Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Anledningen till att jag postar två gånger är att min inlägg inte hade fått vara kvar om det såg ut som det första.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Hinner inte skriva mycket nu men AW har inte använt SHN på sina egna barn. Det var en metod som kom till långt senare när de egna barnen redan var vuxna. Viktigt att tillägga tyckte jag.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Amazonas skrev 2013-03-22 18:59:22 följande:
    Fel av mig. Hennes egna barn var inte vuxna, hon började "kura" 1978 då var hennes yngsta ännu inte född. Hon har dock aldrig kurat sina egna barn. Kuren utarbetades allteftersom andra familjer bad henne om hjälp. (Den som vill veta mer kan läsa om detta i Sanning eller konsekvens av Anna Wahlgren, s 334)
    Jag var inte tydlig, tänkte på när boken kom ut  Det var på 2000-talet, minns inte exakt årtal. Hon har inte använt SHN på de egna barnen och det var det jag ville poängtera.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Amazonas skrev 2013-03-22 15:05:03 följande:
    Jag har letat och inte hittat ett enda fall av PSD med andningslarm (av ett friskt och fullviktigt barn). Jag har däremot hittat fall där andningslarmet ringt och alerterat föräldrarna så att de kunnat ta upp barnet och "väcka" det. Så för mig är andningslarm den bästa försäkring man kan ha, inte hundraprocentig (vilket inte finns) som kan hålla koll nonstop vilket en förälder inte kan.
    Dessa barnläkare är av annan uppfattning och Hugo Lagerkrantz är väl Sveriges ledande expert på just psd?
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/spadbarn-ska-sova-pa-rygg_3085229.svd
    Barn kan göra andningsrörelser även när hjärtat har slutat slå och då larmar inte larmet. Jag har inget emot andningslarm men förstår inte att man bara för att man har ett andningslarm väljer att strunta i de rekommendationer som man vet minskar risken. Som ryggläge t.ex.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:32:20 följande:
    I samspel med familjen, med vänner, med släkt. Glad Men i början räcker föräldrar (och syskon om det finns) mycket långt. Jag gillar det Anna Wahlgren brukar säga: att världen måste få vara liten innan den blir stor. Dagis finns kvar. Anna har även sagt att hellre ett dåligt dagis än inget dagis alls från fyra års ålder då barnets sociala behov har mognat, men det verkar ha kommit i skymundan.
    Själv hade jag hellre om jag haft möjlighet att välja haft barnen hemma än på en dålig förskola också i den åldern.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    barajag66 skrev 2013-03-22 23:24:05 följande:
    När mina barn var små så jobbade jag 50%!! Om jag varit tvungen att arbeta 100% så hade jag inte valt att skaffa barn! Sån är jag!
    Hur mycket arbetade din man?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    gerd123 skrev 2013-03-22 14:14:14 följande:
    OK! jag har missat den debatten. Trodde inte det fanns en enda människa som ifrågasätter förskolan idag....2013! Finns väl ingen förälder idag som tvingar det äldre syskonet att vara hemma när det kommit en baby i familjen? 
    Det är det ganska många som gör, speciellt föräldraledigas rätt till förskola för mycket små barn. För oss var en självklarhet att ha tjejen hemma som var 18 månader när lillebror föddes. Vi skulle inte skola in ett barn under två år om det inte var absolut nödvändigt och detta trots att vi har världens finaste förskola med de bästa pedagogerna som jag litar till. Detta är egentligen OT men kände att jag ville svara.
    Hur känner du inför de metoder och råd AW förespråkar idag som tråden egentligen handlar om?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Amazonas skrev 2013-03-22 23:01:32 följande:
    Ja, det skulle jag också. Det jag ville poängtera var att Anna Wahlgren inte är emot förskola som sådan, utan att hon är emot förskola för små barn som själva inte har något behov av att ha ett eget liv utanför hemmet. Som jag skrev tidigare så är hon inte ensam om dessa åsikter, Hugo Lagerkrantz är en annan kritiker av förskola för små barn.
    Jag förstår och säger inte emot vad gäller yngre barn. Det jag reagerade på var att du skrev att en dålig förskola är bättre än ingen förskola alls för en 4-åring enligt hennes mening. Jag håller inte med som sagt. Oavsett ålder på barnet förtjänar det en bra förskola. Om förskolan har brister har givetvis också så gamla barn det bättre hemma om familjen är välfungerande än i en dålig förskolemiljö. Sedan kan man tycka vad man vill om förskolan som sådan och när det är rätt tid för barn att börja. Oavsett vad man tycker är inte en dålig förskola bättre än ingen alls. Oavsett ålder på barnet.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    barajag66 skrev 2013-03-22 23:47:24 följande:
    100% i ett välavlönat yrke! Han hade förstås mindre tid med barnen än jag  men när han var ledig så njöt vi intensivt av tiden. Varje stund vi kunde vara tillsammans hela familjen var guld värd och idag minns jag de stunderna med intensiv glädje.
    Okej, här var det viktigt för oss båda att vara hemma med barnen och senare gå ner i tid. Jag tycker inte du ska döma andra föräldrar. Din partner är väl en av dem i så fall.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Nu har vi hamnat väldigt OT här i tråden.
    Jag är glad att mad as snow är tillbaka. Hon är den klokaste människan på familjeliv enligt min mening.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..