• tjejhalmstad

Hjälp med en bra Dags Meny för att må bra.

Behöver komma igång med vanlig kost igen, inga dieter eller räknande av kalorier.

Har under några månader ätit lite enligt lchf fast utan fett och räknat kalorier och tränat hårt på det.. Men kroppen har inte mått så bra av detta och jag har blivit väldigt trött. Har ingen mens längre så nu ska jag försöka komma tillbaka men vet inte riktigt vad som är bra mat att äta eller hur mycket. 

Så idag åt jag en tallrik havregrynsgröt på 1dl gryn och en grovmacka till och är nu riktigt mätt vilket jag inte varit innan. Är detta mycket mat till frukost? Byta ut nått av det till ett ägg istället eller bara äta en sak? Är så inne i lchf tänket och att äta så lite så möjligt så vet inte hur ja åt innan ens.

Ska ju även komma igång med träning igen men inte för att gå ner utan hålla vikt och måbra.  

Vad äter ni andra på en dag?     

• Svar på tråden Hjälp med en bra Dags Meny för att må bra.
  • Mumlan29

Hej, hos oss äts det enligt GI "metoden".
    Bort med alla kolhydrater lr välj matvaror som innehåller låg kolhydrat. Äter mest sallader av olika slag, wokade grönsaker och proteiner till det. För mej o mannen funkar det fin fint. jag har gått ner 13 kilo o han 12 sen sept. i fjol. Solig

• Mumlan29

... glömde ju skriva en dagsmeny Glad

Frukost: - ca 2 dl naturell jogurt m en halv banan o. vetekli
                   - en kaffe kopp

Lunch:  - Grönsallad m solrsofrön, salta nötter o en liten fiskbit till
                  - Vatten o kaffe

Mellanmål : -En mandarin

Middag:  -wokade grönsaker o köttbullar + grön sallad
                  -citron vatten

Å sen blir det mera kaffe drickande på kvällen ca vid 20.00... :)
    Så ser vår dagsmeny ut. :)

• Virriga Vera
    tjejhalmstad skrev 2013-01-30 08:05:54 följande:
    Behöver komma igång med vanlig kost igen, inga dieter eller räknande av kalorier.

Har under några månader ätit lite enligt lchf fast utan fett och räknat kalorier och tränat hårt på det.. Men kroppen har inte mått så bra av detta och jag har blivit väldigt trött. Har ingen mens längre så nu ska jag försöka komma tillbaka men vet inte riktigt vad som är bra mat att äta eller hur mycket. 

Så idag åt jag en tallrik havregrynsgröt på 1dl gryn och en grovmacka till och är nu riktigt mätt vilket jag inte varit innan. Är detta mycket mat till frukost? Byta ut nått av det till ett ägg istället eller bara äta en sak? Är så inne i lchf tänket och att äta så lite så möjligt så vet inte hur ja åt innan ens.

Ska ju även komma igång med träning igen men inte för att gå ner utan hålla vikt och måbra.  

Vad äter ni andra på en dag?     

Men du följer ju inte alls LCHF, du har inte ens ett LCHF tänk. Tag kontakt med en dietist ellet viktväktarna så kan du få bra hjälp eller om du vill följa LCHF så lägg till fett och sluta räkna kalorier.
  • linjes

Hur äter man Lchf utan fett?

• tjejhalmstad

Åt få kolhydrater. Så åt lchf:s bröd, ägg,sallad,kyckling,keso,frukt,broccoli tex.

Så följde inte lchf mer än att jag åt så få kolhydrater jag kunde men åt inga fetare såser till. 

Är inte ute efter att följa lchf heller då jag vill äta allt. Men eftersom kroppen sagt ifrån så ska jag komma igång med vanlig kost igen, dock behöver det inte innebära massa kolhydrater men har som jag skev svårt att veta hur mycket och vad man ska äta.

Om tex min frukost på en grov macka och havregrynsgröt är bra mat eller ska ändra till mer proteiner mm.             

• tetrahydrofolate

Du behöver inte mer proteiner, det enda mer proteiner gör är ger dig njurproblem. Allt överskottsprotein omvandlas till kolhydrater i kroppen ändå.

Havregrynsgröt med vad? Mjölk? Bär? Frukt? Grov macka med pålägg? Om du är lite mer specifik så är det lättare att ge råd =). Rent spontant låter det inte som för mycket mat till frukost utan ganska lagom.

• tjejhalmstad

Hade i knappt 0,5dl mjölk i gröten med kanel, leverpastej på mackan med gurka.

Till lunch, vad passar bra då? Där kan man väl ta en omellet med grönsaker i eller en salladstallrik och sen till kvällsmat nån form av köttgryta med broccoli till. Sen frukt mellan målen hade jag tänkt. Det borde väl ge mig mera energi och få kroppen i balans och sen kunna börja springa lite smått igen. 

Ska inte ner mer i vikt. Men behöver energi plus få igång mens igen.     

• tetrahydrofolate

Kroppen mår bra av kolhydrater, så försöka att inkludera dessa i varje måltid om ditt mål inte är att gå ner i vikt utan att få kroppen i balans igen.

Försök att äta ett mål varje dag helvegetariskt,baserat på grönsaker med tillägg av någon kolhydrat t.ex. ris, pasta, potatis. Det försäkrar att du får i dig lite grönsaker varje dag och minskar risken att få sjukdommar kopplade till överkonsumption av kött (du ska egentligen äta max 100 gram tillagat kött eller 130 gram tillagad fisk per dag om du inte är gravid eller ammar). Exempel är en matig sallad med potatis och bönor, wook med grönsaker och cashewnötter, nudlar eller ris, grönsakscurry med potatis i eller serverad över ris osv. Om det är lättast till lunch eller middag beror på dagsvanorna. Jag äter det till middag och en wrap eller matig macka till lunch eftersom jag har matlåda, men det går att göra tvärtom t.ex. en matig sallad med bönor till lunch och sen middag med kött. Ät även två mindre mellanmål, t.ex. en frukt eller en liten näve nötter (T.ex 8 mandlar eller valnötshalvor).

• tjejhalmstad

Äter redan väldigt mycket grönsaker så de får ja i mig bra. 

Idag blev det 

havregrynsgröt 1dl och en grovmacka leverpastej, te

3ägg och fyra påläggsskivor skinka paprika och gurksallad till.te

va trött och hungrig 1.5 timma efter middagen så tog 0,5dl nötter och några russin innan det var fika vid halv 4

tog då 1 äpple och 4 finncrisp.kaffe.

middag vid halv 7 blev för ovanlighetsskull ca 2 grovmackor (50gr tillsammans), 2 skinkskivor och ost, massa gurka och paprika ca.2,5dl keso.

tog sen äpple och te vid 9

Har varit hungrig och trött mellan målen, vet att idag inte var en bra matdag då det inte blev ett riktigt lagat mål mat. konstigt nog när jag innan bara åt 3dl keso till frukost och stod ut från 7-13 innan nästa mål togs. Måste ju ha krympt magsäcken då. 

Men är iallafall fortfarande vaken och hungrig nu. Lär bli en lång natt. Sonen har maginfluensa. Hoppas vi slipper.         

• tetrahydrofolate

Ja det verkar ju inte som att du får i dig tillräckligt med grönsaker på den dagsmenyn i alla fall. Minst 500 gram frukt och grönt per dag ska du äta, MINST. Personligen tycker jag att en bra kost ska innehålla en hel del mer.

3 ägg och 4 skivor skinka?! Klart som korvspad att du var hungrig 1.5 timme senare. Fullkornsprodukter som råris, havregryn, helvete, quinoa osv ger mycket fibrer samt långsamma kolhydrater som mättar bra, länge.

• tjejhalmstad

Hm ja som tyckte det var mycket just då med de äggen till lunch. Då jag inte ätit så mycket kolhydrater innan och väldigt lite mat så har jag inte velat chocka kroppen med massa kolhydrater heller på en gång på bara en dag. Magen är tillräckligt uppsvälld idag.

Hoppas på bättre luncher och middagar framöver, Får försöka lägga till mer fullkornsprodukter till mina sallader och kötträtter.

Men borde väl gå upp mycket i vikt igen när jag börjar äta mera plus kolhydraterna?     

• DisposableHero
    tetrahydrofolate skrev 2013-01-30 08:50:02 följande:
    Du behöver inte mer proteiner, det enda mer proteiner gör är ger dig njurproblem. Allt överskottsprotein omvandlas till kolhydrater i kroppen ändå.

Havregrynsgröt med vad? Mjölk? Bär? Frukt? Grov macka med pålägg? Om du är lite mer specifik så är det lättare att ge råd =). Rent spontant låter det inte som för mycket mat till frukost utan ganska lagom.
    Vad är det du sitter och säger??!!! Du har inte en aning om vad du talar om, och att sitta och säga sådana skitsaker till en stackars tjej som behöver kostråd då hon uppenbarligen mår dåligt är något du bör skämmas över. Fy!!!!

TS, det låter som att du redan har förstått grundprincipen och bara behöver lite tips på vägen. Försök att äta enligt tallriksmodellen, och se till att du har räknat ut ditt energibehov och eventuellt lägger dig lite på överskott om du vill börja träna och inte vill gå ner i vikt. Styrketräning tror jag du mår bäst av, inte konditionsträning i överflöd. Dock håller jag med någon ovan att du bör gå och få träffa en dietist alternativt en läkare. Det borde egentligen vara steg 1. Skriver du här får du bara en massa skitråd i stil med ''proteiner ger dig njurproblem och förvandlas till kolhydrater i kroppen om du äter för mycket''. Total dynga!

Den frukosten du beskrev i din trådstart är en ypperlig frukost. Lägg till mer fett och protein under dagen och  så har du en bra bas. Ta hjälp av en sida där du har koll på procentfördelningen.  Men...

STEG 1: DIETIST
  • tjejhalmstad
    DisposableHero skrev 2013-02-03 11:03:54 följande:
    Vad är det du sitter och säger??!!! Du har inte en aning om vad du talar om, och att sitta och säga sådana skitsaker till en stackars tjej som behöver kostråd då hon uppenbarligen mår dåligt är något du bör skämmas över. Fy!!!!

TS, det låter som att du redan har förstått grundprincipen och bara behöver lite tips på vägen. Försök att äta enligt tallriksmodellen, och se till att du har räknat ut ditt energibehov och eventuellt lägger dig lite på överskott om du vill börja träna och inte vill gå ner i vikt. Styrketräning tror jag du mår bäst av, inte konditionsträning i överflöd. Dock håller jag med någon ovan att du bör gå och få träffa en dietist alternativt en läkare. Det borde egentligen vara steg 1. Skriver du här får du bara en massa skitråd i stil med ''proteiner ger dig njurproblem och förvandlas till kolhydrater i kroppen om du äter för mycket''. Total dynga!

Den frukosten du beskrev i din trådstart är en ypperlig frukost. Lägg till mer fett och protein under dagen och  så har du en bra bas. Ta hjälp av en sida där du har koll på procentfördelningen.  Men...

tack för ditt svar.
    En dum fråga kanske men kan man söka till dietist fast man inte är överviktig?

Läkare har jag redan gått till men det var mest för att kolla upp varför mensen uteblivit. Pratade bara lite om att jag tränat och gått ner i vikt.

Har ätit lite mera mat nu men har inte slutat med mina lchf bröd. Lite mera frukt som mellanmål. Så egenligen inte så mycket mer kolhydrater men mer mat. Men jag har gått upp 2kg nu på en månad vilket känns jätte tråkigt. Ville ju behålla min målvikt. Men sammtidigt så är det ju gravid jag vill bli så ska kanske inte stirra på vågen men ändå.
  • tetrahydrofolate
    DisposableHero skrev 2013-02-03 11:03:54 följande:

Jag har väldigt bra aning om vad jag talar om, vad i det jag sa är det som inte är sant enligt dig? Protein finns i all mat och hon behöver inte byta ut havregrynen mot ägg. Däremot håller jag med dig att söka dietist är ett bra steg och TS, nej man behöver inte vara överviktig för att träffa en dietist. Förövrigt skulle en dietist förmodligen hålla med mig. Folk är för kolhydratsskrämda nuförtiden. 0.8 gram protein per kilo kroppsvikt per dag är mer än tillräckligt, och tar man in mer så är det bara mer kväve för kroppen att bryta ner, vilket belastar njurar och lever. Överskottsproteinet används till energi (hur beror på vilken aminosyra, men en hel del omvanldas till glukos och lagras som glykogen), protein kan inte långtidslagras i kroppen för senare användning.
  • DisposableHero
    tjejhalmstad skrev 2013-02-03 11:12:55 följande:

tack för ditt svar.
    En dum fråga kanske men kan man söka till dietist fast man inte är överviktig?

Läkare har jag redan gått till men det var mest för att kolla upp varför mensen uteblivit. Pratade bara lite om att jag tränat och gått ner i vikt.

Har ätit lite mera mat nu men har inte slutat med mina lchf bröd. Lite mera frukt som mellanmål. Så egenligen inte så mycket mer kolhydrater men mer mat. Men jag har gått upp 2kg nu på en månad vilket känns jätte tråkigt. Ville ju behålla min målvikt. Men sammtidigt så är det ju gravid jag vill bli så ska kanske inte stirra på vågen men ändå.
    Ja självklart kan du göra det (men det är verkligen ingen dum fråga). I ditt fall är det väl mest för att få RÄTT hjälp/råd med tanke på din uteblivna mens och så vidare.

Fortsätt du med dina LCHF-bröd om du tycker om dem, absolut inget fel med det. Och jag tycker att det låter som en bra sak att du har gått upp i vikt, speciellt om du vill börja träna igen. Allt börjar med kosten, och inte tvärtom. 
  • tetrahydrofolate

Det är så kul med folk som kommer in i en tråd och skriver att man inte vet vad man pratar om, men de har inget bevis till motsattsen, inga kvalifikationer osv. LCHF bröd kan ju vara okej men det beror på vad man har i. Är det t.ex. 3 dl ost per macka så är det inte så nyttigt, är det mer fröbaserat är det förmodligen helt okej.

Men träffa en dietist TS, hon kan hjälpa dig med en bra meny som fungerar långsiktigt och inte leder till hälsoproblem, och som ser till att du får i dig tillräckligt av allting så att framtida bebis får i sig allting den behöver (och vill du bli gravid så börja ta tabletter med folsyra redan nu!).

Lycka till! =)

Svar på tråden Hjälp med en bra Dags Meny för att må bra.