Inlägg från: tetrahydrofolate |Visa alla inlägg
  • tetrahydrofolate

Hjälp med en bra Dags Meny för att må bra.

Du behöver inte mer proteiner, det enda mer proteiner gör är ger dig njurproblem. Allt överskottsprotein omvandlas till kolhydrater i kroppen ändå.

Havregrynsgröt med vad? Mjölk? Bär? Frukt? Grov macka med pålägg? Om du är lite mer specifik så är det lättare att ge råd =). Rent spontant låter det inte som för mycket mat till frukost utan ganska lagom.

• tetrahydrofolate

Kroppen mår bra av kolhydrater, så försöka att inkludera dessa i varje måltid om ditt mål inte är att gå ner i vikt utan att få kroppen i balans igen.

Försök att äta ett mål varje dag helvegetariskt,baserat på grönsaker med tillägg av någon kolhydrat t.ex. ris, pasta, potatis. Det försäkrar att du får i dig lite grönsaker varje dag och minskar risken att få sjukdommar kopplade till överkonsumption av kött (du ska egentligen äta max 100 gram tillagat kött eller 130 gram tillagad fisk per dag om du inte är gravid eller ammar). Exempel är en matig sallad med potatis och bönor, wook med grönsaker och cashewnötter, nudlar eller ris, grönsakscurry med potatis i eller serverad över ris osv. Om det är lättast till lunch eller middag beror på dagsvanorna. Jag äter det till middag och en wrap eller matig macka till lunch eftersom jag har matlåda, men det går att göra tvärtom t.ex. en matig sallad med bönor till lunch och sen middag med kött. Ät även två mindre mellanmål, t.ex. en frukt eller en liten näve nötter (T.ex 8 mandlar eller valnötshalvor).

• tetrahydrofolate

Ja det verkar ju inte som att du får i dig tillräckligt med grönsaker på den dagsmenyn i alla fall. Minst 500 gram frukt och grönt per dag ska du äta, MINST. Personligen tycker jag att en bra kost ska innehålla en hel del mer.

3 ägg och 4 skivor skinka?! Klart som korvspad att du var hungrig 1.5 timme senare. Fullkornsprodukter som råris, havregryn, helvete, quinoa osv ger mycket fibrer samt långsamma kolhydrater som mättar bra, länge.

• tetrahydrofolate
    DisposableHero skrev 2013-02-03 11:03:54 följande:
    Vad är det du sitter och säger??!!! Du har inte en aning om vad du talar om, och att sitta och säga sådana skitsaker till en stackars tjej som behöver kostråd då hon uppenbarligen mår dåligt är något du bör skämmas över. Fy!!!!

TS, det låter som att du redan har förstått grundprincipen och bara behöver lite tips på vägen. Försök att äta enligt tallriksmodellen, och se till att du har räknat ut ditt energibehov och eventuellt lägger dig lite på överskott om du vill börja träna och inte vill gå ner i vikt. Styrketräning tror jag du mår bäst av, inte konditionsträning i överflöd. Dock håller jag med någon ovan att du bör gå och få träffa en dietist alternativt en läkare. Det borde egentligen vara steg 1. Skriver du här får du bara en massa skitråd i stil med ''proteiner ger dig njurproblem och förvandlas till kolhydrater i kroppen om du äter för mycket''. Total dynga!

Den frukosten du beskrev i din trådstart är en ypperlig frukost. Lägg till mer fett och protein under dagen och  så har du en bra bas. Ta hjälp av en sida där du har koll på procentfördelningen.  Men...

STEG 1: DIETIST
    Jag har väldigt bra aning om vad jag talar om, vad i det jag sa är det som inte är sant enligt dig? Protein finns i all mat och hon behöver inte byta ut havregrynen mot ägg. Däremot håller jag med dig att söka dietist är ett bra steg och TS, nej man behöver inte vara överviktig för att träffa en dietist. Förövrigt skulle en dietist förmodligen hålla med mig. Folk är för kolhydratsskrämda nuförtiden. 0.8 gram protein per kilo kroppsvikt per dag är mer än tillräckligt, och tar man in mer så är det bara mer kväve för kroppen att bryta ner, vilket belastar njurar och lever. Överskottsproteinet används till energi (hur beror på vilken aminosyra, men en hel del omvanldas till glukos och lagras som glykogen), protein kan inte långtidslagras i kroppen för senare användning.
  • tetrahydrofolate

Det är så kul med folk som kommer in i en tråd och skriver att man inte vet vad man pratar om, men de har inget bevis till motsattsen, inga kvalifikationer osv. LCHF bröd kan ju vara okej men det beror på vad man har i. Är det t.ex. 3 dl ost per macka så är det inte så nyttigt, är det mer fröbaserat är det förmodligen helt okej.

Men träffa en dietist TS, hon kan hjälpa dig med en bra meny som fungerar långsiktigt och inte leder till hälsoproblem, och som ser till att du får i dig tillräckligt av allting så att framtida bebis får i sig allting den behöver (och vill du bli gravid så börja ta tabletter med folsyra redan nu!).

Lycka till! =)

Svar på tråden Hjälp med en bra Dags Meny för att må bra.