Anonym (bedra sig själv) skrev 2013-11-07 18:33:31 följande:
Ursäkta att jag lägger mig i.
Nu har jag inte blivit bedragen, däremot miste jag min fru för många år sedan.
Det jag kände efter detta var att jag aldrig kunde bli kär igen. Jag blev impotent och kände överhuvudtaget ingen lust till något som helst.
Jag fann mig i situationen och förberedde mig på ett liv i ensamhet.
Men se mot förmodan träffade jag en kvinna. Jag var livrädd för att vara tillsammans med henne tå jag var övertygad om att jag inte kunde på fräs på grejerna.
Men vad hände, det funkade och har funkat sedan dess.
Vad är min förklaring? Depression.
Jag har varit deprimerad efter detta och då kommer problemen tillbaka. Det tar tid att komma över stora sorger. Du bär också på en sorg, fast av annan karaktär och jag är tämligen övertygad om att du visst kan ha sex med någon.
Du har förlorat din fru till en annan och kan inte släppa detta. Men jag är helt övertygad om att det skulle funka om du fick rätt behandling och kunde inse att din fru faktiskt har lämnat dig, trots att hon lever.
Hon vill ha kakan och äta den samtidigt som hon gör bådadera. Du är "änkling" och överflödig och får nöja dig med att titta på kaksmulorna som din fru lämnar efter sig.
Min förra fru älskar mig fortfarande där hon nu kan antas befinna sig. Men det går inte leva med de tankarna resten av livet.
Det är lätt för mig att sitta här och snacka men jag är ganska övertygad om att du befinner dig i en depression. Jag tycker mig läsa mellan raderna att du gett upp.
Först...låt mig fullt beklaga din förlust av din fru. Jag förstår att du höll och fortfarande håller av henne.
Med det sagt så måste jag också säga emot dig i ditt övriga resonemang. Du tar ut svängarna rätt friskt i att jag har förlorat min fru, att jag bara har smulorna kvar, att jag befinner mig i en depression. Från min synvinkel (som faktiskt lever i det här) ter sig verkligheten väldigt annorlunda. Men visst...de åsikter som var och en har om saker och ting är ju formade utifrån sina egna erfarenheter, preferenser och allt det man bär med sig i sitt bagage. När man lever ett liv där vissa saker ingår (ex. sex) och på ett sätt att det berikar tillvaron så utgår man ju naturligtvis att så skall det vara. Det är normen och de som inte fyller ut den mallen är avvikande. Det som avviker är därmed fel och borde rättas till. Jag behöver nog inte rada upp alla möjliga exempel på detta (kulturer, religioner, sexualitet, politik osv osv osv).-