Natulcien skrev 2013-02-19 20:36:34 följande:
Det lät ju hoppfullt, tyckte jag...tills jag läste i tråden. För det var ju inte av omtanke om barnet som AW bad henne avbryta, utan för att mamman inte var tillräckligt bestämd och inte tillräckligt insatt i "verktygen"!?
Så är det ju alltid. Hon kan ju inte säga något negativt om kuren som sådan utan felet ligger
alltid hos de opålästa föräldrarna. Hon brukar dock vara mycket mer brutal i sina svar annars.
Jag hoppade in i en annan ny tråd bara för att spinna vidare på vad jag skrev tidigare. Varför bad ingen denna förälder avbryta? För att hon inte var tillräckligt ifrågasättande? Varför ber de nu henne bli en inspiration för att andra föräldrar?
"Nu ska jag nog ha en smäll på fingrarna igen
Men jag har så svårt att lyssna på hans skrik. Han vaknade vid fyra igen. Jag gav pangramsa och han tystnade. Men sen sätter han igång igen. Jag låter honom reagera, han tystnar och jag bekräftar. Går igång igen. Så håller det på i två timmar, jag ramsar fem gånger med bekräftelse då han tystnar, under den här tiden. Till slut jobbar än upp sig, och jag undrar hur länge man egentligen kan låta ett barn skrika? Jag hör att han hulkar, så jag går in och buffar. Bekräftar hans lugn och han sover vidare i två timmar.
Jag vet ju att jag inte får buffa! Men hur länge ska man stå ut med att höra dem skrika? När är det egentligen kris?
Detta var i alla fall hans enda uppvak, om än ett långt. Han sov ofta sammanhängande timmar innan det!
Men ska jag bara låta honom vara? Tar han inte skada? Jag skramlade i köket massor men tror inte det hjälpte så mycket."
"Vårt problem ännu är morgonen. Jag blir så nervös när han vaknar på morgonen för jag vet inte hur jag får honom lugn. Han jagar upp sig och lyssnar inte på ramsan. När det närmar sig god morgon och han fortarande inte är lugn är det svårt att veta vad man ska göra. Några gånger tidigare i veckan buffade jag, en gång chocktystade vi honom med hög hostning för att kunna gå in och göra morgon när han var lugn. I morse ramsade vi och gjorde snabb morgon nät han hade lugnat ner sig. Då hade han gastat i 45 min.
Men blir det inte fel budskap när vi ramsar och sen gör morgon? Då kan han väl knappt koppla det till att sova? Jag testar att skramla i köket osv, men han vill bara upp. Hur ska jag göra?
Och det är inte okej att göra morgon trots att han skriker och klagar? Han får ju änddå inte komma upp förrän vi kommer in."
"Jag måste få hjälp! Nuvhar han varit vaken sen 05.13 och beklagat sig. I en timme alltså. han skriker nu, så han hulkar. Det är 40 min kvar tills vi ska gå upp. Jag har jättesvårt för att höra honom skrika så här. Särskilt när jag vet att han kämpar med en hosta, jag tror det är därför som han inte vill/kan sova.
Först babblade han bara. Då lät jag honom vara. Jag ramsade först när han började bli högljudd och arg. Och sen när han skrek.
Jag vet inte vad vi ska göra med dessa tidiga morgnar. Han lyssnar inte till ramsan. Jag skramlar i köket men det hjälper inte."
"Först bökade och skrek han i en halvtimma. Vi fick gå ut och ramsa utanför för att få honom lugn. Han satte igång igen vid 01, och vid 02. Vid 02 skrek han i en timma. Tills han blev nöjd med ramsan.
Även vid 05 bökade han en stund."
"Måste bara få fråga en sak. Jag vet att man inte ska se bakåt och älta, det förstör attityden. Men jag har så svårt att släppa.
Första natten fick lillen skrika en hel del. Han blev helt vansinnigt arg när jag slutade buffa och gick ut med ramsan. Det har plågat mig länge om jag lät honom skrika för mycket. Jag ville låta honom reagera och ville också ur buffträsket som vi varit fast i länge.
Men kan de skrika för mycket? Fick jag inte till lugnet ordentligt? Eftersom han fortfarande vaknar ett par gånger om nätterna, och inte lyssnar till ramsan om morgonen.
Bara tankar som vägrar lämna mitt huvud. Är en stark självkritiker och livrädd för att göra fel.
Är förresten så glad för alla svar och imponerad över alla som orkar engagera sig!"
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=32302&start=60