Inlägg från: purple box |Visa alla inlägg
  • purple box

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Jellybeanbaby skrev 2013-02-19 21:23:41 följande:
    Så låter det ju inte när man läser AWforum...
    Jag blir ju allvarligt störd när jag läser sånt här på AWforum, i tråden som Malin länkade:
    "Lillen börjar bli övertrött. Han får ju inte alls så många timmar som han behöver. Han sover ju bara 10-11 timmar per natt. "
    Vänta, va?
    Och eftermiddagsluren hade de tagit bort. Hjälp.
    Jag hoppas ju att bvc vet mer om barns sömn än AW 
    Ja man blir rädd... Kommer ihåg första tråden jag kika på där.
    "nu är hon ju så gammal (tror det var 4-5 månader) och ska äta mer samt sova mindre. Hur ska jag hålla henne vaken under den tiden hon brukar sova?"

Nu förstår jag helt plötsligt sambandet mellan flaskmatning och övervikt. Får inte barn reglera sitt intag själva lär de inte sig att sluta när de är mätta.
  • purple box

Någonstans har jag ändå riktigt riktigt RIKTIGT svårt att förstå varför man gör något man så själv tydligt känner är fel... Om man är innästlad djupt i sekten känns det som att det är en annan femma men den där mamman verkade vara ny.

Och så beröms de som starka för att de står emot gråten.. Det är inte styrka för mig. För mig är en stark förälder den som försöker milt att söva sitt barn även om gränsen är nådd. För att det känns rätt.

• purple box

Ett stort problem är väl att så fort man nämner att man inte tycker om Annas metoder så får man tillbaka "ja, det blev ju mycket bråk och synpunkter när Felicias bok kom".

För mig är det inte det minsta relevant i mina känslor kring Annas metoder. Jag visste inte vem hon var då, läste inte boken heller så fick inte reda på det då.

Såhär upptäckte jag AWs metoder/kurer:

Såg något om att någon annan skämta "jag är så trött, jag ringer snart Anna Wahlgren" (det var ett skämt, hon ansåg att hennes metoder var vidriga), var kanske.. Hmm. Efter BB-tiden med andra barnet, hon är 6 månader nu så säg mellan 5-4 månader sedan, blev nyfiken och kom rätt in på Anna Wahlgrens sida.. Och såg då tråden om hon som tyckte hon skulle korta sömnen. Tänkte "nej nu har något väl blivit fel? Aw skulle väl vara barnexptert?" Kika på andra sidor och såg någon nämna tryckpressen. Varpå jag kikar med på AWs forum och såg 2 av hennes filmer.

Det har jag grundat mina känslor kring hennes metoder på. Inte Felicias bok. (som jag inte läst, hur ska jag kunna grunda något på det?) Men det verkar inte vara ett alternativ för folk, att man faktiskt kollat upp vad hon står för. Läste som sagt SHN för att lära mig om den, nu ska jag kika på Barnaboken om jag hittar den på antingen bibliotek eller en loppis.

• purple box
    I969 skrev 2013-02-19 22:48:37 följande:
     Jag ser framför mig en jätterädd och osäker förälder - inte en känslokall, egoistisk barnmisshandlare. Brukar inte trådarna ofta sluta lite"rumphugget"? Är det kanske så att många ändå inser hur absurt det är och bryter?
    Jag tror också det oftast är så. Till och med känner en som är så, osäker och vill inte göra fel. Vilket jag förstår. Men ändå inte, i de fall där det faktiskt fortsätter. Det är nog för att jag bara vill ta upp det lilla barnet och krama. Och gärna försöka med att hitta en annan väg med föräldrarna. Förhoppningsvis slutar de så för att de avbryter och hoppas att de hittar en bättre väg.

Jag tycker mig i alla fall se ett ljus bland dem som inte följer SHN fullt ut, de tar upp om bebisen blir väldigt ledsen. Det ger mig lite hopp om att nå fram till den jag känner som vill göra det bra men är så pass osäker så de ibland gör saker mot sitt eget kännande.
  • purple box
    MalinEddie skrev 2013-02-19 23:04:51 följande:
    Det är jättefint att du har möjlighet att påverka din vän som också verkar se felaktigheterna själv. Det hoppas jag alla gör som kommer i kontakt med något liknande.
    Jag försöker. Men det är ett känsligt ämne. De är osäkra, de vill göra rätt och tror att AW är den stora barnkännaren hon utger sig för att göra. Jag har all förståelse för att de hamna där, de har en ganska trasig bakgrund som involverar missbruk och omplacerade icke-gemensama barn, och de vill verkligen göra allt som går för att dels ge detta barn alla möjligheter i världen och dels antar jag uppväga för allt som gått snett innan. Så det är ett långsamt arbete.

Däremot så säger jag rakt ut till föräldrar som sitter och skryter om sina felaktiga time-outs (20 minuter för en 3åring) och 5mm metoder att jag inte tycker om det.
  • purple box
    MalinEddie skrev 2013-02-19 23:33:32 följande:
    De är ju redan intresserade av hur du ser på barn så du har redan kommit en bit på väg. Vet de om att AW har blivit anmäld av BLF?
    Bra att du säger din åsikt, det är inte alltid det lättaste. Lite OT men detta är en mycket bra artikel om timeout:
    larsh.files.wordpress.com/2009/02/timeout-som...
    Nepp, troligen inte. Ska ta upp det med dem, de tror visst fortfarande att mina åsikter om AW är grundade på Felicias bok.

Ah, den ska jag läsa!
  • purple box

Men den del som förespråkar liknande metoder är ju såååå självsäkra i sitt sätt, även om det inte alltid fungerar, att det är som att slå mot en bergvägg.

MalinEddie förresten. Jag tjuvkika för några dagar sedan om vad han skrev om SHN och 5 mm. Och försökte sedan läsa vad AW skrev om det han skrev om hennes metod (fick ont i huvudet av hennes text).... Vet inte varför det var viktigt att du skulle veta det, hade en anledning innan idag och återkommer om tanken kommer tillbaka.

Men jag måste säga att anledningen till att jag bestämde mig för att läsa den var just för titeln. Den lät så rätt och hört innan att han tydligen skulle vara mycket kunnig. På tisdag blir det stor läsning av den medan jag väntar på annat, ser fram emot att läsa mer efter vad jag redan läst.

• purple box

Jag har funderat på en sak ett tag...

Exakt vad är skillnaden, förutom tillfällig buffning och tiden, på 5 mm metoden och SHN?

I 5mm metod ska man väl säga "godnatt" var 5 e (och ökande) minut medan i SHN ska man ramsa vid behov... Är det bara jag som har svårt att se den stora skillnaden? 

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..