blir upplockad osv - om man ler på kommando eller tystnar. Det är helt obegripligt för mig att dessa människor - som i vissa fall faktiskt är förvånansvärt bildade, det finns/fanns ju till och med en psykolog i AW-gänget - inte begriper detta grundläggande. Helt vid sidan av det helt ofattbara i att inte instinktivt plocka upp och trösta ett gråtande barn.
    Ja, jag håller med.
    Mad as snow skrev 2013-02-18 19:01:13 följande:

För att sedan gå in på ett forum och uppenbarligen inte vara helt nöjd med situationen. Om man läser exempelvis det du länkade till så är det ju rätt tydligt att den här mamman sökte stöd för att det hon gjorde var rätt, fast något inte känns bra. Oavsett om det är ett uteblivet resultat eller en kuvad föräldrainstinkt som skaver, jag vet inte vilket. Men det här är ju inte föräldrar som är nöjda med metoden eftersom de pepprar forumet med ett enda jäkla rop på hjälp, varpå andra ska komma in och säga åt dem att fortsätta, att framhärda, att bita ihop. Maken till att vara frikopplad från sina mest primitiva känslor som förälder är det ju sällan man skådar.
    Ja, och detta tycker jag är otroligt viktigt. Det är därför jag gör mitt bästa att inte döma föräldrarna och istället fokusera på de metoder och råd man utgår ifrån. Varför man hamnade där. Tyvärr är det jättesvårt att gå in på AW forum och skriva till föräldrarna själva om man har en annan syn än den som kommer från AW. Jag använder deras ord som exempel. Det räcker att läsa boken men här har vi exempel ur IRL som alla har gemensamt att de är inspirerade av AW metod och att de gör enligt metoden. Jag har pratar med "avhoppare" genom åren och problemet ligger till stor del i föräldrarnas bakgrund och den desperation de känner inför sömn eller annat var de inte får hjälp. Senare kommer det att handla om något helt annat och där hänger givetvis det andra med. Det kan vara sammanhållningen, rädslan för att göra fel och all den uppmärksamhet och de hjärtan och andra smileys man ges i tusen när man gör rätt. Det finns en anledning till att man kallar forumet sektlikt och det vittnar också dessa människor om..
    Någon sa tidigare att det är mamman i det här fallet som tolkar fel och så brukar det låta (speciellt när en tråd uppmärksammas här för jo, "ni" läser) om föräldern ifrågasätter metoden. Samma sak sker i var och varannan tråd (barn gråter under långa perioder ensamma med husljud eller ramsor i bakgrunden) men här ifrågasätter mamman. Jag hoppas nu (även om jag vet att det tyvärr brukar komma med otrevligheter varje gång från AW eller hennes medhjälpare i stil med "du är inte tillräckligt påläst, läs boken en gång till" "du gör fel, stackars barn.." "du saknar verkligen attityden, herregud". ) att de ber föräldrarna avbryta.
     Även om det är jävligt tungt att läsa är det viktigt att uppmärksamma det.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..