• Litet My

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Mad as snow skrev 2013-04-04 22:41:54 följande:
    Så är det absolut. I takt med att anknytningsprocessen får några månader på nacken, desto mer knyter ju barnet just an. Jag talade vid ett annat tillfälle med Anders Broberg som ju är en fena på det här ämnet, angående att lämna bort en liten bebis till barnvakt och som han lade fram det är det lättare att lämna bort en liten nyfödd till barnvakt än en unge på, säg 9 månader. Självklart är det så. Det har ju med kognitiv förmåga hos det lilla barnet att göra också, medvetenhet, och framför allt just en etablerad relation och anknytningsprocess. Detsamma bör ju kunna appliceras på det här ämnet också, när vi talar om lite äldre spädbarn och deras - enligt Amazonas - mindre behov av närhet i jämförelse med en nyfödd. Detta påstående saknar helt grund i mina ögon.

Mycket intressant, och exakt så som jag tror (jag är ingen barnexpert eller ens sitter och läser mycket om anknytning, men jag har 2 egna barn, olika individer som jag lyssnat och lärt av och jag läser en del härinne där det finns en hel del duktiga människor som är duktiga på aknytning/närhet/barn och som läst på en hel del.

Låter också otroligt logiskt detta med barnvakt att det är lättare att lämna en nyfödd till barnvakt än ett äldre, vi har inte lämnat till barnvakt när de varit så små mer än korta stunder med den första, men först när han blev lite äldre så började han reagera och likaså den andra med att främmande personer skulle hålla, passa på ÖF för att man skulle gå på toaletten och såna saker.  

Dock roligt att få det bekräftat eftersom (tyvärr) ganska få i min omgivning tänker som jag utan det är 5 mm,mycket barnvakt osv och folk tycker vi är lite koko som trots att både jag och sambon har jobb och jag pluggar fixat och trixat så pass att förskoletiden är så minimal det går samt att barnen fått samsova och vi inte provat div olika metoder, något som verkar vara väldigt inne i mina kretsar just nu. 
  • Litet My

Läste gästboken igår, jag vet inte om AW inte vill eller inte kan förstå FF tankar/ känslor kring allt.

• Litet My

Barnakurs i Gastsjön på G nu tydligen :/

• Litet My

Malineddie: Usch, det är så man blir gråtfärdig :(

• Litet My

Malineddie: Kan inte länka från mobilen men om du går in på kackelforumet så ligger det längst upp.

• Litet My
    Ellie skrev 2013-07-09 13:51:33 följande:
    Det verkar inte gå så bra för henne just nu.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article17102990.ab

Tror det gick åt motsatt håll mot vad hon trodde när hon gick ut i media, iaf om man läser kommentarerna på hennes blogg/gästbok.
  • Litet My
    My opinion skrev 2013-07-09 14:52:07 följande:

Vad trodde hon skulle hända?

gissningsvis trodde hon att hon skulle få sympatier och att folk skulle vilja skänka en slant. Men folk överlag tycks tycka ungefär som jag själv, hon har sin pension, hon har haft ett STORT arv och hon har en stor egendom, där borde man börja innan man tigger i media. Mao mina sympatier vinner hon inte, det står många lååångt före. 
  • Litet My

15 miljoner fick hon i arv för några år sedan :/

• Litet My
    Ellie skrev 2013-07-09 23:43:37 följande:
    Ja, inte skulle man vilja skicka in sitt eget spädbarn till en grupp kvinnor som vill träna på att lära sig AW's metod.

Någonstans stod det att det är kursdeltagarna som har hand om bebisarna på natten, och föräldrarna sover (försöker sova) i en annan byggnad. Hu! Tänk att lämna sitt spädbarn med sömnproblem till vilt främmande människor som solfjädrar, buffar, ramsar mm medans bebisen skriker efter kroppslig närhet med sina föräldrar.

Det där är skumt, visst om man är trött och möjligtvis lämnar barnet till en känd barnvakt när man inte står ut, men en hop främmande kvinnor som skall kura och dessutom undervisa samtidigt, hur tänker man då? Har man helt tappat förståndet?
  • Litet My

Undrar lite också om de som säger sig ha kört shn verkligen gjort det enl AW, någon skrev tidigare "vi har buffat och vi har vagnat" vilket inte är specifikt AW, och precis som att det blir fel att säga att "jag körde 5 mm, men gick in när bebisen började skrika" då har man INTE kört 5 mm.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..