• Litet My

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Natulcien skrev 2013-03-13 13:07:12 följande:
    Hmm...jag skulle snarare påstå att det är udda att sakna den instinkten...
    Det kan iofs vara sant, vi kanske alla har den från början, men överlag tycker jag klimatet kring bebisar hårdnat iaf när jag ser mig omkring med de mammor jag träffar ibland irl, många förespråkar skrik, 5 mm,att "inte ta upp barnet så fort det gnäller" och mycket prat kring hur JOBBIGT allt är med barnet, är det inte sömnen, så är det maten,att han/hon bajsar för mycket, trotsar för mycket osv osv. Visst jag kan vara urless på mina barn mellan varven, speciellt den äldre men jag kan tycka att det ibland blivit någon slags jargong att allt är så jobbigt och visst "får ungen skrika lite".
  • Litet My
    Natulcien skrev 2013-03-13 13:21:23 följande:
    Jo, du har väl tyvärr rätt i det. Jag har också stött på den attityden, tyvärr. T.o.m. bland enstaka nära bekanta. Men jag hoppas ju att det inte är norm, utan undantag...

Det hoppas jag med, men tyvärr ser jag ganska många som gör så, och ganska ofta när man säger något (om vi sitter i grupp och pratar" så är jag en av få som tycker att "ja men låt bebisen sova med er om hon sover hela natten av det" (vilken denna 5 månaders bebis gjorde, däremot vaknade hon 2 gånger på natten i egen säng vilket var ett stoooort problem för föräldrarna).
  • Litet My
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-13 22:52:01 följande:
    Precis! Precis som du säger. Små barn styrs av behov. Äta, sova, bajsa, kissa, KÄRLEK, NÄRHET, lära sig.
    Exakt, förvisso har hon en poäng i att mycket med i synnerhet ammande spädbarn har med ammningen att göra (tänker främst på det där timlånga snuttandet) men det blir ju galet att som AW låsa sig fast helt vid det. Reagerar också på de kommande känslorna när bebisen skriker, då är den inte ledsen (och skulle den vara det är det för att föräldrarna räddat barnet för mycket-tagit upp det när det skrikit) utan man ändrar det till arg,kränkt, förbannad, gnölar mm.

mao talar det om för mig att man skall gulla med bebisen första tiden, vid en månad skall man vagna bebisen när han vill äta om natten, han blir inte ledsen och förtvivlad och tror att hans överlevnad är hotad utan han blir mest förvånad, några månader senare besitter han en hel rad mindre trevliga egenskaper (ovan) utom att just kunna vara ledsen eller vilja utrycka något fullt naturligt (ont i magen, för kallt/varmt,närhet osv) det blir ju snudd på att avpersonifiera barnet.  
  • Litet My

Vet inte om det varit uppe tidigare men hittade ett gammalt blogginlägg gjort av en tjej som suttit och diskuterat AW s metoder på ett annat forum ungefär som vi och AW själv kom in på forumet och minst sagt läste lusen av mammorna och gick till personangrepp bl.a. Om deras ammning osv, någon som känner till det?

• Litet My

Får man länka till någon annans blogg som är privat? Är det okej så vist kan jag göra det.

• Litet My

Kram Jellybeanbaby!!! KRAM!!! Känner du värmen? ;)

• Litet My

Regnig måndag: Ska man tro AW så handlar det om att en sköldpadda på rygg blottar buken och är hjälplös mot rovdjur när mjukdelarna är uppåt, på samma sätt känner spädbarn när de blir lagda på rygg då de från början vet att de har sin Sköld på ryggen som skyddar mot vargen samt är födda med viljan att ta sig framåt/fly?. Hur hon får ihop det hela vet jag dock inte, men å andra sidan har jag bara två barn som inte fruktar "vargen" och avskytt att ligga på mage mer än korta stunder så vem är jag att uttala mig ;)

• Litet My

Amazonas: Om du läser så citerar jag vad AW säger/ skriver, inte mina egna åsikter.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..