DisposableHero skrev 2013-02-03 11:03:54 följande:
Vad är det du sitter och säger??!!! Du har inte en aning om vad du talar om, och att sitta och säga sådana skitsaker till en stackars tjej som behöver kostråd då hon uppenbarligen mår dåligt är något du bör skämmas över. Fy!!!!
TS, det låter som att du redan har förstått grundprincipen och bara behöver lite tips på vägen. Försök att äta enligt tallriksmodellen, och se till att du har räknat ut ditt energibehov och eventuellt lägger dig lite på överskott om du vill börja träna och inte vill gå ner i vikt. Styrketräning tror jag du mår bäst av, inte konditionsträning i överflöd. Dock håller jag med någon ovan att du bör gå och få träffa en dietist alternativt en läkare. Det borde egentligen vara steg 1. Skriver du här får du bara en massa skitråd i stil med ''proteiner ger dig njurproblem och förvandlas till kolhydrater i kroppen om du äter för mycket''. Total dynga!
Den frukosten du beskrev i din trådstart är en ypperlig frukost. Lägg till mer fett och protein under dagen och så har du en bra bas. Ta hjälp av en sida där du har koll på procentfördelningen. Men...
STEG 1: DIETIST
Jag har väldigt bra aning om vad jag talar om, vad i det jag sa är det som inte är sant enligt dig? Protein finns i all mat och hon behöver inte byta ut havregrynen mot ägg. Däremot håller jag med dig att söka dietist är ett bra steg och TS, nej man behöver inte vara överviktig för att träffa en dietist. Förövrigt skulle en dietist förmodligen hålla med mig. Folk är för kolhydratsskrämda nuförtiden. 0.8 gram protein per kilo kroppsvikt per dag är mer än tillräckligt, och tar man in mer så är det bara mer kväve för kroppen att bryta ner, vilket belastar njurar och lever. Överskottsproteinet används till energi (hur beror på vilken aminosyra, men en hel del omvanldas till glukos och lagras som glykogen), protein kan inte långtidslagras i kroppen för senare användning.