Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

purple box skrev 2013-02-20 22:38:38 följande:
    Aah, just det. När man vill gå in och buffa eller trösta, då ska man ramsa. Jag undrar ibland om de starka "jag vet bäst" förespråkarna funderat på hur de skulle känna om de skulle bli totalt ignorerade. Men just det får mig att undra varför det hävdas att SHN så lägger man ansvaret på sömnen på sig själv istället får barnet. Ramsa, dammsuga och spela musik borde ändå ge barnet större känsla av "de är ju där, varför kommer ingen?" än att gå in var 5e minut, även om det är lika vidrigt på sitt sätt.
    Personligen tycker jag att SHN är värre än 5-minutersmetoden. Nu har vi ju givetvis ett forum att se till också där var föräldrar beskriver metoden i praktiken och där AW blir än mer brutal i sina råd än i boken. Något sådant forum finns inte för 5-minutersmetoden. Det finns ett häfte och en hemsida. SHN handlar om så mycket mer än en CIO- metod, det handlar om en livsstil och ett sätt att se på barn som är helt galet och då inte bara vid sömnen utan allt som ska leda dit.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag skulle förövrigt säga att SHN som metod har mer gemensamt med Babywise (boken har översatts till svenska men fick lyckligtvis ingen större spridning efter kritik) och jag tror att många som har lämnat SHN skulle känna igen sig:
    ezzo.info/top-resources/voices-of-experience
    Detta är en hemsida som jag tycker väldigt mycket om som varnar för en av alla CIO-metoder.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag tycker att tonen har varit bra för att vara en tråd i detta mycket känsliga ämne. Jag fick höra igen att man har skrivit om detta på AW forum, nu detta:
    "Hej Linn.
    Vi har slutat säga emot i trådar inne på familjeliv. Som du själv kan se av trådarna, så är det ingen idé. Det är inte bara Anna Wahlgren själv som blir hånad, men även de som försöker säga emot.

Men om du vill kan vi diskutera inne på forumet. Välkommen att öppna en tråd."

Men, men..

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag vill verkligen veta vem som har blivit hånad här och hur?

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-21 20:58:11 följande:
    Håller med dig där Malin. Om man bara ser till boken blir inte SHN lika vidrig, det är när man ser hennes forum och filmer som man förstår hur det är egentligen. Som du säger, det är en (galen) livsstil.

Hört "baby wise" nämnas någon gång men inte mer än så.
    Babywise var också nåt helt nytt för mig och det var först när trådar skapades här jag började undra, forska.  Här är trådarna (mamman i de andra tråden ändrade sig:))
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m57957557.html
    När jag sedan läste boken och om skaparen bakom upptäckte jag hur många likheter det faktiskt finns.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Antilopen skrev 2013-02-21 21:23:21 följande:

I början av den här tråden pratades det en del om AW:s alkoholvanor bl.a. Någon himlade med ögonen åt de namn som AW valt att ge sina döttrar. Såna saker känns rätt onödiga att diskutera i en seriös tråd om AW:s metod och dess konsekvenser.
    Ja okej, det håller jag absolut med om.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-21 20:58:11 följande:
    Håller med dig där Malin. Om man bara ser till boken blir inte SHN lika vidrig, det är när man ser hennes forum och filmer som man förstår hur det är egentligen. Som du säger, det är en (galen) livsstil.
    Som någon sa tidigare har hon talets gåva. Jag kunde emellanåt dras med för att i nästa sekund tänka "vad fan tänker du med, malin?!". Hon skriver så övertygande och den biten var skrämmande för mig, som faktiskt har kunskap om barns utveckling, att känna att jag för en sekund var där med henne när hennes metod är så långt ifrån allt jag tror på.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-21 21:53:25 följande:
    Det insåg jag också ganska tidigt när jag läste hennes bok. Hon kan verkligen skriva så man sväljer allt med hull och hår. Ibland när man läser SHN låter den riktigt  vettig. Tills man stannar upp och funderar igenom alt ordentligt. Den sista biten tror jag många glömmer just för att hon av många ses som en stor barnexpert.

Det är viktigt att belysa det. Tänk då en förälder som inte har kunskap bortom detta, känner att den har fått icke-råd tidigare, är deprimerad och vars självkänsla är i botten..Eller någon av det. Eller något värre. För mig gick det över på någon sekund men jag fann det ändå skrämmande. Det finns inget i hennes "teori" som är vettigt. Det går inte att komma längre ifrån vad vi vet om spädbarn än vad hon skriver i sin bok. Och det handlar om mer, det finns ingen medmänsklighet och empati.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Antilopen skrev 2013-02-21 21:42:34 följande:

Måste säga att jag imponeras mycket av ditt sätt att debattera, MalinEddie Du är så lugn men ändå skarp, saklig, kan visa på källor och citat, går aldrig till personangrepp. Det du gör är jätteviktigt! Jag har läst vartenda inlägg i den här tråden och hoppas att den fortsätter hålla samma nivå (bortsett från enstaka inlägg då).
    Tack{#emotions_dlg.flower}Hur känner du själv inför allt detta?
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..