Inlägg från: purple box |Visa alla inlägg
  • purple box

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Orolig2121: Jag har varken läst Felicias bok eller någon av Anna Wahlgrens böcker. Däremot har jag tittat på hennes filmer (det lilla jag orkat) och kikat på hennes forum. Vad jag såg och läste fick mig att gråta och jag har lovat mig själv att hennes metoder inte kommer nära mina barn.

Och kan man inte lita på Felicia pga hennes problem kan man knappast lita på Anna, du säger själv att AW troligen också är borderline. Varför skulle då den ena vara mer trolig än den andra?

Och till sist. Att påstå att alla med borderline uppför sig lika är ungefär lika troligt som att alla schizofrena är massmördare.

• purple box
    Höghus skrev 2013-02-04 18:42:07 följande:
    Oj, nu är hon ute i Aftonbladet igen. Och för första gången med en gnutta självkritik.
    Men ändå mest som ett offer. Fast nu har hon tagit ett steg i rätt riktning kanske.
  • purple box

Eftersom en bekant till mig tycker att SHN är helt otroligt bra och det med "vargatimmen" fått henne att förstå sin bebis... Samtidigt som hon tycker att hela grejen med anknytningsteorin är helt underbar så bestämde jag mig för att läsa boken, lånade den idag och redan efter ett par sidor blir jag ledsen.

Barnen sover dåligt pga missriktad välvilja. Genom att ta upp barnen och trösta bekräftar du att det är farligt och spär på otryggheten och överlevnadsinstinkten.

Jäkla stor ångest och ängslan mina barn måste ha.....

• purple box
    MalinEddie skrev 2013-02-05 18:37:02 följande:
    Oj, hur går det ihop? Anna Wahlgrens egensnickrade teorier och anknytningsteorin är så långt ifrån man kan komma.
    Ja det undrade jag med.Ena stunden hylla hon SHN och andra stunden satt hon intresserat och glatt och lyssna på det här med ap (vilket jag tror jag tillhör, efter att ha läst lite om det).
  • purple box
    MalinEddie skrev 2013-02-05 20:15:49 följande:
    Ett exempel ur TS:
    "Spring sedan inte och byt och härja på natten. Bädda med plastad frotté under lakanet så madrassen skyddas och låt honom hålla på bäst han vill, tills han tröttnar (för det gör han, om ingenting händer). Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Ramsa honom till den informationen med en attityd av självklarhet. Vill kan kissa och bajsa i sängen - vilket han naturligtvis inte vill, egentligen - så får det vara upp till honom. Tråkigt, men ingenting du kan avhjälpa genom att ständigt bekräfta eländet, dvs springa där och försöka lösa "problemet" åt honom, vilket är, och blir, underhållning. Det får han ta hand om själv. För på natten händer ingenting, som sagt."
    php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...
    Kräks "Tycker nog du ska vara lite brutal här..."

Javisst, barn väljer att kissa och bajsa på sig. Det är ju bara för att manipulera oss.

(allt som betyder arbete för föräldern är manipulativt och ska självklart ignoreras)
  • purple box
    MalinEddie skrev 2013-02-05 20:34:45 följande:
    Man kan väl till viss del säga att AP är anknytningsteori i praktik. Samtidigt tycker jag AP på detta forum (jag vet inte vad det är du har läst?) ofta liknas med en metod, det är verktyg som ska följas osv enligt vissa t.ex. Oavsett ser jag varken att anknytningsteorin eller AP som det är menat och AW teorier om barn står nära varandra på något sätt. I alla fall inte om man ser till spädbarn och/eller sömn.
    Inte det jag läst här, har läst lite om anknytning på andra ställen främst. Jag är lite emot det mesta som säger "såhär ska du göra oavsett barnet".

Men håller med. Det är två helt olika synsätt på allt vad gäller barn.

Känns dock bra att hon bad mig om råd angående nattmål och inte AW.
  • purple box
    Sulitelma16 skrev 2013-02-08 12:20:49 följande:
    Jag ser till skillnad från er Anna Wahlgrens Barnaboken som ett stöd i min vardag. Hon beskriver ärligt, det är ingen skrivbordsexpert utan egna men välgrundade åsikter och erfarenheter. Allt håller jag inte med om, men jag tar till mig det som är klokt och funkar för mig. Vill ni ha läkarutlåtande - vänd er till dem.

Apropå diskussionen om näthat den senaste tiden blir jag förbluffad av hur mycket ohämmat skitsnack som förekommer, med ursäkter som "Jag måste ju reagera eftersom det hon gör är barnmisshandel" och liknande. I trådar som dessa träffas anhängare kring sitt gemensamma intresse: Kasta skit på en person som många älskar att hata. Det verkar som er livsluft är att tycka illa om Anna. Lägg istället den energin på alla som VERKLIGEN  inte brytt sig om sina barn, dvs i de flesta fall män som misshandlar eller inte ens har försökt utan bara stuckit.
    Finns bevis att AW misshandlar barn? Nej! Förtjänar hon respekt? Ja! Ingen av oss vet heller hur sanningen ser ut. Felicia Feldts bok är ingen absolut sanning. Anna har rätt att försvara sig - det är Felicia som valt att utan annas vetskap göra detta offentligt.

Kärleksbomba istället för att hata!

Alla har inte läst Felicias bok. Inte Annas svar på den heller. Det är för mig helt ointressant. Jag hatar inte Anna Wahlgren, tycker snarare synd om henne, men jag tycker många av hennes metoder är vidriga.

Finns bevis på att AW misshandlar barn? Kanske inte, men det faktum att barnläkare och psykologer tar starkt avstånd från hennes metoder säger en hel del?
    Förtjänar hon respekt? Respekt som människa, jovisst. Som självutnämnd barnexpert? Nej.
  • purple box

Orolig Och Loriyana

Jag läser SHN just nu. Och en (av många) saker fick mig att hajja till. "När du genomfört kuren, och den har fått sätta sig en vecka eller två, kommer ditt barn kunna matas varsomhelst.. Av vem som helst. Den kommer kunna sövas varsomhelst. Av vem som helst". Med andra ord, barnet kommer ha en skadad anknytning.

Och tidigare i boken "Ditt barn kommer skrika som du aldrig hört förut. Det är hjärtslitande..." Men man ska skita i det. Det skriket är troligen "kom och bekräfta mig PÅ RIKTIGT nu annars ger jag upp"-skriket. Barn mår inte bra av att ge upp. Ingen gör det.

• purple box
    orolig2121 skrev 2013-02-08 21:22:35 följande:
    Och? Låter inte så farligt alls tycker jag, om det är fråga om några dagar för att barnen ska ändra en vana. Menar du på fullt allvar att vi människor är så bräckliga så vi skulle bli traumatiserade av det? Jag kan inte tänka mig att det finns några belägg för något sådant. För mig låter det mer bara som väldigt sverige-2010.
    Barnet ger upp. Jag tror inte du förstår innebörden av det.

För övrigt svarade två av mina grannar (åldern 55-70) på sina barns behov och rop. Så det är knappast "sverige-2010". För att vara någon som inte håller med AW speciellt mycket verkar du ha ett enormt behov av att försvara hennes metoder. Ganska märkligt.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..